angelica100 Skrevet 18. mai 2012 #1 Skrevet 18. mai 2012 Vi har bestemt oss for og gifte oss i USA og vet at noen skal bli med dit, men de fleste kommer kun bare på bryllupsfesten vi skal ha hjemme etter vi kommer hjem. Vi tenker og invitere folk både til vielsen og til bryllupsfesten her hjemme. Vi ønsker og gå ut og spise på resturant etter vielsen i USA, men blir dyrt for oss og spandare både middag og fest her hjemme samt også etter vielsen i utlandet for de som kommer ditt. Er det frekt og be gjestende betale middagen etter vielsen i USA selv eller iallefall alkoholen til middagen? Festen hjemme spanderer vi selvfølgelig alt. Ville du som gjest reagert på dette?
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #3 Skrevet 18. mai 2012 Ja, det synes jeg virkelig. Da får du heller la være å invitere til vielsen i Usa. Det er ikke akkurat gratis å dra dit da. 17
Jerle Skrevet 18. mai 2012 #4 Skrevet 18. mai 2012 Selvfølgelig må dere betale middagen etter vielsen. Noe annet er jo bare uhørt. 11
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #5 Skrevet 18. mai 2012 Gjestene deres som kommer til USA bruker av sin egen ferie, og ønsker å være sammen med dere på den store dagen. Selvfølgelig spanderer dere mat og drikke. 15
angelica100 Skrevet 18. mai 2012 Forfatter #6 Skrevet 18. mai 2012 Endel av de som kommer til USA er der på det tidspunket uansett da. Ikke kun pga vårt bryllup men pga et arragjement som er der da. Jeg tenker bare det er litt rart at det kreves vi betaler for to bryllupsmiddager. Det vi har tenkt mest på er om vi skal betale middagen men la gjestene selv betale alkohol på resturanten der borte, mens her hjemme spanderer vi alt. Jeg tror våre gjester har forståelse for at vi ikke har ubegrenset med midler og må spare der vi kan. Er jo helt opp til de vi inviterer om de vil ta turen over ditt. Vi tvinger jo ingen til det. Eventuelt så får vi kansje bare invitere med forlovere og invitere resten kun til festen/middagen her hjemme.
Pingting Skrevet 18. mai 2012 #7 Skrevet 18. mai 2012 Jeg tenker bare det er litt rart at det kreves vi betaler for to bryllupsmiddager. "Det kreves"!? Ærlig talt, dere har selv valgt å ha bryllup ett sted og fest et annet. Deres valg, deres forpliktelse. Har dere ikke råd, så får dere kutte kostnadene på andre måter - ikke lempe det over på gjestene. 24
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #8 Skrevet 18. mai 2012 Jeg synes dere burde betale for middagen og mineralvann å drikke, om noen vil ha noe annet å drikke kan de betale det selv. 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #9 Skrevet 18. mai 2012 Frekkheten har tydeligvis ingen grenser! Svaret er selvfølgelig JA! 6
Amens Skrevet 18. mai 2012 #10 Skrevet 18. mai 2012 Om dere inviterer til middag så bør jo dere og ta regningen. 6
Meg88 Skrevet 18. mai 2012 #11 Skrevet 18. mai 2012 Hvis dere synes det blir for dyrt, foreslår jeg heller at dere gjør slik du selv var inne på ovenfor: Kun invitere forlovere (og foreldre kanskje?) og invitere resten kun til fest/middag hjemme. Lykke til og kos dere! 4
fink Skrevet 18. mai 2012 #12 Skrevet 18. mai 2012 Endel av de som kommer til USA er der på det tidspunket uansett da. Ikke kun pga vårt bryllup men pga et arragjement som er der da. Jeg tenker bare det er litt rart at det kreves vi betaler for to bryllupsmiddager. Det vi har tenkt mest på er om vi skal betale middagen men la gjestene selv betale alkohol på resturanten der borte, mens her hjemme spanderer vi alt. Jeg tror våre gjester har forståelse for at vi ikke har ubegrenset med midler og må spare der vi kan. Er jo helt opp til de vi inviterer om de vil ta turen over ditt. Vi tvinger jo ingen til det. Eventuelt så får vi kansje bare invitere med forlovere og invitere resten kun til festen/middagen her hjemme. Dere "tvinger" ingen til å komme til festen i Norge heller, men det skulle da bare mangle at dere spanderer middag i eget bryllup. Hvis dere inviterer, mener jeg dere burde betale. 10
Gjest Doh Skrevet 19. mai 2012 #13 Skrevet 19. mai 2012 Om dere ikke er villige til å betale for middag og alkohol til den får dere heller si at dere vil feire alene. Regner med at de som har tenkt å komme til middagen i USA har funnet ut av det på helt eget initiativ, men at dere har sagt at det hadde vært hyggelig om de ville feire med dere. Da er det utrolig frekt å si i etterkant at de må betale for det selv. Og uansett, hvor mange kan det være liksom? Er jo begrenset hvor dyrt det er. USA er ganske billig, spesielt alkoholen. Og, som du sier selv: de er gjester 2
Evie Skrevet 19. mai 2012 #14 Skrevet 19. mai 2012 Enig med de over, dere må betale for mat og drikke i usa. Syns det virker gnient å skulle spare penger på å la gjestene betale alkohol selv i utlandet, er jo ikke akkurat mye penger i det store og det hele! 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #15 Skrevet 19. mai 2012 Vi har bestemt oss for og gifte oss i USA og vet at noen skal bli med dit, men de fleste kommer kun bare på bryllupsfesten vi skal ha hjemme etter vi kommer hjem. Vi tenker og invitere folk både til vielsen og til bryllupsfesten her hjemme. Vi ønsker og gå ut og spise på resturant etter vielsen i USA, men blir dyrt for oss og spandare både middag og fest her hjemme samt også etter vielsen i utlandet for de som kommer ditt. Er det frekt og be gjestende betale middagen etter vielsen i USA selv eller iallefall alkoholen til middagen? Festen hjemme spanderer vi selvfølgelig alt. Ville du som gjest reagert på dette? Hallo................er du helt på jordet? Betale alkoholen selv? Nå er prisene på mat og drikke rimeligere der. Herregud må være en tulletråd. Ta med folk til vielsen for så å be de betale selv? Ikke bare frekt,men uhyrlig. Du har egentlig ikke råd til å gifte deg. Mest latterlige bryllupstråd jeg har lest Vet du hva det betyr å INVITERE? 6
angelica100 Skrevet 19. mai 2012 Forfatter #16 Skrevet 19. mai 2012 Ja nå inviterer vi jo folk på og se på vielsen ikke middag da i USA. For middag og bryllupsfesten skal være hjemme i Norge. Middagen i USA blir bare noe uformelt fordi vi har lyst og spise litt etter vi er gift og da blir det jo og naturlig at de man kjenner som er der på den tiden kansje har lyst og bli med på det. Alkohol fritt sammen med middag en hel kveld på restaurant der borte blir penger. Mye penger. Vi har et budsjett som ikke inkluderer to middager og to fester med alkohol. Så da må en jo bare prøve og gjøre det beste ut av situasjonen. Vi vil gifte oss og vi vil gifte oss der. Det må jo være mulig selv om man ikke har flerfoldige 100 000 kr.
Gjest Doh Skrevet 19. mai 2012 #17 Skrevet 19. mai 2012 Da sier dere til folk nå at dere ikke spanderer middag. Og at det ikke er bryllupsmiddag men noe som ikke har noe med bryllupet å gjøre. 3
Portvinpiken Skrevet 19. mai 2012 #18 Skrevet 19. mai 2012 Ja nå inviterer vi jo folk på og se på vielsen ikke middag da i USA. For middag og bryllupsfesten skal være hjemme i Norge. Middagen i USA blir bare noe uformelt fordi vi har lyst og spise litt etter vi er gift og da blir det jo og naturlig at de man kjenner som er der på den tiden kansje har lyst og bli med på det. Alkohol fritt sammen med middag en hel kveld på restaurant der borte blir penger. Mye penger. Vi har et budsjett som ikke inkluderer to middager og to fester med alkohol. Så da må en jo bare prøve og gjøre det beste ut av situasjonen. Vi vil gifte oss og vi vil gifte oss der. Det må jo være mulig selv om man ikke har flerfoldige 100 000 kr. Hvis det er tilfelle så bør dere jo si det som det er at folk er velkomne til å overvære vielsen (litt som å bli invitert kun i kirken her i Norge), og hvis man ønsker å være med på middagen senere så får det være for egen regning. Jeg tror ærlig talt jeg ville revurdert og ha enten færre gjester når dere kom hjem så dere hadde råd til å spandere middag begge steder, eller kun invitere de som dere har råd med til vielsen og mat etterpå. Men selvfølgelig, det er ulike måter å gjøre ting på, og hvis gjestene har lyst å være med på middagen og betale selv, så får de jo gjøre det, men jeg ville ihvertfall ikke sendt ut noen bryllupsinvitasjon som sådan hvis det er tilfelle. 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #19 Skrevet 19. mai 2012 Endel av de som kommer til USA er der på det tidspunket uansett da. Ikke kun pga vårt bryllup men pga et arragjement som er der da. Jeg tenker bare det er litt rart at det kreves vi betaler for to bryllupsmiddager. Det vi har tenkt mest på er om vi skal betale middagen men la gjestene selv betale alkohol på resturanten der borte, mens her hjemme spanderer vi alt. Jeg tror våre gjester har forståelse for at vi ikke har ubegrenset med midler og må spare der vi kan. Er jo helt opp til de vi inviterer om de vil ta turen over ditt. Vi tvinger jo ingen til det. Eventuelt så får vi kansje bare invitere med forlovere og invitere resten kun til festen/middagen her hjemme. Selvom de er der i et annet ærend, så kan du ikke forvente at de skal betale om du inviterer. Tenk deg om. du vil for all ettertid i mange generasjoner bli omtalt og husket for denne historien. Der du inviterte,og forlangte betaling 5
hakunamatata Skrevet 19. mai 2012 #20 Skrevet 19. mai 2012 Synes det er greit så lenge dere opplyser om det. At dere skal ut å spise etter vielsen og de kan slenge seg med, men må betale selv. Å invitere noen ut på "etter-bryllup-middag", vente på regninga for så å be de dra frem lommeboka er feil, spør du meg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå