AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #1 Skrevet 18. mai 2012 Vi har fleksitid der jeg jobber, med kjernetid 9-15, altså kan vi jobbe 7-15, 8-16 eller 9-17. Jeg jobber som regel 8-16. Vi fører bare arbeidstid for oss selv, slik at det kan bli kontrollert av arbeidsgiver ved behov, men det gjøres så å si aldri. Jeg har en del kolleger med barnehagebarn. Samtlige kommer som regel kl. 09.15-09.30, og går igjen 15.00-15.30. Regner med de leverer kl. 9 og henter før 16. De jobber altså bare ca. 6 timer hver dag, men får betalt for de 8 timene som oss andre. Nå skal det sies at vi har separate arbeidsoppgaver og at det at de ikke jobber så lenge som de skal ikke gjør at jeg må gjøre mer. De er der jo også i kjernetiden, så alle felles oppgaver blir dekket. Jeg synes bare det er urettferdig at de får like mye betalt som meg, men jobber 2 timer mindre hver dag. Jeg som ikke har barn, har jo ingen grunn til å komme sent og gå tidlig, selv om jeg jo har et liv utenfor og interesser som jeg gjerne skulle hatt mer tid til jeg også. Hva synes dere? Er jeg urimelig som tenker slik? Jeg har ikke tenkt å gå til sjefen med dette fordi jeg ikke ønsker å ødelegge arbeidsmiljøet, men jeg skulle ønske vi måtte begynne å føre arbeidstid på en måte som faktisk ble kontrollert jevnlig... 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #2 Skrevet 18. mai 2012 Jeg synes ikke du har noe som helst med det når det ikke går ut over deg. Det kan også tenkes at de jobber hjemme, eller kommer tilbake på kvelder eller i helger for å ta igjen tapt arbeid.
Edvarda Skrevet 18. mai 2012 #3 Skrevet 18. mai 2012 (endret) Da jeg hadde fleksitid behøvde det ikke å gå opp med 7,5 timer hver dag, er du sikker på at det egentlig skal det hos dere? Vi kunne være inntil 20 timer +/- til enhver tid. Endret 18. mai 2012 av Edvarda 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #4 Skrevet 18. mai 2012 Jeg synes ikke du har noe som helst med det når det ikke går ut over deg. Det kan også tenkes at de jobber hjemme, eller kommer tilbake på kvelder eller i helger for å ta igjen tapt arbeid. Det kan være noen få av dem gjør dette, men flesteparten gjør det ikke. Det har de selv fortalt meg. De legger altså ikke skjul på at de jobber mindre enn de skal ovenfor kollegaene. Jeg skjønner at de vil ha tid til barna sine, men da kunne de jo ha gått ned til en 75 % stilling, siden det er det de i realiteten jobber. TS 3
Bjørn82 Skrevet 18. mai 2012 #5 Skrevet 18. mai 2012 Vi har fleksitid der jeg jobber, med kjernetid 9-15, altså kan vi jobbe 7-15, 8-16 eller 9-17. Jeg jobber som regel 8-16. Vi fører bare arbeidstid for oss selv, slik at det kan bli kontrollert av arbeidsgiver ved behov, men det gjøres så å si aldri. Jeg har en del kolleger med barnehagebarn. Samtlige kommer som regel kl. 09.15-09.30, og går igjen 15.00-15.30. Regner med de leverer kl. 9 og henter før 16. De jobber altså bare ca. 6 timer hver dag, men får betalt for de 8 timene som oss andre. Nå skal det sies at vi har separate arbeidsoppgaver og at det at de ikke jobber så lenge som de skal ikke gjør at jeg må gjøre mer. De er der jo også i kjernetiden, så alle felles oppgaver blir dekket. Jeg synes bare det er urettferdig at de får like mye betalt som meg, men jobber 2 timer mindre hver dag. Jeg som ikke har barn, har jo ingen grunn til å komme sent og gå tidlig, selv om jeg jo har et liv utenfor og interesser som jeg gjerne skulle hatt mer tid til jeg også. Hva synes dere? Er jeg urimelig som tenker slik? Jeg har ikke tenkt å gå til sjefen med dette fordi jeg ikke ønsker å ødelegge arbeidsmiljøet, men jeg skulle ønske vi måtte begynne å føre arbeidstid på en måte som faktisk ble kontrollert jevnlig... Jeg synes ikke du er urimelig på noen måte. Det er jo tross alt 7,5 timers arbeidsdager i Norge når man jobber i en 100% dagtidsstilling. Det