AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #1 Skrevet 18. mai 2012 Jeg og min samboer virderer å reise til Nice i slutten av juli/begynnelsen av august. Vi er begge i midten av 20årene og har ikke vært i Frankriket før.. Noen som vet hva vi bør få med oss, hva vi kan skippe? Hvordan er været på den tiden, hvordan ligger prisnivået på mat og shopping? Noen hoteller å anbefale (helst med basseng)? Vi tenkte å dra innom Cannes og Monaco, da det er i nærheten, noen som har vært der? Takk for alle svar:)
myomocca Skrevet 18. mai 2012 #3 Skrevet 18. mai 2012 Sørg for og ha med dere godt med penger,for det er DYRT der. Lær deg gjerne noen enkle franske gloser som kan være til nytte,da mange franskmenn prater meget dårlig engelsk,eller ikke vil prate engelsk. Gode sko! Kjøp en bademadrass til å ligge på på stranden,pga rullestein,eller lei en solseng på privat strand,dyrt,men absolutt verdt det. Franskmenn har ikke frokost som vi har,men lager seg stor lunsj og samler hele familien,så hver forberedt på at det kan være lite med frokost menyer på resturanger/cafeer. Det kan bli VELDIG varmt så råder deg å reise så sent så mulig Lykke til!!
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #4 Skrevet 18. mai 2012 Sørg for og ha med dere godt med penger,for det er DYRT der. Lær deg gjerne noen enkle franske gloser som kan være til nytte,da mange franskmenn prater meget dårlig engelsk,eller ikke vil prate engelsk. Gode sko! Kjøp en bademadrass til å ligge på på stranden,pga rullestein,eller lei en solseng på privat strand,dyrt,men absolutt verdt det. Franskmenn har ikke frokost som vi har,men lager seg stor lunsj og samler hele familien,så hver forberedt på at det kan være lite med frokost menyer på resturanger/cafeer. Det kan bli VELDIG varmt så råder deg å reise så sent så mulig Lykke til!! Når du sier dyrt, hvor dyrt mener du? Norske priser? Og varmen, hvor varmt? Tror nok vi går til anskaffelse av en ordbok:) Men sånn ellers, er det et fint sted? Har sett at en del av hotellene har frokost.. Heldigvis!
myomocca Skrevet 18. mai 2012 #5 Skrevet 18. mai 2012 Norske priser ja Vi var i August og da var det 37 grader og vindstille i gatene,så best å gå på shopping om kvelden Det er kjempe fint der,og veldig god mat!
Lista Skrevet 18. mai 2012 #6 Skrevet 18. mai 2012 Koster gjerne 18-20 euro å leie en solseng. Å ligge på gratis strand med steiner er helt jævlig. Tro meg!
Chord Skrevet 18. mai 2012 #7 Skrevet 18. mai 2012 Jeg og min kjære har vært i Nice, men det var litt tidligere på året. Hotellet vi bodde på er egentlig ikke noe billighotell (4-stjerners tror jeg), men vi fikk tak i noen billige priser. Monaco er bare noen minutter unna om du tar toget, virkelig verdt et besøk! Fin for en liten dagstur eller noe sånt. Ellers ble jeg veldig glad i sånne små fortauskafèer, de vi spiste hos hadde meget god mat ihvertfall!
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #8 Skrevet 18. mai 2012 Dyrt ja. Rart med det, noe av det jeg husker best var at det var umulig å ligge på stranden uten solseng, fordi steinene var så vonde. Prisen for solseng var hårreisende, OG det var ikke lov å ta med egen mat, og ikke en gang drikkevann inn på området. Alt måtte kjøpes for blodpris på stranden. Ble ikke en eneste dag på stranden på oss.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #9 Skrevet 19. mai 2012 Så det er like priser å spise ute der som å spise ute her hjemme? Hvilke andre serverdigheter bør vi få med oss? -Ts
gustav Skrevet 19. mai 2012 #10 Skrevet 19. mai 2012 Nice kan være dyrt eller 'billig', avhengig av hvor og hva du spiser og gjør Deilige Moules Frites (svær porsjon blåskjell med pommes frites, nammm!!!) eller pizza og pasta får du for ca 100-lappen uten å måtte lete. Og nydelige salater. Skikkelig middag med tilbehør på riktige restauranten har derimot ingen øvre prisgrense. Har levd godt i Nice på venninneferie 4 år på rad på relativt lavbudsjett uten å mangle noe på hverken strandliv, mat eller drikke At solsenga koster 100-130 kr tar iallefall vi med stor ro. Med på kjøpet får du parasoll, bar med sirkulerende servitører, rimelig grei dusj og do, omkledningsrom og stråmatter å gå på nesten ned til vannet.Prisen er avhengig av hvilken privat strand du besøker, de aller dyreste vi har vært på har vært oppunder 20 euro men det var rett nedenfor fasjonable hotell Negresco med tilhørende klientell.. På private strender blir det tolerert at du diskrét tar med eget vann men ingenting annet. Å spise på strandrestaurant er naturligvis mye dyrere enn å gå over strandpromenaden og opp i byen. Husk badesko fordi stranda består av rullestein som er mildt sagt ubehagelig å gå barbeint på. Fordelen med steinstrand er at man slipper sand på alle tenkelige steder. Vannet er vakkert azurblått og, på den tida dere skal, lunka!! Mmmm... Ang språk: ja, franskmenn er sære med språk. Men må innrømme at til Frankrike å være, er de flinke i Nice, opplevd vesentlig værre i Paris og på landsbygda i nord (uff..). Du kommer rimelig langt med ordene bonjour, bonsoir, merci, madame og monsieur og et smil Gamlebyen er koselig med siksaksmug. Torget Cours Sayela har blomstermarked om dagen og om kvelden fyller uterestaurantene plassen. Også tett i tett med restauranter i gågata som går ut ifra Place Massena. Forelska meg i Eze Village, beliggende mellom skyene på en fjelltopp med trange middelaldersmug og kaktushage på toppen med utsikt over rivieraen. Lokalbuss. Herlig by, kos dere!
The Kitten Skrevet 19. mai 2012 #11 Skrevet 19. mai 2012 (endret) Så det er like priser å spise ute der som å spise ute her hjemme? Hvilke andre serverdigheter bør vi få med oss? -Ts Hvis dere bestiller bare mat, er det ca samme pris som mat + alkholholdig drikke i Norge. Forresten så skal man ikke gi drikkepenger på franske restauranter. Endret 19. mai 2012 av The Kitten
The Kitten Skrevet 19. mai 2012 #12 Skrevet 19. mai 2012 Nice kan være dyrt eller 'billig', avhengig av hvor og hva du spiser og gjør Deilige Moules Frites (svær porsjon blåskjell med pommes frites, nammm!!!) eller pizza og pasta får du for ca 100-lappen uten å måtte lete. Og nydelige salater. Skikkelig middag med tilbehør på riktige restauranten har derimot ingen øvre prisgrense. Har levd godt i Nice på venninneferie 4 år på rad på relativt lavbudsjett uten å mangle noe på hverken strandliv, mat eller drikke At solsenga koster 100-130 kr tar iallefall vi med stor ro. Med på kjøpet får du parasoll, bar med sirkulerende servitører, rimelig grei dusj og do, omkledningsrom og stråmatter å gå på nesten ned til vannet.Prisen er avhengig av hvilken privat strand du besøker, de aller dyreste vi har vært på har vært oppunder 20 euro men det var rett nedenfor fasjonable hotell Negresco med tilhørende klientell.. På private strender blir det tolerert at du diskrét tar med eget vann men ingenting annet. Å spise på strandrestaurant er naturligvis mye dyrere enn å gå over strandpromenaden og opp i byen. Husk badesko fordi stranda består av rullestein som er mildt sagt ubehagelig å gå barbeint på. Fordelen med steinstrand er at man slipper sand på alle tenkelige steder. Vannet er vakkert azurblått og, på den tida dere skal, lunka!! Mmmm... Ang språk: ja, franskmenn er sære med språk. Men må innrømme at til Frankrike å være, er de flinke i Nice, opplevd vesentlig værre i Paris og på landsbygda i nord (uff..). Du kommer rimelig langt med ordene bonjour, bonsoir, merci, madame og monsieur og et smil Gamlebyen er koselig med siksaksmug. Torget Cours Sayela har blomstermarked om dagen og om kvelden fyller uterestaurantene plassen. Også tett i tett med restauranter i gågata som går ut ifra Place Massena. Forelska meg i Eze Village, beliggende mellom skyene på en fjelltopp med trange middelaldersmug og kaktushage på toppen med utsikt over rivieraen. Lokalbuss. Herlig by, kos dere! Du glemte s'il vous plait.
gustav Skrevet 19. mai 2012 #13 Skrevet 19. mai 2012 Du glemte s'il vous plait. ..men det klarer da ikke jeg å stave! 2
The Kitten Skrevet 19. mai 2012 #14 Skrevet 19. mai 2012 ..men det klarer da ikke jeg å stave! Hva med "je voudrais" da?
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #15 Skrevet 21. mai 2012 Nice, Cannes og Monaco er absolutt fine byer, men de er veldig like og det er mye folk om sommeren. Jeg vil anbefale å ta toget litt lenger vest. Prisnivået synker betraktelig i de litt mindre kjente byene og det er flotte sandstrender. Sanary Sur Mer er veldig fin synes jeg. Se mer her for eksempel: http://www.ferieiprovence.no/sanary Ellers er Cassis også veldig idyllisk. Etter min erfaring er det med pripne og vanskelige franskmenn mer aktuelt i Paris, det er en helt annen stemning i syd-frankrike. Dagsturer til byer som Aix en Provence, Arles eller Avignon er også veldig bra om man ønsker en dag vekk fra stranden. Det kommer til å bli en flott tur!
Gjest Elissima Skrevet 21. mai 2012 #16 Skrevet 21. mai 2012 Hvis dere skal på en badeferie ville jeg kanskje vurdert å bo på hotell i Antibes/Villefranche/Cap Ferrat/Sainte Maxime. Bedre strender! Nice er en kjempekoselig by, syns ikke mat og sånt var spes dyrt men det kommer an på hvor man går. Jeg var der nå i helgen og brukte sjelden mer enn 15 euro på et måltid. Ett glass vin koster 2 - 4 euro. Shoppingen er helt fantastisk! Dra gjerne på dagsturer til Cannes, Monaco, Eze osv. St Tropez er også et morsomt sted Sør-Frankrike er mitt yndlingssted i verden, utrolig flott der.
Gjest Mammamia75 Skrevet 22. mai 2012 #17 Skrevet 22. mai 2012 Spennende svar her, søker også reisetips! Hvor flyr man for å komme til Syd-Frankrike da, navn på flyplass?
Gjest Elissima Skrevet 22. mai 2012 #18 Skrevet 22. mai 2012 Spennende svar her, søker også reisetips! Hvor flyr man for å komme til Syd-Frankrike da, navn på flyplass? Skal du til Nice eller byene jeg har nevnt f.eks, så er det Nice flyplass (10 min å kjøre til Nice sentrum). Norwegian og SAS flyr direkte. Det er også mulig å fly til Marseille, enten fra Göteborg City airport med Ryanair eller Brussel Airlines. 2 timers kjøretur fra Marseille til Nice. Ryanair flyr til noen andre steder i sør-frankrike også, husker ikke helt hvilke men sjekk ryanair.com. Eneste som er med Ryanair er jo at man må betale ekstra for bagasje og greier.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2012 #19 Skrevet 30. mai 2012 Noen flere råd ang Nice, området rundt? Hva bør oppleves? (Fint med litt forklaringer og ikke bare stedsnavn) Restauranter, hotell (vil ha svømmebasseng)
Athene Skrevet 30. mai 2012 #20 Skrevet 30. mai 2012 De siste gangene vi har bodd i Nice sentrum har vi bodd på Palais de la Mediterraine. Sentralt til å ha basseng, alle faciliteter og grei pris i forhold til lokasjon, ca 2000 pr natt. Ellers er jeg enig i at jeg nok hadde bodd utenfor Nice dersom man ønsker badeferie fremfor byferie. Det er flere koselige steder, særlig rundt Antibes, eller litt utenfor Nice mot Monaco. Man får også mer hotell for pengene. Steder å besøke: Monaco er noe for seg selv, en opplevelse. Men drepende varmt om sommeren. Antibes er koselig, både gamleby og god mat. Cannes er en slags mini-Nice, ikke så mange severdigheter, men absolutt pent. Jeg elsker å reise rundt til landsbyene inne i landet. Med utgangspunkt i Nice er både Eze (klippelandsby med panoramautsikt) og Jean Paul de Vance fantastiske små landsbyer. Vi har leid bil noen ganger, og kjørt rundt til småbyer inne i landet. St Tropez er også gøy, bra clubbing. Har man lyst på litt lengre dagstur er kysten i det man kommer over til Italia utrolig flott. Men det er litt stress å bytte tog på grensa, og da vi leide bil fikk vi ikke lov til å kjøre over landegrensene, var noe med forsikringen. Prisene er ok, men dyre til å være Frankrike. Vi betaler stort sett Norske priser, også på vin, men kvaliteten er jo en helt annen. Man kan også gjøre det mye billigere, særlig er italiensk billig, og husets vin er et rimelig alternativ. Juli/August kan fort være drepende varmt, og er også midt i fellesferien i Europa, så det hadde nok ikke vært førstevalg for min sommerferie. Det å snakke fransk er en stor fordel, men ikke en nødvendighet i dette området. Jeg snakker fransk, mannen snakker ikke fransk. Men han klarer seg helt fint de gangene han har vært der alene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå