AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #1 Skrevet 19. mai 2012 På UiO og høgskolen jeg har søkt på kan man studere informatikk. På UiO får man jobbrelevante fag som exphil og exfac, på høgskolen får man bare IT- og økonomifag, som iiiiingen etterspør i år 2012. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #2 Skrevet 19. mai 2012 På UiO og høgskolen jeg har søkt på kan man studere informatikk. På UiO får man jobbrelevante fag som exphil og exfac, på høgskolen får man bare IT- og økonomifag, som iiiiingen etterspør i år 2012. Når ble exphil relevant for jobb? :ler: 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #3 Skrevet 19. mai 2012 Når ble exphil relevant for jobb? :ler: Nei, det er bare det siste som er igjen fra hele grunnlaget til universitetene. Tenke selv, resonnere og argumentere er det vel ingen som trenger i dag. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #4 Skrevet 19. mai 2012 Nei, det er bare det siste som er igjen fra hele grunnlaget til universitetene. Tenke selv, resonnere og argumentere er det vel ingen som trenger i dag. Det var ikke det jeg lærte på exphil iallefall. Jeg har inntrykk av at det er et av de største tullefagene på universitetet, det faget som ingen gidder å gjøre mer innsats i enn de trenger for å få en ståkarakter, bare fordi det er obligatorisk.
HedvigR Skrevet 19. mai 2012 #5 Skrevet 19. mai 2012 Det er tullete å si at en skal være bedre enn det andre. De tilbyr ulike utdannelser, av og til like med ulik fremgangsmåte. Noen får mest ut av høgskole, noen får mest ut av universitet. 1
Gjest Vodka Skrevet 19. mai 2012 #6 Skrevet 19. mai 2012 Men ex.phil og ex.fac inngår ikke i alle universitets-studier heller. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #7 Skrevet 19. mai 2012 Det var ikke det jeg lærte på exphil iallefall. Jeg har inntrykk av at det er et av de største tullefagene på universitetet, det faget som ingen gidder å gjøre mer innsats i enn de trenger for å få en ståkarakter, bare fordi det er obligatorisk. Da er det i hele tatt en under at du besto. Dessverre.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #8 Skrevet 19. mai 2012 Men ex.phil og ex.fac inngår ikke i alle universitets-studier heller. Jo. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #9 Skrevet 19. mai 2012 Det er tullete å si at en skal være bedre enn det andre. De tilbyr ulike utdannelser, av og til like med ulik fremgangsmåte. Noen får mest ut av høgskole, noen får mest ut av universitet. Selvfølgelig er det slik noen passer bedre på høyskole og omvendt, men det endrer ikke faktum at B-laget går på høyskole.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #10 Skrevet 19. mai 2012 Da er det i hele tatt en under at du besto. Dessverre. Et under. Dawn you autocorrect!
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #11 Skrevet 19. mai 2012 Nei, det er bare det siste som er igjen fra hele grunnlaget til universitetene. Tenke selv, resonnere og argumentere er det vel ingen som trenger i dag. Å lese om hva bitre jomfruer tenkte på 1700-tallet trenger jeg ikke for å kunne tenke selv. 1
Gjest Vodka Skrevet 19. mai 2012 #12 Skrevet 19. mai 2012 (endret) Jo. Man trenger hvertfall ikke begge fagene overalt. Og uansett om du sier jo så er det ikke ex.phil eller ex.fac i mitt bachelorprogram. Endret 19. mai 2012 av Vodka
HedvigR Skrevet 19. mai 2012 #13 Skrevet 19. mai 2012 Selvfølgelig er det slik noen passer bedre på høyskole og omvendt, men det endrer ikke faktum at B-laget går på høyskole. Så hvis man har et drømmeyrke man brenner for som trenger en høgskoleutdannelse bør man likevel velge universitetet for å komme på A-laget? 1
Gjest Søgni Skrevet 19. mai 2012 #14 Skrevet 19. mai 2012 Det var ikke det jeg lærte på exphil iallefall. Jeg har inntrykk av at det er et av de største tullefagene på universitetet, det faget som ingen gidder å gjøre mer innsats i enn de trenger for å få en ståkarakter, bare fordi det er obligatorisk. Jeg synes ex.phil har en utrolig viktig funksjon. Det er jo et dannelsesfag, og et emne som skal forberede en på videre studier. Om man ser nytteverdien av emnet kan vel variere, men jeg er totalt uenig i at det er et tullefag. Men hvis man bestemmer seg for å ikke gidde fordi det er obligatorisk, så kan jeg forsåvidt forstå at man ikke får noe ut av det. Det tror jeg man taper på videre i studieløpet. 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #15 Skrevet 19. mai 2012 Da er det i hele tatt en under at du besto. Dessverre. Alt vi lærte på exphil på UiB var verdensbildet til de gamle filosofene. Det eneste eksamen bestod av var å svare på hvem som mente hva. Et lett men kjedelig fag, med andre ord. Da lærte jeg mye mer av exfac.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #16 Skrevet 19. mai 2012 Så hvis man har et drømmeyrke man brenner for som trenger en høgskoleutdannelse bør man likevel velge universitetet for å komme på A-laget? Nei, men man må bare innse at man er B-lagmateriale.
HedvigR Skrevet 19. mai 2012 #17 Skrevet 19. mai 2012 Nei, men man må bare innse at man er B-lagmateriale. For en utrolig snobbete holdning. Og en merkelig logikk synes jeg. Kan jo hende man har i det seg at man kan studere både astrofysikk, jus og medisin på universitetet, men f. eks. er mer interessert i å studere sykepleie på høgskolen. Da er man visst B-lagmenneske. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #18 Skrevet 19. mai 2012 Jeg har studert på både universitet og høgskole, og kan ikke si at jeg merket noe til at studentene var smartere eller bedre på noen måte, enn de som gikk på høgskole. Men det var en del snobber der, spesielt på første året. Slengte rundt seg med fremmedord de ikke skjønte betydningen av, snakket dritt om alle som ikke tok en utdannelse og kom med "smarte" bemerkninger under forelesninger i et dårlig forsøk på å sette foreleser på plass. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #19 Skrevet 19. mai 2012 For en utrolig snobbete holdning. Og en merkelig logikk synes jeg. Kan jo hende man har i det seg at man kan studere både astrofysikk, jus og medisin på universitetet, men f. eks. er mer interessert i å studere sykepleie på høgskolen. Da er man visst B-lagmenneske. Du mener ikke seriøst at man kan sammenligne lærerstudie med et embetsstudie? Hvor har jeg skrevet noe om verdien som menneske? Dette handler kun om nivå på utdanning. 1
HedvigR Skrevet 19. mai 2012 #20 Skrevet 19. mai 2012 Du mener ikke seriøst at man kan sammenligne lærerstudie med et embetsstudie? Hvor har jeg skrevet noe om verdien som menneske? Dette handler kun om nivå på utdanning. Jeg har da ikke sammenlignet studiene på noen måte? Jeg snakker om rangering av mennesker utifra hva de studerer, siden det ble nevnt A-lag og B-lag. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå