AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #1 Skrevet 18. mai 2012 Hei. Det jeg tenker veeeldig mye på, er nemmelig hvordan det blir å gå til lege/jordmor under svangerskap. Snakker man mye om vekten sin mon tro? Må man veie seg? Jeg vet jeg veier for mye! Og har slitt en del med dette. Men om jeg skulle være så heldig å bli gravid, gruer jeg meg veldig til samtale med jordmor å lege. Tror liksom ikke man får frem hvor mye man selv er klar over problemet, og prøver å gjøre noe med det. Er nok i 100kg klassen selv, og liker ikke å skrive det i det hele tatt. Men har noen noe erfaring ang dette? Er nok noen der ute som har negative tanker om damer med litt for mye kilo, men det er ikke de jeg vil høre fra. Takk for eventuelle svar.
Gjest Marmot Skrevet 18. mai 2012 #2 Skrevet 18. mai 2012 Jeg gruet meg også veldig, men sa rett og slett til jordmoren at jeg veide meg hjemme, også skrev jeg hvor mye jeg hadde gått ned (hadde ekstrem svangerskapskvalme) på en lapp til henne. Hadde gjort det samme om jeg gikk opp, og det var uproblematisk.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #3 Skrevet 18. mai 2012 Du må ingenting. Om du ikke vil veie deg så gjør du ikke det. Om du vil veie deg hjemme å selv skrive det opp på helsekortet så gjør du det. Men ingen kan tvinge deg til å skrive opp vekten på helsekortet. Men hold et lite oversikt over vekten selv, om det stopper opp eller går veldig fort opp.
Silfen Skrevet 18. mai 2012 #4 Skrevet 18. mai 2012 Du må ikke veie deg. Jeg har veid meg privat og fulgt med på den måten.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #5 Skrevet 18. mai 2012 Tusen takk for svar. Det letter litt å vite at man kan avgjøre ting selv. Jobber videre med vekt redusering, å håper på at tiden går fort frem mot prøving for vår del
Gjest Jay Skrevet 18. mai 2012 #6 Skrevet 18. mai 2012 Jeg synes det er greiest å veie seg hos lege/jordmor, så slipper man å tenke på dette hjemme melom besøkene. Er jo greit å ha et nøyaktig mål. Du blir veid for å se at du legger på deg nok, og om barnet trives, samtidig så kan man også følge med på vekten feks i forbindelse med svangerskapsdiabetes. Er du i utgangspunktet overvektig, så trenger du ikke å gå opp like mange kilo som det en normalvektig kvinne er anbefalt iløpet av svangerskapet. Jeg regner med at du vet det, men hvis ikke; Å gå ned i vekt for en overvektig er veldig bra i forhold til fertiliteten;)
Silfen Skrevet 18. mai 2012 #7 Skrevet 18. mai 2012 Man skal være temmelig stokk dum om man ikke klarer følge med på det selv.
Gjest Jay Skrevet 18. mai 2012 #8 Skrevet 18. mai 2012 Har du sett House? "Everybody lies". Det stemmer dessverre også en del i virkeligheten. Dumt hvis noen pynter litt på sannheten feks i forhold til vekten, spesielt siden tilstander som kunne blitt oppdaget tidlig kan bli oversett. 1
Silfen Skrevet 18. mai 2012 #9 Skrevet 18. mai 2012 Har du sett House? "Everybody lies". Det stemmer dessverre også en del i virkeligheten. Dumt hvis noen pynter litt på sannheten feks i forhold til vekten, spesielt siden tilstander som kunne blitt oppdaget tidlig kan bli oversett. Da går de vel inn i stokk dum kategorien. Min vekt er MIN alene, med mindre den må oppgis i forbindelse med op. el. Jeg vet godt at overvektige ikke bør legge på seg med enn 0-5 kilo i et svangerskap og at det heller ikke gjør noe om de går i minus. Jeg vet også f.eks. at hyppig vektøkning kan være tegn på f.eks. pre-e. Og diverse andre ting som jeg må ta høyde for. Om man pynter på sannheten, som du kaller det, så gjør man det i så fall for seg selv. Hvem andre skulle det være, om man veier seg selv. Om man har så store problemer i forhold til sin egen vekt at man er villig til å risikere livet til babyen sin, så tror jeg kanskje det er best at man ikke får barn heller.
Gjest Marmot Skrevet 19. mai 2012 #10 Skrevet 19. mai 2012 Jeg synes det er greiest å veie seg hos lege/jordmor, så slipper man å tenke på dette hjemme melom besøkene. Er jo greit å ha et nøyaktig mål. Poenget er at veiing hos jordmor ikke blir et nøyaktig mål. Det mest nøyaktige man kan få til er å veie seg om morgen, uten klær, etter man har tisset. Når (klokkeslett) jm-tidene er vil variere, man blir veid med klær på osv. Det er helt normalt at vekten varierer med en hel kilo i løpet av dagen. Om det er så himla viktig med nøyaktig mål, burde jo alle veie seg hjemme. Jeg tviler på det er veldig vanlig å lyve med mange kg, og det er en veldig stor vektøking som er viktig å ta fatt i. Om man går opp 10 eller 25 kg jevn og trutt i løpet av svangerskapet er ikke veldig viktig.
-Pus- Skrevet 19. mai 2012 #11 Skrevet 19. mai 2012 Noen tanker fra ei som er i samme situasjon som TS: I likhet med trådstarter er jeg i øvre del av vektskalaen...og er meget godt klar over det selv.... (Det jobbes med saken....) Legen på sykehuset tror at det er vekten som er en direkte årsak til at jeg ikke blir gravid....Det var egentlig veldig greit at noen sa det så direkte.... Jeg vet at det lettere kan forekomme komplikasjoner med overvekt og graviditet. Man leser da "ALT" man kommer over.....noen ganger litt ukritisk Jeg begynte å bli redd for å bli gravid før jeg hadde gått ned til "riktig" vekt. Fastlegen min beroliget meg med at det er noen som bruker en graviditet som en bevisstgjøring for seg selv i forhold til å spise riktig. Det er ikke farlig, og det går bra. Kroppen klarer å regulere seg selv (til en viss grad). Ergo: du blir gravid når du er klar for det (...jada-jada til dere som alltid skal kverrulere her inne: jeg forstår at dersom du har en annen bakenforliggende årsak eller sykdom blir du ikke gravid....men det er ikke dere jeg tenker på akkurat nå...) Ang. veiing: Jeg har tenkt mye på dette! Vurdert scenarioer som: jeg veier meg hjemme, jeg skriver opp selv....osv..... Men har slått meg til ro med at dersom jeg blir gravid før jeg er i "riktig" vekt er det faktisk viktigere at jeg blir fult opp tett av legen. Legen er profesjonell og jeg blir en i rekken som gravid. De ser på meg som et tilfelle --> en pasient. Så alt i alt vil jeg "bite i det sure eplet" og la legen veie meg. Jeg tror ikke at det blir gøy, men det er nødvendig for barnet. Det viktigste er å få et friskt barn. Om det kan forebygge sykdom å la legen veie en så er vel det en liten pris å betale synes jeg..... Uansett TS: Du er ikke alene om å ha slike tanker! Lykke til med å bli gravid!
Silfen Skrevet 19. mai 2012 #12 Skrevet 19. mai 2012 Hvorfor er det nødvendig for barnet? Hvilken magisk greie er det en lege kan gjøre i forhold til å se på vekten som h*n ikke kan gjøre om du sier; nå har jeg gått opp 4 kilo i forhold til utgangsvekt, eller nå har jeg gått opp 1 kilo siden sist jeg var her?
-Pus- Skrevet 19. mai 2012 #13 Skrevet 19. mai 2012 Hvorfor er det nødvendig for barnet? Hvilken magisk greie er det en lege kan gjøre i forhold til å se på vekten som h*n ikke kan gjøre om du sier; nå har jeg gått opp 4 kilo i forhold til utgangsvekt, eller nå har jeg gått opp 1 kilo siden sist jeg var her? Neimen om jeg vet.... Det er derfor jeg vil gå til legen slik at h*n kan avgjøre om alt er ok....
Silfen Skrevet 19. mai 2012 #14 Skrevet 19. mai 2012 Med den innstillingen vil du som feit ende opp som unødvendig risikofødende, simpelthen fordi det "står i boken". 1
Gjest Mahareth Skrevet 19. mai 2012 #15 Skrevet 19. mai 2012 Jeg har veid meg hjemme før kontroll, det har vært helt ok for både lege og jordmor. Er også såpass overvektig at jeg helst ikke burde lagt på meg, men har gått opp 20(!) kg... Verken jordmor eller lege har sagt stort om det, ihvertfall ikke etter at glukosebelastingen gikk bra. Det jeg tenker er det viktigste ned å faktisk ha vekten på helsekortet er itilfelle haste-ks med narkose.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #16 Skrevet 19. mai 2012 hei. Ts her. takk for gode svar alle sammen. ble ikke mye beroliget egentlig, men godt å vite at man ikke er alene om å ha tanker om dette. og til pus: lykke til med prøvinga, håper ting går greit for dere
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #17 Skrevet 19. mai 2012 noen med råd ang vekt redusering etter svangerskap her? er mytene sanne? amming gjør at man går for ned i vekt? man har ikke tid til å spise?
Silfen Skrevet 19. mai 2012 #18 Skrevet 19. mai 2012 noen med råd ang vekt redusering etter svangerskap her? er mytene sanne? amming gjør at man går for ned i vekt? man har ikke tid til å spise? Det er like mye ulikt der som med alt annet. Jeg går ned i vekt i svangerskap og opp igjen etterpå fordi jeg er så sinnsykt sulten når jeg ammer. Ulvehunger. Trilleturer er et godt råd.
Loppe Skrevet 19. mai 2012 #19 Skrevet 19. mai 2012 Følg med på vekta hjemme om du ikke vil veie hos jordmor. Går du plutselig opp masse kan det være tegnpå svangerskapsforgiftning.
Loppe Skrevet 19. mai 2012 #20 Skrevet 19. mai 2012 noen med råd ang vekt redusering etter svangerskap her? er mytene sanne? amming gjør at man går for ned i vekt? man har ikke tid til å spise? Jeg la på meg 15 kg og gikk ned 10 av dem de 4 første ukene. Ammet ikke (pga sykdom, ikke freak ut damer). de 5 siste kiloene er der fortsatt 18 mnd senere. Men jeg var svært tynn da jeg ble gravid, så mulig jeg trenger dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå