Gå til innhold

Marsvinhann som utlånes til avl?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier så lurer jeg på hvor jeg finner en marsvinhann til mitt hunnmarsvin. Jeg er ikke interessert i å kjøpe et hannmarsvin selv, så det er uaktuellt.

Finnes det et sted jeg kan legge ut en annonse om at jeg søker et hannmarsvin til avl på min hunn.

Det er ikke noe jeg stresser med enda, hun er bare 2 mnd, og det er ikke engang sikkert hun skal brukes i avl. Men om hun skal så vil jeg være ute i god tid og finne et sunt og friskt hannmarsvin til henne.

Hun ligner et teddymarsvin, men er ikke renraset.

Vet noen om et sted jeg kan finne et hannmarsvin? Helst innenfor buskerud.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har selvsagt undersøkt at dyret ditt egner seg til å avle på? Og du tar forhåndsregler slik at hun ikke blir parret med en nær slektning?

Helt ærlig synes jeg du burde kutte ut disse planene. Dyreverdenen er ikke tjent med enda flere garasjeoppdrettere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har selvsagt undersøkt at dyret ditt egner seg til å avle på? Og du tar forhåndsregler slik at hun ikke blir parret med en nær slektning?

Helt ærlig synes jeg du burde kutte ut disse planene. Dyreverdenen er ikke tjent med enda flere garasjeoppdrettere.

Hun er frisk og fin nå. Men om hun egner seg til å avles på eller ikke, det vet jeg ikke før hun blir litt eldre. Som sagt så er det ikke sikkert jeg har tenkt å avle på henne, blant annet i tilfelle hun ikke egner seg i avl.

Jeg kommer heller ikke til å bruke henne på en nær slektning :)

Jeg har lest side opp og side ned på marsvin og marsvinavl(har også hatt mange marsvin tidligere, men ingen som jeg har avlet på). I tillegg har jeg snakket med flere forskjellige oppdrettere, så dette kommer til å bli nøye planlagt.

Om hun ikke egner seg i avl kommer jeg selvfølgelig ikke til å avle på henne :)

Om jeg avler på henne så kommer jeg til å beholde 1-2 unger selv.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan finner du ut om marsvinet egner seg til avl eller ei?

Det at du har snakket med mange forskjelige oppdrettere er ingen garanti for at prosjektet ditt blir vellykket.

Dyrene må være av god helse, og du må også vite hvem foreldrene er for å unngå innavl. La meg linke til et skrekkeksempel:

http://millezina.webs.com/petmarsvin.htm

Har aldri dessverre kunne bli brukt i avl, da han har vært operert for urinstein.Skulle gjerne hatt avkom av gullgutten.

Om marsvinet ikke hadde vært operert for urinstein ser det ut til at dette dyret ville ha blitt brukt i avl. Enhver som har et minimum av kunnskap innen emnet vil si at det er galskap å avle på dyr når slektskapet er ukjent slik som denne oppdretteren her gjør.

http://millezina.webs.com/tidligerekull.htm

Junikullet

Rase: Pet(blanding)

Født: 27.juni.2009

Antall unger: 2 stk

Kjønn: Hanner

Farger: Buff

Far: Ukjent

Mor: Melly

Damemennesket aner ikke hvem foreldrene er, hun avler på de dyra hun synes er søte og driter i helsefarene. Råd fra en slik "oppdretter" er ikke mye verdt.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Setter pris på alle svarene jeg får :)

Jeg vet hvem både moren og faren til marsvinet mitt er, og de har begge en god helse. Det betyr jo selvsagt ikke at mitt marsvin har en god helse. Men hvordan vet andre oppdrettere at deres rasedyr får en god helse? Et hunnmarsvin skal ikke få sitt første kull etter hun har fyllt ett år, så de tar jo en sjanse de og, da de ikke vet om hun har en god helse.

Kan høre litt med norsk marsvinklubb, og på forumet. Takk for alle råd hittil :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...