Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hæææ? Jeg kommer med et svar på problemstillingen din, på linje med alle andre og bare pga du ikke liker svaret mitt så rapportere du meg og setter meg på ignore????

Ler og ler, og tar ikke HI alvorlig mer. Det er nok en grunn til at svigermor har blitt skarpere; du har forandret personlighet selv og det antageligvis ikk til det likere.

Helt ærlig, du mente ikke kommentaren på en trivelig og hyggelig måte, det vet vi nok begge. At du plutselig snur nå å sier at du bare vil hjelpe er veldig manipulerende. :P

Jeg har ikke forandret meg - men jeg er nok mer følsom nå pga hormoner.

Kansje du også kan forstå at det er irriterende når svigermor skal fortelle deg hvordan du skal leve livet ditt, oppdra det kommende barnet ditt, samt at du har blitt tjukkere enn sist hver gang dere møtes. :) Noen mener kansje at gravide skal tole mye fokus på kropp, men jeg synes at det går an å være hyggelig mot gravide og si at de er fine i stedet eller snakke om babyen kansje. :) Feks spørre om sparking, hvordan jeg har det osv. Man trenger jo ikke hele tiden rette fokuset på at man har lagt på seg da en graviditet er så mye mer enn kiloene.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest "gjest"
Skrevet

Helt ærlig, du mente ikke kommentaren på en trivelig og hyggelig måte, det vet vi nok begge. At du plutselig snur nå å sier at du bare vil hjelpe er veldig manipulerende. :P

Jeg mente å være ærlig. Det tålte ikke du.

Skrevet

Min svigermor bryr seg nesten for lite, så det er også litt trist for en gravidkropp.

Vi har et godt forhold, men hun er egentlig veldig høflig og er nok redd for å "trå over noen grenser", så de holder seg så unna at det nesten er trist.

Prøver å involvere de så godt jeg kan, men er ikke lett ...

Skrevet

Vel, men det kan være det at svigermor er skitelei deg også mens du nu går gravid.

Hva er problemet ditt?

• Liker 6
Skrevet

Noen har hatt god effekt av å kjøpe (moderne) bok om svangerskap til bedrevitere i familien, f.eks noe av nylander. Eller abonnement på foreldre&barn så de kan oppdatere seg litt og kutte tøvet. Husker i ene nylander-boka står det en side som hun foreslår å vise til velmenende besteforeldre, om råd og tips de ikke skal pushe... Eks "la ungen skrike, det er bra for lungene" og ikke kritiser ammingen, hverken hyppighet eller tidsbruk, barnets behov skal styre dette ikke klokka.

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Noen har hatt god effekt av å kjøpe (moderne) bok om svangerskap til bedrevitere i familien, f.eks noe av nylander. Eller abonnement på foreldre&barn så de kan oppdatere seg litt og kutte tøvet. Husker i ene nylander-boka står det en side som hun foreslår å vise til velmenende besteforeldre, om råd og tips de ikke skal pushe... Eks "la ungen skrike, det er bra for lungene" og ikke kritiser ammingen, hverken hyppighet eller tidsbruk, barnets behov skal styre dette ikke klokka.

Hvilken alder er egentlig disse utdaterte besteforeldrene i, som ikke skjønner noen ting?

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken alder er egentlig disse utdaterte besteforeldrene i, som ikke skjønner noen ting?

Min mor er slik, hun er 52.

Gjest Eurodice
Skrevet

Min mor er slik, hun er 52.

Ok. For eksempel slike holdninger som at man bare skal la babyen gråte, for det utvikler lungene, var ikke et tema engang da jeg fikk barn. Jeg var 20 år da jeg fikk min første og 42 da jeg fikk barnebarn.

AnonymBruker
Skrevet

Det er så irriterende med folk sjenerelt sett som blander seg inn.Min sønn var skeptisk for alle da han var botte liten baby.Og husker svigermor sa:Får du ikke lov til og gråte engang du da!Kjente det koka i topplokket da ja.Og svigerfar som sa engang da han gråt hos han:Han bare teasser.Da blei jeg irritert og sa i fra at en baby på 3 mnd kan ikke trasse.

Samboer sa også til mora si at du må ikke være så brå mot han,for det liker han ikke.Og han gjorde ikke det.Ja men han må jo vende seg til høye lyder da.

Så skjønner åssen du har det.Men vi a litt i fra vi da.Orka ikke og finne meg i slikt.

Gjest Annaires
Skrevet

Har du tenkt noe på at det er du som har forandret deg? At det er hormonene som spiller deg et puss, med tanke på at du likte de før mener jeg.

Kan være greit å gå i seg selv noen ganger.

AnonymBruker
Skrevet

Har du tenkt noe på at det er du som har forandret deg? At det er hormonene som spiller deg et puss, med tanke på at du likte de før mener jeg.

Kan være greit å gå i seg selv noen ganger.

Tenkte akkurat det samme. Ikke måte på hvor grusomme de fleste svigermødre er her på KG - spesielt mens de "søte" svigerdøtrene er gravide og nybakte mødre.

• Liker 1
Gjest Starlit
Skrevet

Hmm, nå ble jeg litt lei meg faktisk. Hvorfor sier du det?

Ta det helt med ro ;) Hun er bare ikke helt fan av gravide jenter..

Nyt graviditeten med den beste samvittighet du :klemmer:

• Liker 2
Skrevet

60-70 år gamle. Du er nok ikke særlig representativ for besteforeldre-generasjonen når du ble bestemor da du var 42 ;)

De hadde sin småbarnsperiode, og siden har de ikke fulgt med hva som gjelder innen småbarnsstell, de har jo ikke hatt behov for det. Og så har de gjerne flere barn, så de synes de kan alt de trenger å vite.. Det gikk da bra med deres barn, så hvorfor endre en vinner-oppskrift??

Min mor blir også veldig sur hvis jeg påpeker ting hun gjorde som idag er opplest og vedtatt at man ikke skal gjøre, hun blir veldig defensiv. Tar det vel som hint om at hun var dårlig mor, få som liker det. F.eks. at hun røyket gjennom hele svanerskapene, mens hun ammet, og i bilen når vi barna satt i baksetet (hulter i bulter uten seler). Så aldri snurten av en redningsvest på båttur, og slikt. Var jo det som var vanlig den gangen, så er jo ikke kritikk direkte av henne.

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte akkurat det samme. Ikke måte på hvor grusomme de fleste svigermødre er her på KG - spesielt mens de "søte" svigerdøtrene er gravide og nybakte mødre.

Nei altså, jeg føler virkelig at tilstander har forandret seg. Barnet blir jo mitt barn, ikke hennes. Jeg føler at jeg har rett på å feks kjøpe babyboken til barnet om jeg ønsker det (Du vet, den man skriver i om babyen) men hun ble virkelig snurt da det er en selvfølge at hun skulle kjøpe denne. Hun var ikke sånn før.

Det er jo dine ord at hun er grusom, det synes jeg ikke, og jeg har heller ikke sagt at jeg er søt. Jeg blir faktisk litt lei og trist når dere skriver slik om meg her, jeg ønsker bare å høre fra andre gravide om hvordan DE har det - jeg ønsker ikke å delta i noe drittkasting.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei altså, jeg føler virkelig at tilstander har forandret seg. Barnet blir jo mitt barn, ikke hennes. Jeg føler at jeg har rett på å feks kjøpe babyboken til barnet om jeg ønsker det (Du vet, den man skriver i om babyen) men hun ble virkelig snurt da det er en selvfølge at hun skulle kjøpe denne. Hun var ikke sånn før.

Det er jo dine ord at hun er grusom, det synes jeg ikke, og jeg har heller ikke sagt at jeg er søt. Jeg blir faktisk litt lei og trist når dere skriver slik om meg her, jeg ønsker bare å høre fra andre gravide om hvordan DE har det - jeg ønsker ikke å delta i noe drittkasting.

Du er nok litt nærtagen vil jeg tro.

Jeg kjenner meg så godt igjen fra jeg ventet førstemann. Ble fornærmet over den minste ting. Det var jo JEG som skulle bli mamma, ikke hun...

Heldigvis er jeg på bedre tanker nå som vi venter nr2, og er bare veldig takknemlig for at barna mine har en engasjert bestemor, som selvsagt gleder seg supermye til ¨å få enda ett barnebarn.

Skrevet

Dere er to stykker som er opptatt av det kommende barnet, som jo er bra. Prøv å si til henne at om hun ønsker å gjøre spesielle ting, så kan hun avtale med deg på forhånd, slik at dere kan være enige og ingen trenger bli lei seg. F.eks. babyboken. Klart du som kommende mamma synes det er gøy å kjøpe slik til barnet ditt. Hvis hun har veldig lyst til å være den som skaffer det, så burde hun avtale med deg på forhånd, så hun "reserverer" den oppgaven for seg. Ellers kan hun ikke bli sur for at du har kjøpt, det er jo du som venter barn. Så da er hun litt urimelig. Men kommer sannsynligvis fra et sted hvor hun strever litt med å finne plassen sin som kommende farmor, hun vil gjerne være en viktig person i barnets liv (og derfor ditt). Men fomler litt med å finne formen.

• Liker 1
Gjest Annaires
Skrevet

Men kommer sannsynligvis fra et sted hvor hun strever litt med å finne plassen sin som kommende farmor, hun vil gjerne være en viktig person i barnets liv (og derfor ditt). Men fomler litt med å finne formen.

.

Dette tenker jeg også.

Din rolle er liksom helt klar, du er mamma, punktum.

Det er nok ikke lett å være farmor (det ser man jo bare her inne på forumet.. farmor er jo for noen bare mas og mas og en som skal bry seg, og bryr hun seg ikke, så er det feil også..)

Hva med å faktisk snakke med henne, og kanskje avtale noe hun kan ha ansvar for å kjøpe inn til det kommende barnebarnet? Hun skal jo tross alt bli bestemor! Klart det er stort!

AnonymBruker
Skrevet

Du er nok litt nærtagen vil jeg tro.

Jeg kjenner meg så godt igjen fra jeg ventet førstemann. Ble fornærmet over den minste ting. Det var jo JEG som skulle bli mamma, ikke hun...

Heldigvis er jeg på bedre tanker nå som vi venter nr2, og er bare veldig takknemlig for at barna mine har en engasjert bestemor, som selvsagt gleder seg supermye til ¨å få enda ett barnebarn.

Så du synes det er lettere denne gangen altså?

Jeg synes det er utrolig koselig med oppmerksomhet rundt graviditeten, men jeg fatter ikke hvorfor alt må handle om hva jeg velger å spise, drikke samt om hvor stor jeg er. En graviditet er så utrolig mye mer enn kiloene jeg veier.

Når jeg treffer noen jeg kjenner som er gravide, så sier jeg at de er fine eller flotte og så spør jeg om hvordan det går - jeg sier ikke at nei så tjukk du har blitt. Og kverulerer videre om hvordan kjolen får meg til å se stor ut. :D Og ja jeg sier ifra. Jeg skal bli enda strengere fra nå av.

AnonymBruker
Skrevet

Så du synes det er lettere denne gangen altså?

Jeg synes det er utrolig koselig med oppmerksomhet rundt graviditeten, men jeg fatter ikke hvorfor alt må handle om hva jeg velger å spise, drikke samt om hvor stor jeg er. En graviditet er så utrolig mye mer enn kiloene jeg veier.

Når jeg treffer noen jeg kjenner som er gravide, så sier jeg at de er fine eller flotte og så spør jeg om hvordan det går - jeg sier ikke at nei så tjukk du har blitt. Og kverulerer videre om hvordan kjolen får meg til å se stor ut. :D Og ja jeg sier ifra. Jeg skal bli enda strengere fra nå av.

Mye lettere denne gange ja! Absolutt!

Svigermor er jo den samme fortsatt, så jeg tenker nok at hormonene gjorde sitt forrige gang ;)

Prøv å se litt lett på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...