Gå til innhold

Bendik Hofseth

Kid-a

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor jeg kan få tak i en orginal "planets, rivers and ...ikea"? Jeg har bare en kopi, og har SÅ lyst på originalen.

Noen andre her som liker Bendik Hofseth, eller?? ANBEFALES!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke hjelpe deg med plata, dessverre. Bendik har jo spilt en del på andres plater også, for eksempel Arild Andersen's "Sagn". Liker du litt blanding med stev av Kirsten Bråten Berg, er den noe for deg.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har arild andersen plata. Synes den typen musikk er utrolig bra. Elsker det!

Har du hørt noe Karl Seglem?? Det er i samme gate (iallfall som sagn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har faktisk ikke hørt noe særlig av Karl Seglem. Skal prøve det, takk for tipset! Det er jo en del år siden "Sagn" kom ut, men jeg har likevel ikke villet prøve så mye mer i den genren, for jeg mente Sagn var så unik den gangen. Og ganske ulik andre Arild Andersen plater, ja.

Du er visst veldig godt orientert om det som denne "mafiaen" lager av musikk, så du må gjerne tipse om mer. Det jeg har er et litt spredt utvalg, men nesten alt er jo utrolig bra og har slitt CD-spilleren godt!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører på mye forskjellig, jeg da. Mye jazz, mest moderne. Ikke tradjazz, synes det ligger for lite følelser i det. Fælt og si det, for det er sikkert ikke riktig, bare mine følelser rundt det. Jaja.

Hvis jeg skal anbefale noe bra, kan du høre på Karl Seglem sin "rit". En annen i samme gata er "sogn-A-song" som er en av hans første (kasnkje den aller første?). Men rit er den beste, synes jeg. Alle platene hans er egentlig veldig bra! Dra på barejazz (grensen icon_cool.gif og spør om å få høre på noe. Der har de alle sammen...

Ellers kan du høre på Ketil Bjørnstad. Jeg liker det meste han har laget, men det beste er kanskje "grace" som ble gitt ut i 2000. Det er en live inspilling fra vossajazz samme år. Ketil har laget musikk til gamle engelske dikt. Bendik Hofseth, Anneli Drecker og Arild Annersen er også med på denne! VELDIG BRA PLATE!!

Hvis du liker litt (veldig) improvisatorisk pianojazz, kan du høre på Keith Jarretts "la scala" som også er live inspilling. Liker den også veldig godt, men dette er en helt annen type musikk. Her spiller han helt solo! Strålende!! Vakkert...

Jeg tar gjerne imot gode tips! Trenger litt ny inspirasjon...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for anbefalingene! Ketil Bjørnstad er ikke ukjent, ikke Keith Jarret heller (jeg liker også improvisatorisk pianojazz, men har hørt mest på Chick Corea).

Det er fint å kunne sette noen innspillinger på "must have" lista uten å måtte lete fram alt selv icon_smile.gif Du har en smak som er veldig lik min, og det er sjeldent å finne.

Det er ikke så lett å komme med noen videre anbefalinger når utgangspunktet er denne musikken. Ikke fordi det ikke finnes andre veier å gå som er like interessante musikalsk, men fordi det blir vanskelig å følge opp det å bære fram denne litt såre, melankolske følelsen. (som i Sagn).

En mulighet er å prøve Tone Hulbækmo / Hans Fredrik Jacobsen. "Kyrja" er basert på folketoner, bearbeidet på en måte som går an å like for en "Sagn"-entusiast. Hvis ikke de religiøse tekstene sjenerer deg. Det er ikke påtrengende, men virker naturlig for den type tradisjonsbasert musikk.

Mer eksperimentelt kan jeg anbefale Transjoik, det er ganske tungt, groove-basert, harmonisk, "ambient" lydbilde, med sjaman-trommer og strupe-joik. Spesielt plata "meavraa", rått og kraftfullt. Gir litt assosiasjoner til Transglobal Underground.

Nå er vi litt på viddene i forhold til Bendik Hofseth, men det er jo fullt mulig å spore på igjen.

Sander1212[ Dette Innlegg er endret av: Sander den 2002-05-31 23:46 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vi har kanskje en litt uvanlig musikksmak... Jeg trodde kanskje det var vanligere å høre på den type musikk blant voksne folk. Jeg er bare 17 år, så i min omgangskrets er det ikke mange som har den smaken, nei.

Hør på Tri'O trang. Synes det er strålende musikk. Det er en jazztrio med Lars Andreas Haug på tuba (!), Torben Snekkestad på saksofon og Helge Lien på piano. Musikken er innimellom veldig improvisatorisk... langt unna både Arild Andersen og Bendik Hofseth, men liker det, jeg!

Ellers har jo Arild Stav omsider kommet med sin egen plate. Det er helt annerledes enn det andre vi har nevnt her. Plata bærer et veldig religiøst preg, men det er allikevel verdt å høre på. Jeg liker best de gamle salmene som er bearbeidet... men noe er litt gospel-aktig, og det liker jeg ikke så godt. Men prøv den i butikken, og se om du liker den.

Hører du noe på Garbarek, da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du flere tips nå, så kommer jeg til å gå amok icon_smile.gif neste gang jeg kommer til en stor by og en spesialisert butikk. Her ute i min lille provinsby er det fort gjort å gå gjennom hyllene for å finne noe nytt siden sist. Til gjengjeld har jeg et godt forhold til innehaveren i butikken, han er svært behjelpelig med å spore opp og skaffe ting, men det noe med det å finne i hyllene noe man har vært på utkikk etter...

Garbarek, ja så klart. Har bare "Star" i hylla, men har hørt en del av det nyere han har gjort. Liker samarbeidet med Hilliard-ensemblet, men har ikke hatt det store behovet for å kjøpe, for jeg har hørt en del hos andre. Det er nok riktig at det er flere i min "generasjon" (jeg er 34) som hører på denne musikken, men de fleste kommer seg ikke lenger enn til "Officium", hvis du skjønner hva jeg mener. De gamle jazzinteresserte har til gjengjeld en mere "satt" smak, og ikke alltid den samme sansen for følelsesaspektet.

Jeg skal prøve noen av tipsene dine, så får vi ta det opp igjen. Har du sansen for Terje Rypdal, forresten?

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Finner du ikke Ikea i en vanlig, litt stor plateforretning? Kjöpte min i en helt vanlig platekompaniet i sin tid tror jeg, men det begynner å bli en stund siden riktignok.

Men Bendik blir tatt fram igjen stadig vekk han!

(har du hört de tidligere platene hans, de er også vel verdt en del lytting!) 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Planets, rivers and... ikea" ble trukket fra platemarkedet etter et søksmål fra Ikea, både pga tittelen og tekstene (ikeaking). Plata kom aldri ut igjen. Derfor boikotter jeg ikea. Jeg rakk selvfølgelig ikke å få tak i originalen mens den var ute i hyllene.

Kjøpte forresten en annen Hofseth-plate her om dagen. Smilets histore for den nette sum av tjuefem (!) blanke, norske kroner. Synd at bra musikk er billig... ikke for meg, selvfølgelig, men for artistene som virkelig kan jobben sin.

Smilets historie er på norsk, og er UTROLIG bra! Løp og kjøp!!!!!

(hvordan står det til med innkjøpene, Sander?? Klar for flere tips??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil henge meg på for å anbefale Arild Stav, en av Norges mest erfarne studiomusikere. Men langt over 300 plater på baken var det på tide at han fikk ut sin egen.

Er enig med Kid-a, det er det rolige stoffet som fungerer best. Men Arild mener noe med musikken sin, og det skinner igjennom.

Dessuten er han en flott fyr, som er utrolig ydmyk og elsker det han holder på med.

Kan heller ikke dy meg for å applaudere musikksmaken her - og vil henge på klassikeren "Visible world", Jan Garbarek, som burde være en selvfølge i cd-hylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild Stav var læreren min i hele fjor! Han er en sabla kul kar!!! Flink pedagog og alt sammen...

Fin plate... i og med at jeg ikke er kristen, blir det litt inn med teskje for meg når gospelkoret tar i for alvor. Allikevel, det er jo bra, dah!

Arild RULES!!!!

Kid-a

... har tatt på formen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...