-ida- Skrevet 30. januar 2004 #1 Skrevet 30. januar 2004 Jeg er så i tvil ang hvilke barnehager jeg skal søke på. Hva gjørde at dere valgte de dere gjorde? At de er nærme, aktivitetstilbudet, personale, fasilitetene?
Gjest Tex Skrevet 30. januar 2004 #2 Skrevet 30. januar 2004 Må nesten le litt..... Vær så snill å ikke bli sur, men det er ikke sånn at du kan velge barnehage. Å få plass er som å vinne i lotto, og man må være happy for at man i det hele tatt får plass..... Så jeg tror du bør søke på det som er rundt deg, så kanskje, kanskje, men sannsynligvis ikke, får du plass...
Gjest Anonymous Skrevet 30. januar 2004 #3 Skrevet 30. januar 2004 Her jeg bor var det kun en barnehage, dog med masse ledige plasser.
Gjest Tex Skrevet 30. januar 2004 #4 Skrevet 30. januar 2004 Her jeg bor var det kun en barnehage' date=' dog med masse ledige plasser.[/quote'] Heldiggris. Tipper du ikke bor på en overfefolket plass.
Vimsevips Skrevet 30. januar 2004 #5 Skrevet 30. januar 2004 Vi søkte i de barnehagene som hadde mange ledige plasser på 0-3 år (6 eller mer), i området rundt oss, siden dette er et område med stort press. Så søkte vi en som ligger sentralt, uten særlig press, men med få plasser. Og tilslutt satte vi opp den kommunale familiebarnehagen. Som hadde mange ledige plasser, da mange skulle over på 3-6 års avdeling. Vi fikk plass i familiebarnehagen. Må nesten le litt..... Vær så snill å ikke bli sur, men det er ikke sånn at du kan velge barnehage. Å få plass er som å vinne i lotto, og man må være happy for at man i det hele tatt får plass..... Så jeg tror du bør søke på det som er rundt deg, så kanskje, kanskje, men sannsynligvis ikke, får du plass... Eller søk litt taktisk, men fortsatt er det et sjansespill. Om dekningen hadde vært bedre, ville jeg søkt etter en kombinasjon av personalstabilitet, opplegg og nærområdet.
-ida- Skrevet 31. januar 2004 Forfatter #6 Skrevet 31. januar 2004 Vi fikk flass i fjor da var han ti mnd og nå er han jo nesten to år så da regner jeg med sjansen er større. Snakket med kommunen og de mener jeg burde få plass hvor jeg ønsker, derfor er det litt viktig for meg å prøve å få han i den beste barnehagen. har noen avtaler om å komme på besøk til de som ligger nærmest oss. Så da skal jeg føle litt på stemingen tenkte jeg. Jeg håper da vikelig vi får plass i år, hvis ikke gjorde jeg noe veldig dumt i fjor da vi takket nei til plassen.
Gjest Tex Skrevet 31. januar 2004 #7 Skrevet 31. januar 2004 Kjedelig med flass, da..... Ellers er jeg redd du vil innse at du gjorde noe dumt da du takket nei til plass i fjor, når en barnehage skal ta inn nye barn ser de først og fremst på årstallet, deretter på kjønn. Selvom det er ledig plass på 0-3 års avd er det ikke sikkert du får plassen... det skal være en jevn alderssammensetning, sannsynligvis derfor du fikk plass i for. Det er ikke så mange som velger å sette ti mnd gamle babyer i barnehage, til høsten er det 2002 barna som kommer til å slite med å få plass.... Dessuten skal det være plass til dem neste år på storebarna, ellers kan de ikke ta han inn..... Men for all del, lykke til, det trengs :blunke: Det lureste man kan gjøre hvs man får plass men vil vente et år er å søke om reservert plass fra neste høst. Noen private bhg samt noen kommuner tillater dette...
Andrine22 Skrevet 1. februar 2004 #8 Skrevet 1. februar 2004 Om du skal velge hvilken barnehage barnet skal gå på, ville jeg valgt ut i fra satsingsområdet til barnehagen, hva de legger stor vekt på. Hvor jeg bor er det også mange ledige barnehageplasser...
Væren Skrevet 1. februar 2004 #9 Skrevet 1. februar 2004 Og så er det viktig å danne seg et bilde av om det er et godt psykososialt miljø i den aktuelle barnehagen! Dvs en god tone og trivsel mellom voksne-voksne og barn-voksne! Vi får ofte høre at foreldrene legger merke til at vi trives så godt i jobben vår og sammen med hverandre, og svært mange tillegger dette stor betydning for at barna deres trives så godt! Det hjelper lite med flotte planer og fagre ord, dersom det f.eks. er større personalkonflikter som preger dagen og stjeler all energi! (NB: Dette er bare for å sette det hele litt på spissen; de fleste barnehager er nemlig veldig gode barnehager!!!) Det er riktignok ikke lett for utenforstående å avdekke slike "usynlige" ting, men det bør kunne gå an å ta et besøk i aktuelle barnehager for å "lodde stemningen". Du vil fort merke om dette er et sted du kan tenke deg å levere barnet ditt hver dag! Blir du møtt med et smil, hilser de ansatte på deg, hvordan snakker de til hverandre og til barna, finnes det spor av humor og glede, omsorg og trøst, og hvordan håndterer de konflikter barna i mellom? Når alt kommer til alt, er det viktig at du har den riktige magefølelsen for barnehagen! Håper dere får plass, og at dere blir kjempefornøyde! Klem fra
Gjest Tex Skrevet 1. februar 2004 #10 Skrevet 1. februar 2004 Det er forøvrig ikkeno problem for personalet å spille skuespill for foreldrene, dersom det fins konflikter i bhg.
Væren Skrevet 1. februar 2004 #11 Skrevet 1. februar 2004 Selvfølgelig ikke, Tex! De fleste vil nok ta seg sammen i en "besøkssituasjon". Men likevel kan man få et lite inntrykk, tror du ikke? Det aller beste er kanskje å høre med andre foreldre som har barn i samme barnehage. Fornøyde foreldre er barnehagens beste reklame!
Gjest Camelia Skrevet 1. februar 2004 #12 Skrevet 1. februar 2004 Dersom noen har den luksusen å "velge" barnehage, har jeg et tips: Sjekk ut hvor lenge de forskjellige ansatte har jobbet der! Et stabilt kollegium tyder gjerne på et bra arbeidsmiljø, noe som betyr mye for hvor bra barnehagen er.
Gjest MrsL Skrevet 1. februar 2004 #13 Skrevet 1. februar 2004 Finnes det fortsatt noen som er så heldige at de kan velge hvor de vil ha barnehageplass??? Det finnes andre kriterier for opptak også enn aldersammensetning og når på året og hvilket år barnet er født. Disse kriteriene må først og fremst følges. Og disse kriteriene kan sikkert variere fra kommune til kommune og fra kommunale til private barnehager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå