AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #1 Skrevet 19. mai 2012 Saken er at i mai 2011 fikk en dame låne 2 stk barnebunader til hennes barn. Den 1 fikk vi i retur i August etter mye masing, den andre "fant" hun ikke og påsto dermed at den var returnert. Bunaden som kom i retur ble hengt rett i i skapet her hos oss og har hengt der siden. Nå uken før nasjonaldagen kom den andre i retur også, da hadde hun funnet bunaden i en pose innerst i skapet sitt. Så skulle vi prøve bunadene på barna ettpar dager før nasjonaldagen, slik at vi kunne se om noe nytt måtte kjøpes inn før den store dagen. Jeg oppdager da at ingen av kjolene er vasket etter bruk for 1 år siden. Det er brus og isflekker på forkle, skjorter og stakk. Jeg ble rimelig forbannet, det er direkte ufint og jeg lurer på om damen: Bruker hjernen kun til å holde seg oppreist, eller om hun har spesialtrening i å oppføre seg som komplett k*khode. For ingen gjør sånt eller...?
Gjest Jay Skrevet 19. mai 2012 #2 Skrevet 19. mai 2012 Da vet du at du ikke låner ut verdifulle gjenstander til henne mer. 8
Gjest Doh Skrevet 19. mai 2012 #3 Skrevet 19. mai 2012 Uff, så kjedelig. Men da får hun aldri låne noen ting igjen. Sm i absolutt ingen ting 2
Kosemose Skrevet 19. mai 2012 #4 Skrevet 19. mai 2012 Uffda, håper du rakk å vaske dem før de skulle i bruk. Synd hvis dette skal ødelegge et ellers godt vennskap, Jeg lever stort sett etter regelen om at jeg helst ikke låner ut verken ting eller penger som jeg ikke kan tape/miste. Det kan sikkert bli sett på som kjipt det og, men jeg syns det blir altfor mye konflikt av slike ting. Folk flest er jo ikke slemme, men folk er forskjellige og folk misforstår hverandre. Bøker og plater som jeg er redd for låner jeg definitivt ikke ut lenger, i allefall. Og jeg ville nok ikke lånt ut en bunad som jeg var redd for heller, nettopp fordi det blir så dumt hvis noe skulle skje med den. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #5 Skrevet 19. mai 2012 Det var ikke ei venninne, men barnas mor. Hun gjør slike ting stadig vekk, men jeg var så redd for at KG brukere skulle starte en biomor vs stemor diskusjon at jeg underslo den opplysningen. Barnas far mener at jeg ikke kommer noen vei med å fortelle hva jeg syntes om dette og at det dermed ikke bør taes opp. Jeg har forklart denne damen at barnebunader i familien min går i arv, jeg har mange kusiner som gjerne overtar dem. At stebarna mine bruker dem etter mine barn syntes jeg er naturlig, men biomor ødelegger denne innstillingen.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2012 #6 Skrevet 19. mai 2012 Uansett hvem det er som låner og hvem de har lånt det av, så er det god folkeskikk å levere ting tilbake i samme tilstand som de kom - og motsvarende dårlig folkeskikk å levere ting tilbake i dårligere stand enn de ble mottatt. Jeg har lånearvet en del klær til Tulla av venninner og familie, og har alltid og uten unntak mottatt dem rene og sendt dem tilbake rene.
Gjest finurlig Skrevet 19. mai 2012 #7 Skrevet 19. mai 2012 Jeg tror nok de fleste vil være enige i at lånte klær vaskes før de leveres tilbake. Men uansett så burde du sjekket dette da du fikk klærne tilbake, det blir litt dumt å ta det opp et år i ettertid.. 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #8 Skrevet 19. mai 2012 Vet du TS, for å være helt ærlig, så tenkte jeg at det sikkert handlet om en stemor, eller en svigerinne eller en svigermor. Det er så typisk konflikt som oppstår mellom folk som har et horn i siden fra før, både det hun gjorde med å levere tilbake møkkete, og det at du blir så utrolig indignert og frustrert. Hvis jeg låner bort en kjole til noen, så vasker jeg den når jeg får den tilbake med mindre det er åpenbart at den er nyvasket og nystrøket ved tilbakelevering. Jeg tar den ikke fram kveldne før jeg skal bruke den og blir sjokkert over at den ikke er ren. 4
Loppe Skrevet 19. mai 2012 #9 Skrevet 19. mai 2012 Så frekt. Jeg lånte en matrosdress til sønnen min på 17. Mai. Vasket den samme kveld, og legger den i hylla til bhg gutten jeg har lånt den av på mandag. Noe annet er hel uakseptabelt. Bitchy bio mor tenker jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #10 Skrevet 20. mai 2012 Ja, hun burde rengjort klærne, MEN... Du sier du har gjort det klart for henne at barnebunader går i arv i din familie. Kan det være at hun var redd for å ødelegge klærne ved feil vask/rens, og dermed lot være? Hun burde selvsagt i såfall sagt dette, evt spurt deg om vaskeanvisninger, men noe i innlegget ditt forteller meg at dere har et anstrengt forhold, og dermed har hun ikke spurt. Men jeg mener jo også at du burde ha sjekket klærne da du fikk de tilbake - noe som ville være naturlig med denne typen plagg, for å forsikre deg om at de er rene og hele... Så i bunn og grunn syns jeg dere begge har vært litt sløve her.
Rakel Skrevet 20. mai 2012 #11 Skrevet 20. mai 2012 Frekt, men har lært at jeg ikke låner bort barnebunader jeg er redd for eller ønsker å beholde videre. Barn griser og er uforsiktige, så da tar man en stor sjanse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå