Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg likte veldig godt min svigerfamilie FØR jeg ble gravid, men nå merker jeg at jeg blir sliten av alt maset og kommentarer ala:

"HVA? har dere ikke kjøpt barnevogn ennå?" (er i syvende måned neste uke)

"Nå har du blitt tjukk ja!" -svigermor

"Når jeg var gravid så drakk vi da kaffe og vin og det gikk da helt fint med ungene" -svigermor

Min svigermor har veldig sterke meninger, og legger seg veldig opp i avgjørelser vi tar rundt barnet. Julaften skal feires på hennes måte, og pakkene skal de gjøre på hennes måte, og kortene skal leses høyt for alle, tilogmed på min bursdag.

Jeg merker at nå begynner jeg å få nok, selv om jeg virkelig likte denne dama før barn var inne i bildet. :sjenert:

Merker jeg synes det er veldig spennende å lese om hvordan dere andre har det med tanke på svigermor og graviditete, samt også hvordan det ble når barnet endelig kom.

Jeg gruer meg nesten i tilfelle hun tropper opp på fødestua når fødselen er i gang..Og jeg vet ikke om jeg vil ha besøk på sykehuset en gang. :fnise:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg likte veldig godt min svigerfamilie FØR jeg ble gravid, men nå merker jeg at jeg blir sliten av alt maset og kommentarer ala:

"HVA? har dere ikke kjøpt barnevogn ennå?" (er i syvende måned neste uke)

"Nå har du blitt tjukk ja!" -svigermor

"Når jeg var gravid så drakk vi da kaffe og vin og det gikk da helt fint med ungene" -svigermor

Min svigermor har veldig sterke meninger, og legger seg veldig opp i avgjørelser vi tar rundt barnet. Julaften skal feires på hennes måte, og pakkene skal de gjøre på hennes måte, og kortene skal leses høyt for alle, tilogmed på min bursdag.

Jeg merker at nå begynner jeg å få nok, selv om jeg virkelig likte denne dama før barn var inne i bildet. :sjenert:

Merker jeg synes det er veldig spennende å lese om hvordan dere andre har det med tanke på svigermor og graviditete, samt også hvordan det ble når barnet endelig kom.

Jeg gruer meg nesten i tilfelle hun tropper opp på fødestua når fødselen er i gang..Og jeg vet ikke om jeg vil ha besøk på sykehuset en gang. :fnise:

Jeg tror rett og slett du bare må ha litt sterkere meninger selv! Å lese bursdagskortene dine høyt fordi hun bestemmer er bare tull! Neste gang sier du bestemt at det er din bursdag og du bestemmer! Det her må du virkelig ta tak i før ungen kommer, ellers har du er problem når svigermor tror hun bestemmer like mye over ungen som dere gjør. Svar henne på en bestemt med vennlig måte ført og høres hun ikke da må du si det litt mere "krast", og ikke f*** om du må gi deg på meningene dine! ;)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror rett og slett du bare må ha litt sterkere meninger selv! Å lese bursdagskortene dine høyt fordi hun bestemmer er bare tull! Neste gang sier du bestemt at det er din bursdag og du bestemmer! Det her må du virkelig ta tak i før ungen kommer, ellers har du er problem når svigermor tror hun bestemmer like mye over ungen som dere gjør. Svar henne på en bestemt med vennlig måte ført og høres hun ikke da må du si det litt mere "krast", og ikke f*** om du må gi deg på meningene dine! ;)

Det skulle stå: første og hører

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du har nok rett. Jeg har aldri vært en person som har behov for å markere mine meninger på lik grad som hun gjør, men jeg innser at jeg må trappe opp og være mer bestemt og si nei ovenfor henne. Hun er veldig ivrig på diskusjoner, noe som ikke er helt meg. Jeg tvinger ikke min levemåte på andre heller. :P

Den tjukk kommentaren satte nok i gang en liten diskusjon hvor jeg sa meg uenig og poengterte at nei jeg er ikke tjukk,jeg er gravid - så jeg merket at det hjalp veldig -hun ble litt mer forsiktig den dagen. :fnise:

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Det er et merkelig fenomen dette, svigermødre versus egne mødre. Svigermor er fandens verk, mor er en engel, uten irriterende sider. Det er ikke sikkert at svigermor i dette tilfellet mener å være slem og ekkel. Hun har kanskje alltid vært av den dominerende typen, og ingen har konfrontert henne. Det nytter lite å klage. Man må ha mot til å ta igjen og si sin mening.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner hva du mener ts, selv hadde jeg et supert forhold til svigermor før jeg ble gravid, nesten bedre enn til moren min. Men i løpet av graviditeten så endret det seg gradvis og det hadde veldig mye med svigermors oppmerksomhetsbehov og at hun er av typen som har meninger om absolutt alt, selv ting hun egentlig ikke kan så mye om. Jeg er mer den stille typen..

Har et greit forhold til henne i dag (barnet mitt er nå 3 år), men det er nok fordi jeg har blitt litt flinkere til å svare for meg selv og mine meninger :-)

AnonymBruker
Skrevet

Det er et merkelig fenomen dette, svigermødre versus egne mødre. Svigermor er fandens verk, mor er en engel, uten irriterende sider. Det er ikke sikkert at svigermor i dette tilfellet mener å være slem og ekkel. Hun har kanskje alltid vært av den dominerende typen, og ingen har konfrontert henne. Det nytter lite å klage. Man må ha mot til å ta igjen og si sin mening.

Nå har jeg ikke nevnt mine egen mor, som kansje er like slitsom på en helt annen måte.. :) - TS

• Liker 2
Skrevet

Nå har jeg ikke nevnt mine egen mor, som kansje er like slitsom på en helt annen måte.. :) - TS

Ofte kjenner man sin mor bedre og har lært seg å leve med hennes "feil og mangler", svigermor er gjerne mer ukjent og "ny" i oppførsel. =)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ofte kjenner man sin mor bedre og har lært seg å leve med hennes "feil og mangler", svigermor er gjerne mer ukjent og "ny" i oppførsel. =)

Også er det mye lettere å gjøre seg forstått for sin egen mor siden hun også kjenner deg bedre :) Og det er lettere å svare bestemt også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja ja, men nå handler ikke denne tråden som svigermødre vs egne mødre! Om Arabella vil diskutere det så kan hun jo starte en egen tråd i stedet for å spore av denne tråden! :)

Men ja det er klart at jeg setter tydelige grenser ovenfor min egen mor som gjerne feks vil sove i stua vår når jeg har fått barnet. Jeg sier mye lettere nei til henne og setter klare grenser, men hun er nok hakket mer manipulativ og martyr enn det min svigermor er. ;)

Men uansett!

Jeg ønsker å høre om deres erfaringer når dere ble gravide og om det gikk greit å forholde seg til svigermor.

• Liker 2
Gjest "gjest"
Skrevet

Vel, men det kan være det at svigermor er skitelei deg også mens du nu går gravid.

AnonymBruker
Skrevet

Ja ja, men nå handler ikke denne tråden som svigermødre vs egne mødre! Om Arabella vil diskutere det så kan hun jo starte en egen tråd i stedet for å spore av denne tråden! :)

Men ja det er klart at jeg setter tydelige grenser ovenfor min egen mor som gjerne feks vil sove i stua vår når jeg har fått barnet. Jeg sier mye lettere nei til henne og setter klare grenser, men hun er nok hakket mer manipulativ og martyr enn det min svigermor er. ;)

Men uansett!

Jeg ønsker å høre om deres erfaringer når dere ble gravide og om det gikk greit å forholde seg til svigermor.

Du må bare passe på å være skikkelig klar i din tale! Si det du mener helt konkret og ikke la deg rikke fra meningene dine :) Du vil nok merke at hun endrer oppførsel hvis hun til slutt skjønner hvor skapet står.

Skrevet

Enig med de andre i at du må si fra nå, før det går lengre og dere blir uvenner på ordentlig. Svigermor blir sikkert en fantastisk bestemor og barnevakt, men det er dere foreldre som bestemmer. Her har vi hatt noen konflikter når svigers har sagt ting som "vi kjøper et forovervendt barnesete til vår bil, vi". (Da må man jo si fra at det er bare å kjøpe hva de vil, men mitt barn kommer ikke til å sitte i det setet ;))

Si fra til henne på en bestemt måte, uten å være frekk eller sur. Hvis hun ikke tar hintet så kan kanskje mannen din ta en skikkelig samtale med henne.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, men det kan være det at svigermor er skitelei deg også mens du nu går gravid.

Hmm, nå ble jeg litt lei meg faktisk. Hvorfor sier du det?

AnonymBruker
Skrevet

Ikke ta deg nær, "gjest" har et hat-forhold til alt som har med graviditet og spedbarn. Skjønner fortsatt ikke hvorfor hun er her kun for å slenge dritt...

• Liker 8
Gjest "gjest"
Skrevet

Du sier hun har forandret seg mens du går gravid, kanskje du har det også. Og at hun responderer på det.

Skrevet

Synes som andre det er veldig viktig at du nå setter standarden/etablerer mønster for hvordan forholdet skal være dere imellom. Du må få henne til å forstå hvor det er DU som bestemmer, og at hun der ikke skal krangle på ting. Og så må du få til en tone som er akseptabel og hyggelig for alle.

Det er jo ikke slik at svigermor skal gå rundt og være redd for å fornærme deg, eller ta opp ting hun synes er viktig. Det er bare alle de ubetenksomme slengbemerkningene som må ryddes av veien.

Min svigermor bor så langt borte at jeg har lite problemer med henne. Min mor, derimot, står for gode bidrag av type "slik gjorde vi da jeg hadde småbarn, og det gikk bra, så du er tåpelig som skal gjøre det anderledes". Ingen forståelse for at verden går fremover på 30 år.. Og ja, det er irriterende, og nei hun har ingen synlig læringskurve :kjefte:

AnonymBruker
Skrevet

Ikke ta deg nær, "gjest" har et hat-forhold til alt som har med graviditet og spedbarn. Skjønner fortsatt ikke hvorfor hun er her kun for å slenge dritt...

Har rapportert "gjest" ihvertfall. :) Kansje det er best å bare sette henne på ignore da, om hun bare driver med skittkasting. - ts

• Liker 2
Gjest "gjest"
Skrevet

Har rapportert "gjest" ihvertfall. :) Kansje det er best å bare sette henne på ignore da, om hun bare driver med skittkasting. - ts

Hæææ? Jeg kommer med et svar på problemstillingen din, på linje med alle andre og bare pga du ikke liker svaret mitt så rapportere du meg og setter meg på ignore????

Ler og ler, og tar ikke HI alvorlig mer. Det er nok en grunn til at svigermor har blitt skarpere; du har forandret personlighet selv og det antageligvis ikk til det likere.

AnonymBruker
Skrevet

Synes som andre det er veldig viktig at du nå setter standarden/etablerer mønster for hvordan forholdet skal være dere imellom. Du må få henne til å forstå hvor det er DU som bestemmer, og at hun der ikke skal krangle på ting. Og så må du få til en tone som er akseptabel og hyggelig for alle.

Det er jo ikke slik at svigermor skal gå rundt og være redd for å fornærme deg, eller ta opp ting hun synes er viktig. Det er bare alle de ubetenksomme slengbemerkningene som må ryddes av veien.

Min svigermor bor så langt borte at jeg har lite problemer med henne. Min mor, derimot, står for gode bidrag av type "slik gjorde vi da jeg hadde småbarn, og det gikk bra, så du er tåpelig som skal gjøre det anderledes". Ingen forståelse for at verden går fremover på 30 år.. Og ja, det er irriterende, og nei hun har ingen synlig læringskurve :kjefte:

Takk for koselig svar og veldig interessant å høre om hvordan du opplevde svigermor som gravid :)

Jeg er nok litt ekstra følsom for tiden, og kommentarer på at jeg kan fint drikke kaffe og vin fordi de gjorde det når hun gikk gravid er irriterende i lengden. Og barnet skal visst ALDRI ligge på golvet i trekk, men hun dro fint hjemmenifra når barnet hennes på ett satt alene ved vinduet. :P

Ikke såååå gøy å høre at man har blitt tjukk hver gang man treffes heller. :fnise: Barnet vokser, men det er vel bra da??

Jeg kan nok ikke forandre henne nei, men hun ble litt forsiktig som sagt etter at jeg satte henne på plass med å si at jeg ikke er feit, men gravid, så det funker å være like streng tilbake. ;) Men personligheten tærer litt ekstra på nå ja, merker jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...