kan jo også være at de ansatte dette gjelder har en avtale med sin sjef om at de jobber sånn. Kanskje jobber de sånn i en periode av livet hvor det er nødvendig for å få hjulene til å gå rundt. Svarene kan være mange og varierte. Men jeg synes fortsatt ikke du er urimelig når du tar opp dette. Derimot så får du kanskje bare benytte deg av denne ordningen selv også. Det er vel ingen grunn til at du skal være så punktlig til en hver tid. Begynn å gå tidlig på fredagene, kom seint på mandagene. At du får høyere lønn en hva de som benytter flexitiden tror jeg ikke. Heller tror jeg ikke det er lurt at du tar opp dette med sjefen din i en negativ form. 4
AryaUnderfoot Skrevet 18. mai 2012 #6 Skrevet 18. mai 2012 Skjønner godt at du reagerer jeg, hvis alle skulle gjort sånn som de så hadde jo ingenting blitt gjort. Ja, det er urettferdig. Mange som har barn i barnehagealder kan ikke komme å gå fra jobb når de vil, og må altså finne andre ordninger for å få barnet til og fra barnehagen. De utnytter situasjonen, og det blir feil. 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #7 Skrevet 18. mai 2012 Du vet ikke noe om hva de gjør når de kommer hjem. Hos oss er det likedan, mange som kommer sent og går tidlig. Men det betyr ikke at de bare jobber 6 timer dagen. De jobber faktisk på kveldstid, og i helger. Når jeg kommer om morgenen har de sendt mail til meg godt utpå kvelden, for de sitter og jobber etter ungene har lagt seg. Du vet heller ikke hva kollegaene dine fører av timer. Vet du at de jobber 100%, feks? Vet du at de fører 8 timer, og ikke 6? Vet du om de har en avtale med sjefen? Sladrehank skal selv ha bank. Ingen liker en som sladrer og legger seg opp i andres saker. Du kommer bare til å stille deg selv i dårlig lys, også hos sjefen, om du sutrer til andre om hva dine kolleger gjør. 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #8 Skrevet 18. mai 2012 Du vet ikke noe om hva de gjør når de kommer hjem. Hos oss er det likedan, mange som kommer sent og går tidlig. Men det betyr ikke at de bare jobber 6 timer dagen. De jobber faktisk på kveldstid, og i helger. Når jeg kommer om morgenen har de sendt mail til meg godt utpå kvelden, for de sitter og jobber etter ungene har lagt seg. Du vet heller ikke hva kollegaene dine fører av timer. Vet du at de jobber 100%, feks? Vet du at de fører 8 timer, og ikke 6? Vet du om de har en avtale med sjefen? Sladrehank skal selv ha bank. Ingen liker en som sladrer og legger seg opp i andres saker. Du kommer bare til å stille deg selv i dårlig lys, også hos sjefen, om du sutrer til andre om hva dine kolleger gjør. Jo, jeg vet at de ikke jobber kvelder og helger hjemme, kanskje bortsett fra et par stykker. De legger ikke skjul på at de jobber så lite. Jeg vet at de jobber 100% og at de ikke har noen avtale med sjefen. Hva de fører vet jeg ikke, kan godt være de fører 6 timer, men poenget er at det ikke blir sjekket. Og som jeg skrev har jeg ikke tenkt å sladre, fordi vi har et godt arbeidsmiljø som jeg trives i. Jeg synes bare de kunne vært rederlige og faktisk bare fått lønn for den jobben de gjør, og ikke to timer ekstra hver dag.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #9 Skrevet 18. mai 2012 Men altså, hvis dette gjentar seg hver bidige dag må jo sjefen se det selv? Skulle jo tro vedkommende reagerte om flere ansatte kom sent og gikk tidlig, ellers må h*n jo være helt i ørska. 2
Gjest Haaploes Skrevet 18. mai 2012 #10 Skrevet 18. mai 2012 Men du kan vel ta det opp med arbeidsgiver uten at noen får vite at det er du som har "sladret"? Det er jo forkastelig at folk skal jobbe mindre fordi de har barn, men likevel få betalt som om de skulle være på jobb like lenge som deg! Synes du skal ta det opp med arbeidsgiveren din, eventuelt skaffe deg en hund og si at den ikke kan være hjemme alene mer enn seks-syv timer av gangen...
Knirke Skrevet 19. mai 2012 #11 Skrevet 19. mai 2012 Skaff deg hund, og gå like tidlig? Seriøst, så synes jeg dette vitner om dårlig bedriftskultur. Eller offentlige etater, der arbeides det jo ikke et sekund mer enn det som er livsviktig. Jeg tror det beste er å bite tennene sammen og godta det, så lenge det ikke går utover deg og din jobb. Det som det selvfølgelig kommer til å ende med er at du blir like god på å finne smutthull i regelverket som de er, og dermed bidrar til å forråtne bedriftskulturen ytterligere. 5
Edvarda Skrevet 20. mai 2012 #12 Skrevet 20. mai 2012 Skaff deg hund, og gå like tidlig? Seriøst, så synes jeg dette vitner om dårlig bedriftskultur. Eller offentlige etater, der arbeides det jo ikke et sekund mer enn det som er livsviktig. Jeg tror det beste er å bite tennene sammen og godta det, så lenge det ikke går utover deg og din jobb. Det som det selvfølgelig kommer til å ende med er at du blir like god på å finne smutthull i regelverket som de er, og dermed bidrar til å forråtne bedriftskulturen ytterligere. Enig i dette. Hvis de vitterlig ikke jobber fullt er det ikke rart du ergrer deg over det. 1
Gjest Jytte Skrevet 20. mai 2012 #13 Skrevet 20. mai 2012 Du vet ikke noe om hva de gjør når de kommer hjem. Hos oss er det likedan, mange som kommer sent og går tidlig. Men det betyr ikke at de bare jobber 6 timer dagen. De jobber faktisk på kveldstid, og i helger. Når jeg kommer om morgenen har de sendt mail til meg godt utpå kvelden, for de sitter og jobber etter ungene har lagt seg. Du vet heller ikke hva kollegaene dine fører av timer. Vet du at de jobber 100%, feks? Vet du at de fører 8 timer, og ikke 6? Vet du om de har en avtale med sjefen? Sladrehank skal selv ha bank. Ingen liker en som sladrer og legger seg opp i andres saker. Du kommer bare til å stille deg selv i dårlig lys, også hos sjefen, om du sutrer til andre om hva dine kolleger gjør. Hos oss krever heldigvis leder dokumentasjon på hva som jobbes hjemmefra. Det er veldig enkelt å ta "hjemmekontor" - uten at noen får se hva som faktisk blir gjort. Skal noen ha hjemmekontor så må alle ha muligheten. Dette ble en stor irritasjonskilde på jobben så hele fenomenet "hjemmekontor" er heldigvis skrenket inn.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #14 Skrevet 20. mai 2012 Dette høres veldig rart ut, for fleksitid betyr jo vanligvis at man kan jobbe korte dager, og ta det igjen ved å jobbe lengre. Hvis de alltid jobber korte dager må de jo få veldig mye minustid. Hvis firmaet virkelig praktiserer at man alltid kan jobbe korte dager, ville jeg ikke tatt det opp med sjefen i det hele tatt. Jeg ville rett og slett bare jobbet like korte dager selv, og fått full lønn. Hvis sjefen da hadde kalt meg inn og bedt meg jobbe mer, burde han hatt en god forklaring. 1
Maiava88 Skrevet 20. mai 2012 #15 Skrevet 20. mai 2012 Vi har fleksitid der jeg jobber, med kjernetid 9-15, altså kan vi jobbe 7-15, 8-16 eller 9-17. Jeg jobber som regel 8-16. Vi fører bare arbeidstid for oss selv, slik at det kan bli kontrollert av arbeidsgiver ved behov, men det gjøres så å si aldri. Jeg har en del kolleger med barnehagebarn. Samtlige kommer som regel kl. 09.15-09.30, og går igjen 15.00-15.30. Regner med de leverer kl. 9 og henter før 16. De jobber altså bare ca. 6 timer hver dag, men får betalt for de 8 timene som oss andre. ... Hadde det vært slik at barnehagene ikke åpnet før klokka 9 og det ikke hadde vært noen vei utenom så hadde jeg ikke brydd meg, men barnehagene åpner da strengt talt mye tidligere enn det! Hva med å levere ungen i bhg. klokken 7-7.30 og faktisk jobbe de timene man får betalt for?! 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #16 Skrevet 20. mai 2012 Du vet ikke noe om hva de gjør når de kommer hjem. Hos oss er det likedan, mange som kommer sent og går tidlig. Men det betyr ikke at de bare jobber 6 timer dagen. De jobber faktisk på kveldstid, og i helger. Når jeg kommer om morgenen har de sendt mail til meg godt utpå kvelden, for de sitter og jobber etter ungene har lagt seg. Du vet heller ikke hva kollegaene dine fører av timer. Vet du at de jobber 100%, feks? Vet du at de fører 8 timer, og ikke 6? Vet du om de har en avtale med sjefen? Sladrehank skal selv ha bank. Ingen liker en som sladrer og legger seg opp i andres saker. Du kommer bare til å stille deg selv i dårlig lys, også hos sjefen, om du sutrer til andre om hva dine kolleger gjør. Det er det enkleste i verden å sende avgårde en mail for å "dokumentere" at det jobbes sent på kvelden. Hos oss ble dette til en stor irritasjon for mailen som ble sendt avgårde til alle døgnets tider var ting som lett kunne vente til dagen etter. Det ble gjort av den enkle grunn at avsender trodde det da ville se ut som om vedkommende jobbet døgnet rundt. 3
Kanutte Skrevet 20. mai 2012 #17 Skrevet 20. mai 2012 Med mindre man har en avtale med sin overordnede er det ikke greit å kutte arbeidstiden sin. Jeg sitter selv med personalansvar og vil ikke synes det er greit om noen stadig vekk jobber for lite. Det vil før eller siden gå ut over virksomheten. Dersom jeg har en arbeidstaker med spesielle behov finner vi som regel en løsning på dette. Mannen min har såkalt fri stilling. I utgangspunktet kan han være nesten så lite han vil på jobb så lenge jobben blir utført og til satte frister. Nå har også han personalansvar og mye møter så han jobber som regel full dag og vel så det. Akkuret som meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå