Majott Skrevet 18. mai 2012 #21 Skrevet 18. mai 2012 Jeg ser mange sier 50/50 uansett, men såvidt jeg vet er det mer vanlig å gradere fellesutgiftene. Altså: Du tjener 2/3 av deres samlede inntekt -> Du betaler 2/3 av felles utgifter. Innkjøp av store ting kommer utenom, dette dreier seg om mat, husleie og sånne ting. 50/50 kan fort bli veldig urettferdig. Det spørs jo også hvordan man ser for seg samlivet og framtida. Vil man dele livet sammen, så er det jo hva man tjener til felles som teller, f.eks ved innkjøp av bolig. Hvis man bare bor sammen, uten å eie, er det vel mer normalt å gå etter prosentdeling.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #22 Skrevet 18. mai 2012 Så lenge dere bare er samboere så har dere ingen økonomiske forpliktelser overfor hverandre. Ikke forsørgerplikt, ikke arverett. Gifter dere dere, så får dere gjensidig forsørgerplikt, og dersom ingen av dere har barn, arver dere halvparten av hverandre, den andre halvparten går til egne foreldre/søsken. Skiller man seg er det kun verdiene som er opparbeidet MENS man er gift som skal deles. Det du hadde ved inngåelse av ekteskap er ditt, det samme er mannens. Dette gjelder også arv som man får underveis, men da må man passe på å ikke bruke opp det på fellesskapet (eks. betale ned felles lån uten å samtidig dokumentere at det var arvepenger fra den ene som ble brukt). Man kan altså ikke gifte seg uten at det har noen konsekvenser i fht. økonomi. Ønsker man helt separat økonomi så må man forbli samboere. Når det gjelder det med å dele utgifter 50/50 så mener jeg at det ikke er rettferdig så fremt man ikke tjener omtrent likt. Bruker den ene 90% av inntekten sin på fellesskapet, mens den andre kun bruker 30% - så lyder det ganske urettferdig for meg. Rett og slett fordi jeg tenker at ønsker man å leve sammen, så har man omtrent samme standard. Betaler begge 50% av sin inntekt til fellesskapet, så vil uansett den med høyest inntekt sitte igjen med relativt sett mer til eget forbruk enn den andre. Jeg tror forøvrig ikke at man kan gå i kirka og kreve egne ekteskapsløfter. De har jo et fast rituale - og det må man akseptere hvis man skal bruke kirka som giftesentral. Skal man ha eget opplegg må man finnen noen annen med vigselsrett, mener å ha lest at f.eks. human etisk forbund har det, og at da kan man i større grad bestemme selv hva som skal sies/loves. uansett så er det et godt tips å gå til advokat - de vet som regel hva som gjelder av lover og regler! Takk for godt svar! Har fått litt å tenke på
Gjest Badabing Skrevet 18. mai 2012 #23 Skrevet 18. mai 2012 Har dere en avtale om at dere ikke er økonomisk ansvarlige for hverandre? Jeg tenker på f.eks. hvordan man kan unngå at hvis partneren opparbeider seg stor gjeld så går ikke det utover samboer/ektefelle? Må man da ta ut en egen forsikring f.eks. slik at man ikke risikerer å miste hus/bil pga partners overforbruk? Har lest meg lei av historier der folk finner ut for sent at de egentlig ikke kjente vedkommende de bodde sammen med. Jeg har min bil som jeg står ansvarlig for, mens han har sin. Altså ville de aldri kunne tatt min bil for å dekke hans gjeld. Det samme med huset. Det ville vel i verste fall måtte selges fordi han må dekke gjelden sin, men jeg ville jo fortsatt fått ut min del som er tinglyst på meg og som det også står at jeg eier i kontrakten vår (utarbeidet av advokat). Angående forskjellig inntekt, så tjener jeg mest nå. Vi dekker 50/50 av alle faste utgifter, og skal egentlig dekke 50/50 av løpende. Likevel har jo jeg mer å rutte med, og det fører automatisk til at jeg nok bidrar litt mer enn ham, fordi jeg ønsker en grei levestandard. Men dette er jo noe jeg gjør av fri vilje i en her og nå-situasjon, og ikke noe jeg kan kreve tilbake senere. Når vi har hatt større utgifter og den ene har måttet legge ut, har vi ansett det som et lån, og har måttet betale hverandre tilbake. Vi krangler aldri om penger, og det gjorde jeg derimot alltid med eksen. Sånn i fremtiden, så har han en utdanning som gjør at han kan ha en millionlønn om han skulle ønske det (nå lever han drømmen). Han har jo snakket om husbygging osv (nå lever vi i et lite hus med helt kurant standard, men heller ikke så mye mer). Da vil jo han være klar over at mitt inntektsnivå er lavere, og dermed må vi vurdere hus i en passende prisklasse. Om han ønsker mer enn det, kan det gjøres på minst to måter: -Forskjellig eierandel: f.eks at jeg eier 40 % og han eier 60 %. Oppussing, vedlikehold osv vil også måtte dekkes 40/60. Ved ev salg får jeg ut 40% og han ut 60%. -At den som tjener mest betaler for den ekstra luksusen siden det er den personen som også ønsker den luksusen. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #24 Skrevet 18. mai 2012 Jeg har min bil som jeg står ansvarlig for, mens han har sin. Altså ville de aldri kunne tatt min bil for å dekke hans gjeld. Det samme med huset. Det ville vel i verste fall måtte selges fordi han må dekke gjelden sin, men jeg ville jo fortsatt fått ut min del som er tinglyst på meg og som det også står at jeg eier i kontrakten vår (utarbeidet av advokat). Angående forskjellig inntekt, så tjener jeg mest nå. Vi dekker 50/50 av alle faste utgifter, og skal egentlig dekke 50/50 av løpende. Likevel har jo jeg mer å rutte med, og det fører automatisk til at jeg nok bidrar litt mer enn ham, fordi jeg ønsker en grei levestandard. Men dette er jo noe jeg gjør av fri vilje i en her og nå-situasjon, og ikke noe jeg kan kreve tilbake senere. Når vi har hatt større utgifter og den ene har måttet legge ut, har vi ansett det som et lån, og har måttet betale hverandre tilbake. Vi krangler aldri om penger, og det gjorde jeg derimot alltid med eksen. Sånn i fremtiden, så har han en utdanning som gjør at han kan ha en millionlønn om han skulle ønske det (nå lever han drømmen). Han har jo snakket om husbygging osv (nå lever vi i et lite hus med helt kurant standard, men heller ikke så mye mer). Da vil jo han være klar over at mitt inntektsnivå er lavere, og dermed må vi vurdere hus i en passende prisklasse. Om han ønsker mer enn det, kan det gjøres på minst to måter: -Forskjellig eierandel: f.eks at jeg eier 40 % og han eier 60 %. Oppussing, vedlikehold osv vil også måtte dekkes 40/60. Ved ev salg får jeg ut 40% og han ut 60%. -At den som tjener mest betaler for den ekstra luksusen siden det er den personen som også ønsker den luksusen. Hmm ok. Da vil det si at dere har en kontrakt som dere oppdaterer jevnlig, alt ettersom deres situasjon forandrer seg. Jeg ser den, ikke dumt å gjøre det på den måten. 1
Gjest Badabing Skrevet 18. mai 2012 #25 Skrevet 18. mai 2012 Hmm ok. Da vil det si at dere har en kontrakt som dere oppdaterer jevnlig, alt ettersom deres situasjon forandrer seg. Jeg ser den, ikke dumt å gjøre det på den måten. Ja, men det er jo ikke akkurat slik at den forandrer seg hele tiden. Vi laget den for 7 år siden, og har endret den én gang etter det. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå