Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Sitter på vors og diskuterer om det er farlig å slikke på mugg på en soveromsvegg? Er keen på å bruke dette som en liten utfordring på en drikkelek, men vil jo ikke skade noen.

Hva tror du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dårlig nytt for ostebransjen isåfall. Og ikke minst for de på antibiotika.

Endret av kråkefjas
Gjest snoopy_93
Skrevet

Det er skadelig. Er jo en grunn til at man burde fjerne muggen med en gang man finner den..

Skrevet

Jeg trodde muggen var mer skadelig for lungene enn for magen?

Det er skadelig. Er jo en grunn til at man burde fjerne muggen med en gang man finner den..

Skrevet

Det er skadelig.

Nei, det er ikke farlig å spise muggsopp. Muggost og antibiotika er gode eksempler på det. Det som kan være uheldig er å få det i lungene.

Skrevet

Nei, det er ikke farlig å spise muggsopp. Muggost og antibiotika er gode eksempler på det. Det som kan være uheldig er å få det i lungene.

Ok, men da er det bare å kjøre på så får vi satse på at man ikke blir annet enn fyllesyk dagen derpå?
Skrevet

Ok, men da er det bare å kjøre på så får vi satse på at man ikke blir annet enn fyllesyk dagen derpå?

Kjør på. Det er ikke noe farligere å slikke det enn det er å oppholde seg i rommet

Skrevet

Kjør på. Det er ikke noe farligere å slikke det enn det er å oppholde seg i rommet

Det å sove på et rom med mugg er jo skadelig, man kan bli veldig syk av det.. Men da vet jeg ihvertfall at det ikke er farlig å slikke litt på det. Heller litt mugg enn en armhule eller noen føtter
Skrevet

Er det ikke forskjell på typer mugg da?

• Liker 1
Skrevet

Ute og troller litt på lørdagskvelden? Det der er jo like logisk som å hevde at all skogssopp er ufarlig, siden vi spiser både kantarell og champignon.

TS: Det finnes flere hundre typer mugg. Noen typer er farlige, noen uskadelige. Om det er farlig å spise noen av typene som vokser på vegger etc. vet jeg ikke. Men jeg tipper at det ikke er en god idé.

• Liker 1
Skrevet

Ute og troller litt på lørdagskvelden? Det der er jo like logisk som å hevde at all skogssopp er ufarlig, siden vi spiser både kantarell og champignon.

TS: Det finnes flere hundre typer mugg. Noen typer er farlige, noen uskadelige. Om det er farlig å spise noen av typene som vokser på vegger etc. vet jeg ikke. Men jeg tipper at det ikke er en god idé.

Hva slags grunnlag har du for å kalle meg troll når du ikke engang vet om det er farlig selv?

Det finnes enkelte typer muggsopp som produserer giftstoffer, men du skal ha i deg bra mengder før det blir i nærheten av farlig. Vi snakker om å slikke en vegg her.

Det finnes heller ikke et eneste kjent tilfelle av muggforgiftning i norge.

Skrevet (endret)

Hva slags grunnlag har du for å kalle meg troll når du ikke engang vet om det er farlig selv?

OK, dropp troll. Men jeg synes du er unødvendig påståelig, og det du sier er jo ikke riktig.

Ser du virkelig ikke forskjell på "muggost og penicilin er ufarlig derfor er det greit å slikke på en vegg som er grønn av mugg" og "noen typer mugg er skadelige, derfor er det nok best å la være å slikke på mugg man helt tilfeldigvis finner på en vegg og ikke aner hva er"?

Selvfølgelig vet jeg ikke. Jeg har jo ikke sett veggen. Og selv om jeg hadde det, må det som regel et mikroskop til for å kunne slå fast helt sikkert hvilken art det er snakk om.

Det finnes enkelte typer muggsopp som produserer giftstoffer, men du skal ha i deg bra mengder før det blir i nærheten av farlig. Vi snakker om å slikke en vegg her.

Nå får du bestemme deg - først sa du jo at det er ufarlig å spise muggsopp?

Sjansen for å bli veldig syk av å slikke på en vegg er nok ikke kjempestor, men TS spurte om det kunne være det. Og det kan det. Ikke livsfarlig, men ubehagelig nok. Trichothecene-mykotoksinet som bl.a. finnes i noen av muggartene som vokser på vegger kan gi diaré og oppkast. God nok grunn til å ligge unna?

Det finnes heller ikke et eneste kjent tilfelle av muggforgiftning i norge.

...men er det fordi mugg ikke er så farlig, eller fordi folk faktisk ikke går rundt og slikker på vegger med grønn pels?

Endret av Pingting
Skrevet

Nå får du bestemme deg - først sa du jo at det er ufarlig å spise muggsopp?

Alt er farlig i store nok mengder. Du skal bøtte ned greie mengder for at det skal være farlig med mugg. Det klarer du ikke ved å slikke på en vegg.

...men er det fordi mugg ikke er så farlig, eller fordi folk faktisk ikke går rundt og slikker på vegger med grønn pels?

Du får nok i deg mere mugg enn du tror.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...