AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #1 Skrevet 18. mai 2012 Sitter med overkant av 500 000 i egenkapital etter hussalg. Hvordan skal jeg ivestere disse pengene? Har ikke pratet med bank enda. Litt informasjon: Er i et lavtlønnsyrke, og dette er vel min eneste sjanse til å få disse pengene til å vokse. Har ca 110 000 i studielån. Flytter til ei bygd,der jeg leier i første omgang.Betaler ikke for dette. Denne byga blir mitt bosted, og vil muligens kjøpe et hus der etterhvert med en verdi på ca 600 000. Dette huset kommer aldri til å selges da det har ligget i familien, det vil heller ikke gå opp noe særlig i takst pga beliggenhet. Tenker på å kjøpe en leilighet i en by til ca 1,3 mill med leieinntekt på 10000. Denne vil da betale seg selv, og sitter igjen i pluss. Hva gjør jeg? Kan jeg gå for begge deler da leiligheten i byen er sikkerhet og kommer til å øke i verdi?Vil banken godta dette? Hva med studielån?
Østlandet Skrevet 18. mai 2012 #2 Skrevet 18. mai 2012 Sitter med overkant av 500 000 i egenkapital etter hussalg. Hvordan skal jeg ivestere disse pengene? Har ikke pratet med bank enda. Litt informasjon: Er i et lavtlønnsyrke, og dette er vel min eneste sjanse til å få disse pengene til å vokse. Har ca 110 000 i studielån. Flytter til ei bygd,der jeg leier i første omgang.Betaler ikke for dette. Denne byga blir mitt bosted, og vil muligens kjøpe et hus der etterhvert med en verdi på ca 600 000. Dette huset kommer aldri til å selges da det har ligget i familien, det vil heller ikke gå opp noe særlig i takst pga beliggenhet. Tenker på å kjøpe en leilighet i en by til ca 1,3 mill med leieinntekt på 10000. Denne vil da betale seg selv, og sitter igjen i pluss. Hva gjør jeg? Kan jeg gå for begge deler da leiligheten i byen er sikkerhet og kommer til å øke i verdi?Vil banken godta dette? Hva med studielån? På et aksjeforum jeg leser og skriver, så anbefaler vi folk å sette pengene i banken, til de klarer å skrive ordet investere. Det er faktisk godt ment. 9
Havet Skrevet 18. mai 2012 #3 Skrevet 18. mai 2012 På et aksjeforum jeg leser og skriver, så anbefaler vi folk å sette pengene i banken, til de klarer å skrive ordet investere. Det er faktisk godt ment. HEHE, ja jeg ser det gikk litt fort i svingene her, og ikke nok med det..ivestere litt lengre ned også..haha. Vel, gode råd mottas med takk 1
Havet Skrevet 18. mai 2012 #4 Skrevet 18. mai 2012 HEHE, ja jeg ser det gikk litt fort i svingene her, og ikke nok med det..ivestere litt lengre ned også..haha. Vel, gode råd mottas med takk Og det var ikke meningen å være anonym heller
kråkefjas Skrevet 18. mai 2012 #5 Skrevet 18. mai 2012 Va med og invisetere i ett rettskrivnings kurs 2
Østlandet Skrevet 18. mai 2012 #6 Skrevet 18. mai 2012 Uansett (i tillegg til mitt første svar), så mener jeg foreløpig banken er alternativet. Se på finansurolighetene ute i verden. Ikke tro at vi i verdens beste land å bo i, vil være forskånet for bølgene av dette. Vær heller ikke sikker på at en bolig i byen vil vokse i pris, nær sagt inn i himmelen. Jeg tror vi har en begynnende boligboble på gang. Hva tror du skjer, om rentene er doble om noen år? Eller arbeidsløsheten også blir betydelig her hjemme. Putt de i banken.
Gjest foremma Skrevet 18. mai 2012 #7 Skrevet 18. mai 2012 Va med og invisetere i ett rettskrivnings kurs haha, morsomt at du retter på det, samtidig som du selv har 4 feil i den setningen
Gjest foremma Skrevet 18. mai 2012 #9 Skrevet 18. mai 2012 Kan noen gå tilbake til spørsmålene? Takk lykke til med å finne en leilighet til 1.3 MED utleie.. Nei, sett de inn i banken du, slik som andre over her har sagt.
kråkefjas Skrevet 18. mai 2012 #10 Skrevet 18. mai 2012 haha, morsomt at du retter på det, samtidig som du selv har 4 feil i den setningen Oi, for en kjempetabbe. Det var sikkert ikke tilsiktet. 5, forresten. 6
Gjest foremma Skrevet 18. mai 2012 #12 Skrevet 18. mai 2012 Oi, for en kjempetabbe. Det var sikkert ikke tilsiktet. 5, forresten. åja, haha , det skulle jeg kanskje ha skjønt, men ingen grunn til å virke så sur la ikke merke til "invisetere" eller hva det var
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #13 Skrevet 18. mai 2012 husk at om du kjøper en leilighet som utleieenhet må du betale 28% av overskuddet i skatt ved salg. Det er også risikosport, for du aner ikke hva som skjer i boligmarkedet. Spør du meg så regner jeg med at renta kommer til å stige om ikke så veldig lenge. Utleieprisene vil vel også øke litt pga dette, så det kan være at du merker mindre til det enn om du hadde bodd der selv, forutsatt at du øker husleia. Du kan uansett prøve å lage en kalkyle på det, med utgangspunkt i at den øker 5% i verdi i året (DNB sin teori om prisvekst de neste 3 årene). Uansett, du bør snakke med banken din om dette. Du kan spare i fond, kjøpe aksjer osv. Jeg lurer forresten på hvilken by du skal kjøpe leiligheten i, for du får ikke store leiligheten for 1.3 mill i de byene der prisene øker mest. 1
Gjest Meridius Skrevet 18. mai 2012 #14 Skrevet 18. mai 2012 haha, morsomt at du retter på det, samtidig som du selv har 4 feil i den setningen Haha synes satiren kråkefjes var morsom, måtte le når du ikke tok den 1
Gjest foremma Skrevet 18. mai 2012 #15 Skrevet 18. mai 2012 Haha synes satiren kråkefjes var morsom, måtte le når du ikke tok den jeg er litt treg på sånt, jeg
Alison Skrevet 18. mai 2012 #16 Skrevet 18. mai 2012 Tenker på å kjøpe en leilighet i en by til ca 1,3 mill med leieinntekt på 10000. Denne vil da betale seg selv, og sitter igjen i pluss. Hva gjør jeg? Kan jeg gå for begge deler da leiligheten i byen er sikkerhet og kommer til å øke i verdi?Vil banken godta dette? Hva med studielån? Hvis jeg forstår deg riktig så skal du ikke bo i den boligen, men kun ha den til utleie? En vanlig kommentar fra folk som ønsker seg en utleiebolig uten å ha undersøkt nok i forkant er at de vil sitte igjen i pluss. I og med at du har 500.000,- i egenkapital, må du har et lån på kr 800.000,- + til å dekke omkostningene ved boligkjøpet som vil være ca kr 35.000,- (forutsetter at du skal kjøpe selveierbolig da borettslagsleiligheter ikke er like lette å få lov til og leie ut). Du bør tenke over noen ting før du bestemmer deg for å ta opp lån til en utleiebolig. - Hva gjør du om du får vanskelige leietagere som ikke kan eller vil betale for seg, ødelegger boligen eller nekter å flytte ut? Det er ingen enkel prosess å hive ut slike leietagere. - Hva gjør du når rentenivået øker, noe det garantert vil gjøre etter hvert? Du kan ikke uten videre øke husleien tilsvarende. Det er også slik at kommunale avgifter, trappevask, kabel-TV, vaktmestertjeneste, forsikringer osv. skal være innbakt i husleien. Med økt rentenivå på boliglånet er det ikke sikkert at du sitter med noe overskudd i det hele tatt, kanskje bare kostnader. . Leieinntektene vil være skattbare siden det ikke er en del av boligen du selv bor i. - Det er høyere skatt for bolig nr 2 enn for primærboligen. - Når du en gang selger boligen vil det være kostnader i forbindelse med salget, og du må skatte av overskuddet siden du selv ikke har bodd i boligen. - Nå går boligmarkedet veldig bra, men det er ikke sikkert at det fortsetter å gå til himmels. I verste fall kan det komme nedgangsperioder slik at verdien synker. - Det vil også være vedlikeholdskostnader ved en utleiebolig. 6
Havet Skrevet 18. mai 2012 #17 Skrevet 18. mai 2012 Alison, takk for gode spørsmål og informasjon. Ja, har tenkt på denne boligen kun til utleie, for å kunne tjene penger på den ved salg etterhvert. Trondheim. Hvordan mener du jeg skal bruke disse pengene på best mulig måte?
Havet Skrevet 18. mai 2012 #19 Skrevet 18. mai 2012 Hva tjener du TS?, lettere å gi råd da. Ca 250 000
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #20 Skrevet 18. mai 2012 Ca 250 000 Hva sitter du igjen med etter skatt ca.?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå