AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #1 Skrevet 18. mai 2012 Hva gjør jeg med mine to eggeplommer som ble til overs etter pikekyssene jeg lagde til i går? Håper på mange tips, for dette problemet dukker opp igjen og igjen. Jeg setter dem i kjøleskapet, men før jeg har klart å finne noe å bruke dem til, er de blitt dårlige.
FruLuna Skrevet 18. mai 2012 #2 Skrevet 18. mai 2012 (endret) Tilsett 1-2 ekstra egg og lag en omelett? Det pleier jeg å gjøre når jeg har plommer eller hvitter til overs. Med grønnsaker, skinke/bacon og litt ost kan det jo bli en middag ut av det. Eller så kan "kjøttpanne" være et alternativ. Da steker man kjøtt- eller karbonadedeig og løk, pluss det krydderet man ønsker (hvitløk, pepper, chili/cayenne). Bland eggeplommene med 2-3 egg, tilsett salt og pepper og en skvett melk eller fløte og visp sammen. Hell dette over kjøttdeigen når den er stekt, dryss ost på toppen. La det stivne, gjerne under lokk. Evt. kan man legge tomatskiver på toppen før det er helt stivnet. Servér med salat. Eller så kan du bake boller og pensle de med eggeplommene Eller tilsette de i vafler, pannekaker eller lapper. Endret 18. mai 2012 av FruLuna 1
ashera Skrevet 18. mai 2012 #4 Skrevet 18. mai 2012 Lag majones, som du kan bruke plain eller smaksette, f.eks. til deilig aïoli - se framgangsmåte her.
Edvarda Skrevet 18. mai 2012 #5 Skrevet 18. mai 2012 Hvis du lager saus er eggeplommer supert. Fløtesaus, bernaise, hollandaise.. Selv om du bruker pose er det flott å piske i et par plommer til slutt. Bruker du ikke pose kan du tykne saus med eggeplomme.
Gjest Ludovie Skrevet 18. mai 2012 #6 Skrevet 18. mai 2012 Masse fine tips! Og her kommer to til: Både quiche og pastadeig blir bedre på smak om man bruker eggeplommer i tillegg til hele egg.
Gjest Ludovie Skrevet 18. mai 2012 #7 Skrevet 18. mai 2012 Du kan selvfølgelig også lage pasta carbonara. (Nå fikk jeg lyst på selv.)
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #8 Skrevet 18. mai 2012 Du kan selvfølgelig også lage pasta carbonara. (Nå fikk jeg lyst på selv.) Har du en oppskrift på det? Det har jeg ikke smakt før.
Gjest Ludovie Skrevet 18. mai 2012 #9 Skrevet 18. mai 2012 Har du en oppskrift på det? Det har jeg ikke smakt før. Jeg har aldri brukt oppskrift når jeg har laget det. Jeg bare koker pasta, og steker bacon eller pancetta i terninger/biter. Når det blir sprøtt har jeg oppi ferdigkokt pasta, og rører inn sammenpiskede eggeplommer (1 pr pers), og ganske mye revet parmesan, og vanligvis også litt av pastavannet. Masse nykvernet pepper på toppen er viktig, synes jeg. Noen ganger bruker jeg forresten en blanding av eggeplommer og litt fløte i stedet for bare eggeplommer. Det er også godt.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #10 Skrevet 18. mai 2012 I tillegg til det som allerede er foreslått: Vaniljekrem, iskrem eller crème brûlée. Kanskje bedre om man har flere eggeplommer enn to, da, men det kan være en idé til neste gang.
Chanque Skrevet 18. mai 2012 #11 Skrevet 18. mai 2012 Du kan bruke det som ansiktsmaske, virker oppfriskende og man får silkemyk hud av det
Gjest navnelapp Skrevet 21. mai 2012 #12 Skrevet 21. mai 2012 Du kan bruke det som ansiktsmaske, virker oppfriskende og man får silkemyk hud av det Det er iallfall berre tøv. Det får konsistens omtrent som snørr. 1
-Fisken- Skrevet 21. mai 2012 #13 Skrevet 21. mai 2012 Eggedosis blir bare enda bedre med noen ekstra eggeplommer
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #14 Skrevet 21. mai 2012 Det er iallfall berre tøv. Det får konsistens omtrent som snørr. Og man kan ikke få silkemyk hud av noe som har ekkel konsistens?? 1
Taste of Slow Skrevet 24. mai 2012 #15 Skrevet 24. mai 2012 Lag aioli - denne oppskriften er super! Bruk den som tilbehør til brød, eller saus til salater etc ved å tynne den med litt vann. Du kan også smaksette den med f ex røkt aubergine.
Tina_O Skrevet 24. mai 2012 #16 Skrevet 24. mai 2012 Jeg bruker de i - omelett - smoothie - i alle hvite sauser - rør inn til slutt rett før du skal servere (etter at du har tatt av plata!) - gir deilig og fyldig saus...:-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå