Gå til innhold

ekstrem trassunge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter veldig med min trass jente. Det går utover hverdagen for å si det mildt. For å være ærlig er det en befrielse når hun er i barnehagen.

Bare at et glass er satt feil på bordet er det med på å ødelegge for den neste timen. Er det noe som ikke går hennes vei skriker hun så høyt at jeg er redd for at de jeg leier hos skal ringe barnevernet for hun sier slike ting som: slipp meg, la meg gå. Og dette skrikes ut. Det er forferdelig flaut å ta buss, da det er det eneste fremkomstmiddelet jeg har tilgang på. Det har endt et par hendelser der hvor hun ikke har fått lov til å sitte yttert i gangen da buss sjåføren kjører som et rasshål så hun sitter innerst og da vil hun ikke sitte med stå i bussen og når jeg prøver på å sette henne opp lager hun skrike show som fint bare hele buss turen med noen små pauser hvor jeg hører folk puster lettet ut, men det er bare for at hun må ha pust for å skrike mer og da slenger hun ut de samme setningne og det kan hende hun sier slutt å slå meg, selv om jeg ikke gjør det. Og folk ser rart på meg og får meg til å føle meg som en mamma som misshandler sin unge. Dette er et bittelite utdrag. Hun hører rett og slett ikke på meg med mindre hun vil det selv. Jeg er streng men etter timer med skriking og hyling fra hun blir jeg så lei meg. Det siste jeg har begynt med for at hun skal høre på meg når det gjelder og gå hjem fra barnehagen, for da begynner det igjen. Er at jeg bare går så får hun velge om hun vil gå hjem selv. Da hører hun. Liker ikke å gjøre det. Hun blir 4 i sommer. Har noen noen gode råd mot ekstrem trassig unge????

takk på forhånd.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter veldig med min trass jente. Det går utover hverdagen for å si det mildt. For å være ærlig er det en befrielse når hun er i barnehagen.

Bare at et glass er satt feil på bordet er det med på å ødelegge for den neste timen. Er det noe som ikke går hennes vei skriker hun så høyt at jeg er redd for at de jeg leier hos skal ringe barnevernet for hun sier slike ting som: slipp meg, la meg gå. Og dette skrikes ut. Det er forferdelig flaut å ta buss, da det er det eneste fremkomstmiddelet jeg har tilgang på. Det har endt et par hendelser der hvor hun ikke har fått lov til å sitte yttert i gangen da buss sjåføren kjører som et rasshål så hun sitter innerst og da vil hun ikke sitte med stå i bussen og når jeg prøver på å sette henne opp lager hun skrike show som fint bare hele buss turen med noen små pauser hvor jeg hører folk puster lettet ut, men det er bare for at hun må ha pust for å skrike mer og da slenger hun ut de samme setningne og det kan hende hun sier slutt å slå meg, selv om jeg ikke gjør det. Og folk ser rart på meg og får meg til å føle meg som en mamma som misshandler sin unge. Dette er et bittelite utdrag. Hun hører rett og slett ikke på meg med mindre hun vil det selv. Jeg er streng men etter timer med skriking og hyling fra hun blir jeg så lei meg. Det siste jeg har begynt med for at hun skal høre på meg når det gjelder og gå hjem fra barnehagen, for da begynner det igjen. Er at jeg bare går så får hun velge om hun vil gå hjem selv. Da hører hun. Liker ikke å gjøre det. Hun blir 4 i sommer. Har noen noen gode råd mot ekstrem trassig unge????

takk på forhånd.

Jeg må bare si at jeg kjenner igjen denne ungen litt. Det er ganske vanlig i den alderen at de er trassige. For meg høres det ut som at du egentlig har skjemt henne bort litt, med å gi etter for trasset hennes.

For meg handler oppdragelse om "respekt" barn må lære seg til å respektere sine foreldre. Hvis de ikke gjør det, da må de straffes med at de må sitte på rommet. At man tar leker fra dem, eller at de må gå å legge seg tidlig. Det nytter ikke å gi etter for mas. Mas må aldri belønnes... (Selv om jeg har belønnet mas mange ganger selv.. hehe.. denne er litt vanskelig) Man må også huske på å rose barn som oppfører seg pent. Det er veldig viktig at man husker på å bruke litt energi på det som man vanligvis ikke ville brukt energi på.

eksempel. At barnet bøyer seg over fatet når han/hun spiser maten sin. At de rydder av bordet etter seg å setter fatet på kjøkkenbenken. At de drar ned i do etter seg. Ja, kort sagt de små tingene.

Det er forresten helt normalt at folk stirrer når unger er trassige. Jeg tror ikke du skal bekymre deg for at utleier ringer barnevernet fordi ungen din roper å hyler der nede.

Du må bare ta tak i den oppførselen med jernhansken på. Send henne på rommet, ta fra henne lekene hun bruker mest, legg henne tidlig å vær nøye på å forklar hvorfor du gjør dette.

Mvh.

Skrevet

Gi ikke etter! Da har du det gående..

• Liker 4
Skrevet

Jeg har ingen erfaring på området, men vil bare si at når jeg ser foreldre som ikke gir etter for trassige unger så ser jeg bare på dem med medfølelse og beundring for at de takler det så bra. Ikke bry deg om hva naboer og folk på bussen tenker.

Gjest Wei Wei
Skrevet

Hvordan er hun i barnehagen? Er hun like trassig der?

AnonymBruker
Skrevet

Trass er barnet naturlige måte å teste ut hvordan det selv påvirker omgivelsene sine, og hva som er akseptert oppførsel. Det er en naturlig del av ditt barns utvikling. Hun "finner seg selv", i verden, og hvor hun står i forhold til de rundt seg. Heldigvis er det foreldre og andre som bryr seg om barnet som opplever trassen. I barnehagen, med besteforeldre osv trasser de ikke like mye, fordi de er nødt til å ha tryggheten i at du vil alltid elske henne og være der for henne, selv om hun trasser.

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt går i barnehagen og der oppfører barnet seg eksemplarisk. Når det gjelder besteforeldre og andre som skal passe, er det besteforeldre også som får gjennomgå men ikke på samme vis.

Stemmer det at jeg har bortkjemt barnet mitt for mye, og skulle ikke lagt det gå slik. Veldig flink til å rydde rommet sitt og spiser ordentlig ved bordet så lenge det er god mat. Gruer meg hver gang enn skal ta bussen eller til butikken for det må gjøres. Har ikke bil. Skikkelig tennårings modus på morgenen: La meg sove litt til, gå vekk med deg.

Har stresset veldig forrige måned nå og det blir nok slik frem til juni pga eksamen nå og har svært lite motivasjon når kvelden kommer.

Takk for råd :)

Får nok bare stå på mitt og være mer bestemt.

Gjest mamma
Skrevet

Noen barn reagerer veldig fort med "trass" når hverdagen er litt stressete. Kan du prøve å legge inn litt tid med å være sammen og slappe av om kvelden? Hun høres også ut som hun kan være overstimulert, siden mye av "trassingen" skjer på busser og steder med mye folk. Dette er ikke et trass-/oppførselsproblem. Antagelig kan det bli bedre (etter først å ha blitt verre) når du er ferdig med eksamen.

Jeg vet ikke hvorfor noen i denne tråden sier at det ser ut som du har skjemt henne bort. Jeg ser ikke at du skriver noe som tyder på det. På denne tråden kan det også se ut som "alle" bruker metoder som å ta fra barna leker, sette dem på rommet osv. Det er det veldig mange som ikke gjør, jeg gjør det ikke og jeg kjenner heller ingen andre som gjør det, og det går helt fint uten sånne straffemetoder. Tålmodighet og forståelse er aldri feil. Det går an å snakke med barnet etter en "episode", anerkjenne de sterke følelsene og foreslå at neste gang kan hun sitte på fanget, snakke i stedet for å skrike, osv.

Anbefaler deg å lese "The Highly Sensitive Child" av Elaine Aron.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

IKKE bruk sengetid som straff! Det å legge seg på kvelden skal IKKE være en straff; da hadde jeg mye heller brukt f eks Time Out.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...