Gå til innhold

Kan man avskjede arbeidstakere når det ikke lenger er behov for tre på vakt samtidig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært supert om noen her hadde peiling på slikt!

Bir veldig takknemmelig for svar! Samboeren min har en kontaktperson som hun kan spørre om slike spørsmål, men personen er ikke tilgjengelig i helgene.. Og hun sitter å lager forettningsplan akkurat nå :)

Min samboer skal overta en butikk med 7 ansatte. Butikken går dårligere enn den burde, omsettningen må opp, men i mellomtiden må kostnadene ned for å balansere budsjettet. En av to muligheter til å redusere kostnadene er nedbemanning. For å spare kostnader vil min samboer jobbe mest mulig selv, og redusere antall ansatte pr. vakt. Men er dette mulig? Altså å avskjedige ansatte pga butikken rett og slett ikke trenger tre ansatte på vakt samtidig? Og det dermed ikke blir nok vakter til å sysselsette alle arbeidstakerne?

Hun ønsker så klart en ryddig prosess, og målet er jo at i framtiden skal det igjen bli muligheter for å ansette flere pr. vakt, men akkurat nå må som sagt kostnadene ned for å få butikken i pluss og det er ikke lenger behov for like mange på vakt.

Hvem må gå først da i såfall? Er det den som har jobbet der kortest, eller den som har minst timer i kontrakten?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er naturligvis lov til å nedbemanne, men husk at samboeren din ikke kan ha mer enn 100% stilling, inkl. alt papirarbeid etc. som hans stilling medfører.

Det ryddigste er å gå etter ansiennitetsprinsippet ved oppsigelser, dvs sist inn = først ut.

Skrevet (endret)

Det kalles ikke avskjed, men oppsigelse. Avskjed brukes kun når den ansatte ikke har gjort jobben tilstrekkelig og må "gå på dagen"

Endret av smilo
AnonymBruker
Skrevet

Er man i stand til å drive en butikk når man ikke vet forskjell på avskjedigelse og oppsigelse?

Eller når man ikke en gang vet om man kan si opp folk pga dårlig resultat?

• Liker 1
Skrevet

Her må det noen presiseringer til.

Mens oppsigelse medfører at et arbeidsforhold bringes til opphør først etter utløpet av oppsigelsesfristen, medfører avskjed at arbeidsforholdet opphører med en gang (på dagen). Prinsipielt bygger oppsigelse på på arbeidsavtalen og er den alminnelige måte å gå frem på for å bringe et arbeidsforhold til opphør.

Avskjed bygger derimot på at det foreligger et så vesentlig mislighold av arbeidsavtalen, at dette gir grunn til å heve arbeidsavtalen, uten noen oppsigelsesfrist.

Et av de mest sentrale spørsmål når det gjelder arbeidsgiverens adgang til å gi en arbeidstaker avskjed, er spørsmålet om det foreligger et vesentlig mislighold av arbeidsavtalen på arbeidstakers side.

I Arbeidsmiljøloven er avskjedsgrunnlaget bredt. Vilkårene er etter aml. § 15-14 (1) at arbeidstakeren "har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen."

Så svaret er: nei, de ansatte kan ikke avskjediges på grunn av nedbemanning!

AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært supert om noen her hadde peiling på slikt!

Bir veldig takknemmelig for svar! Samboeren min har en kontaktperson som hun kan spørre om slike spørsmål, men personen er ikke tilgjengelig i helgene.. Og hun sitter å lager forettningsplan akkurat nå :)

Min samboer skal overta en butikk med 7 ansatte. Butikken går dårligere enn den burde, omsettningen må opp, men i mellomtiden må kostnadene ned for å balansere budsjettet. En av to muligheter til å redusere kostnadene er nedbemanning. For å spare kostnader vil min samboer jobbe mest mulig selv, og redusere antall ansatte pr. vakt. Men er dette mulig? Altså å avskjedige ansatte pga butikken rett og slett ikke trenger tre ansatte på vakt samtidig? Og det dermed ikke blir nok vakter til å sysselsette alle arbeidstakerne?

Hun ønsker så klart en ryddig prosess, og målet er jo at i framtiden skal det igjen bli muligheter for å ansette flere pr. vakt, men akkurat nå må som sagt kostnadene ned for å få butikken i pluss og det er ikke lenger behov for like mange på vakt.

Hvem må gå først da i såfall? Er det den som har jobbet der kortest, eller den som har minst timer i kontrakten?

Følg iallefall ansiniteten, ellers kan dere få et h...med fagforeningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...