AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #1 Skrevet 18. mai 2012 Jeg er samboer med barnefar og føler vi alle er litt frustrerte og vet ikke helt hva vi skal gjøre, så jeg tenkte å skrive her i håp om å få noen konstruktive råd. Det er en lang historie med rettsaker, krangling og uenigheter mellom mor og far. Nå er det fordi mor er mye bortreist pga skolegang og barnet er sammen med stefar når mor er borte, siden stefar reiser mye i jobben sin så er hun mye hos besteforeldre/tanter på morsiden og drar mye mellom. Mor tar lite kontakt når hun er borte og lover og bryter mye løfter til barnet, lover at hun aldri skal reise tilbake men så må hun det alikevell. som et eksempel som har vært i det siste. Far har barnet annen hver helg og en dag i uka. Barnet feiret 17. mai sammen med oss og vi hadde en fin dag her, hun trodde at hun skulle være her i helgen også men da vi fortalte at det var ikke planen, i og med at hun var hos oss forrige helg. Så sa hun at hun ville være hos oss, vi kom frem til at vi skulle høre med mor om det gikk greit og far sendte mor en melding. Men det syntes hun var for lenge. Mor er bortreist og har vært det en stund nå. Barnet ringte så til mor for å spørre, men det ble også avvist. det utløste gråting og hun holdt seg inne på badet etter samtalen. Far gikk for å prate med hun siden vi hørte det, og da kom det litt av hvert ut. Hun forstår ikke at hun ikke kan være hos oss når mor alikevell ikke er hjemme, stefar er hele tiden opptatt med jobb og pc/tv og vil aldri finne på noe sammen med hun og stesøsteren. Når hun er hjemme der så er hun hos venner frem til leggetid. Hun føler at besteforeldrene og tanten bryr seg mere om hun enn stefar. Når hun har prøvd å fortelle hva hun føler så blir det også avvist av mor. Mor er veldig streng og hun tørr ikke si mot henne fordi hun blir sint. Hun fortalte at om hun hadde vært uheldig og tisse seg ut, så ble mor forbannet og hun måtte holde seg på rommet. Alt i alt, så føler hun seg litt alene og føler at de ikke ser henne. Hun vil my heller være hos oss, for her er det mye kos sier hun. Hun får mye oppmerksomhet her og hun har flere ganger hatt slike gråteutbrudd hvor all hennes frustrasjon kommer ut og hun forteller at hun gråter alene når hun legger seg hjemme hos moren noen ganger og hvor hun forteller om sin frustrasjon hjemme hos mor. Fordi hun ikke føler hun kan fortelle hvordan hun har det uten at mor blir sinna og avviser det. Far og jeg er frustrert og jobber nå med å finne en løsning, far er og snakker med advokaten som har fulgt saken mellom far og mor i noen år. Far har ikke hjerte til å sende henne hjem når hun gråter for å ikke dra. Men han kan ikke holde henne igjen, sånn rettsmessig. Når far prøvde å forklare til mor at datteren virkelig ikke vil dra så får han bare beskjed om å la mor være i fred fordi hun har nok å tenke på om ikke hun skal krangle med han også. Blankt avvist der også. Så hva kan man gjøre? Far har mange ganger tenkt på å snakke med barnevernet, men han kvier seg for å blande de inn også. Noen som vet hva man kan gjøre?
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #2 Skrevet 18. mai 2012 Du sier det har vært rettsaker og mye kranling, hvorfor kan ikke far få 50/50 samvær? klart barnet eller vil være hos dere, hvor det har all oppmerksomhet den lille tiden.. Hverdagen er sjelden kos og hygge hos de fleste:-) 2
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2012 #3 Skrevet 18. mai 2012 Dette ville jeg tatt opp med mor, og fått time hos familievernkontoret for å få hjelp til å finne en god løsning for alle parter. Hvor gammelt er barnet? Barn over en viss alder (husker ikke eksakt) har rett til å bli hørt i hvor de skal bo hen, og enda eldre har rett til å bestemme selv hvilken av foreldrene de skal bo hos. Det er ikke bra for et barn å bli oversett på den måten som hun føler at hun blir. Det er helt klart at dersom hun er mer hos dere, så vil nok ikke fokuset i samme grad være på henne hele tiden slik som det antagelig er nå som dere har mye å ta igjen den lille tiden dere er sammen - men det virker sannsynlig at hun vil få en mer "sunn dose" av jevnlig oppmerksomhet enn hun får der hun er nå.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #4 Skrevet 18. mai 2012 Det er nettopp derfor det har vært rettsaker og krangling, fordi mor ikke vil ha en 50/50 ordning mens far vil det. Mor kommer nok ikke til å ville være med hos familievernkontoret, hun ville ikke megle heller så derfor ble det rettsak. Hennes ord er lov og hun nekter å en gang tenke seg noe annet enn sånn som det er i dag. Barnet er 8 år og sier selv at hun vil bo halvparten av tiden hos pappa og mamma. Og når mor alikevell er borte og i stede for at hun drar mellom alle når både mor og stefar er borte så hvorfor kan hun ikke være hos oss. Som hun selv sier "når jeg er hos mamma så må jeg dra hit og dit, men når jeg er hos pappa så er vi bare der" Men når mor ikke en gang er hjemme, og det går 1 mnd mellom hver gang hun er hjemme, hvor hun da er hjemme en helg også drar igjen og er borte på nytt i 1 mnd, i tillegg så ringer hun sjeldent. man kan begynne å lure. ts
Løvetanten Skrevet 18. mai 2012 #5 Skrevet 18. mai 2012 Dette er ikke en barnevernssak, men en barnefordelingssak. Jeg synes far gjør klokt i å kontakte advokaten sin, og anbefaler han å ta saken til retten nok en gang. Han må jo innkalle mor til enda en mekling, for han må ha en ny attest. Denne får han selv om hun ikke møter. Ønsker dere lykke til og håper at jenta blir hørt. 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #6 Skrevet 18. mai 2012 Ja det ser ut som at det kan gå den veien ihvertfall, han tapte sist og det står i rettskrivet at de tok til etterretning at mor sa hun skulle være hjemme nå og ikke reise mer. fordi hun sa det i rettsaken, når faktum er at hun reiste like etter rettsaken og har vært hjemme noen ganger siden da. Og jentungen har det vanskelig hjemme og blir ikke hørt av mor, rettere sagt hun tørr ikke fortelle mor det. det er sårt og se! Jenten hadde samtaler med sakkyndige før rettsaken og der var hun veldig nøytral ovenfor både mor og far, hun var lojal mot dem begge. Så det er klart at hun ikke vil fortelle hvordan hun egentlig føler det og har det ovenfor en fremmed person når hun ikke en gang tørr fortelle mor det, og så vidt ville fortelle det til far også. Mor påstår dermed at far propper hun full av ting. Han har faktisk opptak av deler av samtalen med jenten når hun forteller gråtkvalt hvordan hun har det. takk for det løvetanten. TS
Løvetanten Skrevet 18. mai 2012 #7 Skrevet 18. mai 2012 Nå har jo mor gått tilbake på premissene for å ikke ha 50/50, så det er helt andre forutsetninger nå. At hun heller overlater barnet sitt til stefar og besteforeldre i stedet for å la henne få ro hos far er jo helt feil, og jeg ville derfor bedt om full omsorg subsidiært 50/50. Det er kjempebra at dere har masse beviser, og det kan være nyttig om skolen også kan stå bak dere. Hvem er det f.eks som leverer henne, får hun gjort hjemmearbeid? Hva med matpakke, glemming, trivsel generelt? Det er alltid vanskelig å intervjue barn i sånne saker, men hvis dere opplever at hun mer og mer åpner seg og forteller dere ting så er det bra. Hun føler at hun kan stole på dere. Er mor vanskelig pga bidrag?
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #8 Skrevet 18. mai 2012 Nå har jo mor gått tilbake på premissene for å ikke ha 50/50, så det er helt andre forutsetninger nå. At hun heller overlater barnet sitt til stefar og besteforeldre i stedet for å la henne få ro hos far er jo helt feil, og jeg ville derfor bedt om full omsorg subsidiært 50/50. Det er kjempebra at dere har masse beviser, og det kan være nyttig om skolen også kan stå bak dere. Hvem er det f.eks som leverer henne, får hun gjort hjemmearbeid? Hva med matpakke, glemming, trivsel generelt? Det er alltid vanskelig å intervjue barn i sånne saker, men hvis dere opplever at hun mer og mer åpner seg og forteller dere ting så er det bra. Hun føler at hun kan stole på dere. Er mor vanskelig pga bidrag? Ja det er feil, og jenten selv synes det er vanskelig og mye kjas fordi hun må hit og dit. Det var det han prøvde på, og få omsorgen og 50/50 ordning. Ellers på skole så er alt bra, hun er flink i fagene, gjør leksene og er en sosial og fin unge som bidrar med mye. Hun trives på skolen også. Så det er ingenting og si på det området egentlig. mor jobber ikke og har ikke jobbet så mye opp gjennom årene som jeg har forstått det. Så far tror at det kan ha mye og si på pengene ja. ts
Løvetanten Skrevet 18. mai 2012 #9 Skrevet 18. mai 2012 Ofte er det desverre pengene det står på, for det er jo ingen rasjonell grunn til at en mor skal nekte 50/50 når hun ikke engang er hjemme. Det henger ikke på greip. Dere kan sikkert bevise at hun ikke er hjemme? Hvor lenge har dette pågått, og når er siste dom fra?
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #10 Skrevet 18. mai 2012 Ofte er det desverre pengene det står på, for det er jo ingen rasjonell grunn til at en mor skal nekte 50/50 når hun ikke engang er hjemme. Det henger ikke på greip. Dere kan sikkert bevise at hun ikke er hjemme? Hvor lenge har dette pågått, og når er siste dom fra? Det har pågått i 2 år nå og siste rettsak var nå i desember. ts
Løvetanten Skrevet 18. mai 2012 #11 Skrevet 18. mai 2012 Så hun stod altså for under et halvt år siden og løy i rettssalen? Fy for ei dame:( Nei, jeg ønsker dere som sagt lykke til og håper at jenta får oppfylt ønsket sitt og får mer ro i fremtiden.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2012 #12 Skrevet 18. mai 2012 Jeg leste tittelen og før jeg gikk inn på innlegget tenkte jeg at dette er sikkert skrevet av en stemor. Helt riktig! 2
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2012 #13 Skrevet 18. mai 2012 Det er nettopp derfor det har vært rettsaker og krangling, fordi mor ikke vil ha en 50/50 ordning mens far vil det. Mor kommer nok ikke til å ville være med hos familievernkontoret, hun ville ikke megle heller så derfor ble det rettsak. Hennes ord er lov og hun nekter å en gang tenke seg noe annet enn sånn som det er i dag. Barnet er 8 år og sier selv at hun vil bo halvparten av tiden hos pappa og mamma. Og når mor alikevell er borte og i stede for at hun drar mellom alle når både mor og stefar er borte så hvorfor kan hun ikke være hos oss. Som hun selv sier "når jeg er hos mamma så må jeg dra hit og dit, men når jeg er hos pappa så er vi bare der" Men når mor ikke en gang er hjemme, og det går 1 mnd mellom hver gang hun er hjemme, hvor hun da er hjemme en helg også drar igjen og er borte på nytt i 1 mnd, i tillegg så ringer hun sjeldent. man kan begynne å lure. ts I de aller fleste tilfellene blir det 50/50 deling (hvis det kreves) dersom mor og far har vært gift,(og også i mange tilfeller der de har vært samboere) med mindre far er vurdert til mindre skikket. Når det i dette tilfellet er en mor som er mye bortreist, så kan ikke jeg se noen grunn til at far ikke har vunnet frem med dette. Med mindre det er noe ved han som gjør han mindre skikket da?
eva-80 Skrevet 18. mai 2012 #14 Skrevet 18. mai 2012 Jeg leste tittelen og før jeg gikk inn på innlegget tenkte jeg at dette er sikkert skrevet av en stemor. Helt riktig! har det noe å si ? det virker som om hun er bekymret for barnets ve og vel. Man skal være glad for at noen bryr seg . Mor kunne få stønad om hun sliter økonmisk hvis det er pengene det står på. 7
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2012 #15 Skrevet 18. mai 2012 Jeg leste tittelen og før jeg gikk inn på innlegget tenkte jeg at dette er sikkert skrevet av en stemor. Helt riktig! Jeg og.. 1
Mamma1 Skrevet 18. mai 2012 #16 Skrevet 18. mai 2012 Dette er ikke en barnevernssak, men en barnefordelingssak. Jeg synes far gjør klokt i å kontakte advokaten sin, og anbefaler han å ta saken til retten nok en gang. Han må jo innkalle mor til enda en mekling, for han må ha en ny attest. Denne får han selv om hun ikke møter. Ønsker dere lykke til og håper at jenta blir hørt. Helt enig
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #17 Skrevet 19. mai 2012 Så hun stod altså for under et halvt år siden og løy i rettssalen? Fy for ei dame:( Nei, jeg ønsker dere som sagt lykke til og håper at jenta får oppfylt ønsket sitt og får mer ro i fremtiden. Ja det kan vell sies sånn :S takk for det I de aller fleste tilfellene blir det 50/50 deling (hvis det kreves) dersom mor og far har vært gift,(og også i mange tilfeller der de har vært samboere) med mindre far er vurdert til mindre skikket. Når det i dette tilfellet er en mor som er mye bortreist, så kan ikke jeg se noen grunn til at far ikke har vunnet frem med dette. Med mindre det er noe ved han som gjør han mindre skikket da? mor og far var samboere men hvorfor det ikke har blitt 50/50 deling er det ingen som vet, meg bekjent ihvertfall. Far sier at han har prøvd å få en sånn ordning siden de gjorde det slutt når barnet var ca 2 år men det har aldri blitt sånn. Rett etter bruddet mellom de dro hun også til oslo uten forvarsel og far såg ikke datteren på lenge. Hun nektet han også i en periode på 8-9 måneder når datteren fortsatt var liten, å treffe hun. Dette var når far fikk ny kjæreste og mor var sjalu. Har heller ikke hørt noe snakk om at han ikke er skikket og det har heller ikke stått noe om det i rettskrivet at det er noen grunn for at han ikke skal ha hun mere. Han er heller ikke uskikket, faktisk så er han en veldig god pappa som virkelig gjør alt for jenta si. Grunnen var vell at som mor hele tiden har argumentert med at hun trives på den skolen hun går på (var også snakk om å bytte henne til skolen i dette området av byen som vi bor i om far skulle få hovedomsorg) og at det vil bli for store endringer og hun trenger stabilitet. Far er også åpen for at de kan ha 50/50 selv om hun ikke går på skolen i dette området men det er ikke en gang tenkelig, som hun sa i rettsaken. Jeg kjente jeg ble enda mer forbanna når jentungen fortalte i dag når vi skulle kjøre henne hjem hos stefar (mor fortsatt borte), at han hadde sagt at hun trengte ikke være med på tivoli sammen med stefar og stesøster fordi hun hadde vært på tivoli sammen med meg og far forrige helg. Tenk å si det! skal hun bli sendt bort til tanten fordi de to skal på tivoli og hun får ikke være med! Far sa at om han får høre at det er tilfelle, og at det har skjedd så kommer han til å ta en telefon til stefar. Skjønner godt at jentungen føler seg tilsidesatt og føler seg forskjellsbehandlet ovenfor stesøsteren om det er sånn ting foregår der i gården! ts
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #18 Skrevet 19. mai 2012 Jeg leste tittelen og før jeg gikk inn på innlegget tenkte jeg at dette er sikkert skrevet av en stemor. Helt riktig! Ja tenk at det finnes stemødre som ønsker alt godt for stebarnet sitt ts 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #20 Skrevet 19. mai 2012 Hvor gammel er jenta? 8 år, leste jeg lenger oppe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå