trifolii Skrevet 30. januar 2004 #1 Skrevet 30. januar 2004 Det er ikke rart de har problemer med å få rydda vekk snøen i Oslo. Dette sier Oslos brøytesjef, Peter N. Myhre (Frp) til vg i dag: - Det er ikke først og fremst penger det står på, men å få mobilisert menn med traktorer og ploger. Halvparten av de potensielle snørydderne er med andre ord ekskludert alt før snøen har kommet. I høst ble det annonsert etter brøytemannskap, fordi de var i beita for folk. MANNfolk da eller???
Gjest Tex Skrevet 30. januar 2004 #2 Skrevet 30. januar 2004 Knallbra, Trifolii!! Send kommentaren din til han Petter`n, det hadde han trengt å høre :blunke:
Rufus Skrevet 30. januar 2004 #3 Skrevet 30. januar 2004 Strålende kommentar, Trifolii!!! :blomst_opp: Ok- lover herved at min traktor, plog og snøskuff aldri skal måke i Oslo, iallefall!! Litt langt og kjøre også, kansje...ca 100km...pytt, bagatell
Gjest Anonymous Skrevet 30. januar 2004 #4 Skrevet 30. januar 2004 Snøkaos???? Slik er det i Norge på vinteren. Slutt og syt j...østlendinger.
Gjest Madley Skrevet 30. januar 2004 #5 Skrevet 30. januar 2004 Snøkaos.... (Leya ler av østlendinger...sorry..hehehe)
trifolii Skrevet 30. januar 2004 Forfatter #6 Skrevet 30. januar 2004 Håper dere la merke til at "snøkaos" var innramma av hermetegn da Hjemme hos oss har vi også ledd mye og godt de siste dagene, over folk som åpenbart blir like overraska hver vinter når det daler sånne hvite greier ned fra himmelen...?!? Jeg skryter ikke på meg at jeg er en bedre vintersjåfør enn andre (satt fast i ei snøfonn for 15 min siden faktisk...). Og jeg påstår heller ikke at brøytemannskapene på mitt bosted er så mye flinkere og mer effektive enn de i Oslo. Men jeg har i alle fall innsett at jeg bor langt mot nord, og at det er helt normalt med vær av alle varianter. Kommer jeg en time for sent til en avtale pga været, så gjør jeg det da... Og jeg forventer en viss forståelse for det fra den som venter også. Er du redd for is og snø, så finnes det gode muligheter for å slippe unna... Det er bare å flytte på seg. Til Spania eller deromkring f.eks. God tur
Gjest Poirot Skrevet 30. januar 2004 #7 Skrevet 30. januar 2004 Jeg tror ikke alle utenfor Oslo forstår hva som skjer i oslo når det snør mer enn brøytebilene kan ta unna. Togene stopper, t-banen står, trikkene ligeså. Fortauene er ikke brøytet, det er bilkø osv. Togturer på 10 min. tar plutselig 1 t 40 min. Biltur på 45 min tar plutselig over 2 timer. Vi er da vel ikke imot snø (ihvertfall ikke jeg), men det er faktisk ganske mange flere mennesker i Oslo som blir lammet når trafikk og transport streiker, det er ganske mange flere veier å brøyte og det er ganske mange som kommer voldsomt for sent på jobb. I Stor Oslo bor det ca 1,5 mill mennesker, svært mange jobber i selve Oslo. At transporten fungerer er essensielt, for det er ikke plass til at folk kjører bil (særlig ikke når parkeringsplassene ikke er brøytet). Flere biler i svært tettbygd strøk gir mer bulking på glatt føre. Statistikken viser at Olso har mest småbulking, mens distriksnorge har mest store kræsj. En liten bulk i Oslo gir ganske mye kø veldig raskt. Snøen i oslo er svært våt, noe som gjør den glattere og tyngre å brøyte enn snøen mange andre steder. Forøvrig har det ikke snødd så mye i Oslo siden 60-tallet, og kan man da vente at alle er vant til dette? Hvordan ville dere reagert dersom dere daglig kom 1-1,5 t for sent på jobb og likeså når dere skulle hjem og hente barn i barnehage el? http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=212352 Myhres eget regnestykke viser at det på Oslos 1300 kilometer med kommunal veier som er syv til åtte meter brede, skal flyttes bort 1 million kubikkmeter med snø etter et snøfall på 10 centimeter. Det betyr 50000 lastebillass med snø som skal bort - en lastebil pr. tiende Oslo-borger. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=212139 Vi har jo ikke den samme trafikken i Tromsø, og når det snør her, så har vi vanligvis en tørr snøtype som er lettere å håndtere. Og det kan hende at brøytemateriellet og brøyteberedskapen ikke er den samme i Oslo som i snøbyen Tromsø, sier Sæternes. John-Martin Frekhaug, daglig leder for Falck i Tromsø, som blant annet driver med bilberging, bekrefter at 15 cm nysnø også kan skape kaos i Tromsø-trafikken, særlig i kombinasjon med mildvær. - Da blir det såpeglatt overalt, sier han. Det er nå over 50 cm snø i Oslo, og det har nå snødd i 1,5 dag til siden målingen på 52 cm..... http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/os...rticleID=720647 Sammenlignet med andre byer slår hovedstaden godt fra seg når det gjelder snømengder. I Bergen er rekorden 51 centimeter, satt i januar 1986, mens Tromsø kun kan skilte med 42 centimeter fra april 1997. Snøproblemene gjelder fra Agder til Lillehammer. Er virkelgi ALLE disse inkompetente, eller er det rett og slett slik at det har snødd mer enn infrastrukturen er vant til å håndtere?
Gjest care Skrevet 30. januar 2004 #8 Skrevet 30. januar 2004 Jeg er så forbanna på oslo kommune når det gjelder den elendige snømåkingen.
Gjest Anonymous Skrevet 30. januar 2004 #9 Skrevet 30. januar 2004 Her hos oss blir bare det nødv.brøytet. Grunnet pengemangel og utstyr. Gangveier blir ikke tatt. Vi er vant til å leve slik. Jeg ler når Oslofolk hyler. Slik gjør dem når det regner om sommeren også. Kan da ikke ta slike folk på alvor. Uansett hva som skjer så er det VERST i Oslo.
trifolii Skrevet 30. januar 2004 Forfatter #10 Skrevet 30. januar 2004 Er virkelgi ALLE disse inkompetente' date=' eller er det rett og slett slik at det har snødd mer enn infrastrukturen er vant til å håndtere? [/quote'] Den eneste som har brukt ordet inkompetent om Oslos innbyggere i denne tråden er du... Det jeg mener er at folk kanskje har et litt virkelighetsfjernt bilde av hva norsk vinter er! Hvis det er sånn at sitat: "... hovedstaden (slår) godt fra seg når det gjelder snømengder." i værstatistikkene, så bør kanskje folk ta høyde for noen slike dager hver vinter?? Som sagt: Dette forundrer meg. Det som irriterer meg (for å ta det med det samme) er at det blir et sånt voldsomt styr i media hver gang værgudene viser seg fram i Oslo. Akkurat nå er det snø det handler om. Tidligere har det vært store oppslag i ulike medier om hvor utrolig dårlig sommeren har vært. Sommere hvor vi omtrent ikke har gjort anna enn å kose oss i sola, der hvor jeg kommer fra... Og motsatt andre år. Flertallet i Norge bor fortsatt ikke i Oslo. Ikke i "Stor-Oslo" en gang. Og da blir det litt kjedelig faktisk, for ganske mange av oss, å lese og høre om Oslo hele tida. Spesielt når nyhetene handler om noe så trivielt som vær og vind...
Gjest Lea Skrevet 30. januar 2004 #11 Skrevet 30. januar 2004 Det er ikke bare SNØEN det handler om i Oslo. Det handler om mange veier, mange biler og flere hundre tusen mennesker som skal bevege seg på et begrenset område på samme tid hver morgen og ettermiddag. Dette er et problem hele året, men når det kommer snø blir det ekstra ille desverre. At EN bil får problemer pga dårlige dekk kan bety at flere hundre mennesker kommer for sent på jobb. Jeg er ikke oppvokst i Oslo. Jeg VET hva vinter er, men de som ikke har opplevd morgenrushet i Oslo etter en natt da snøen har ramlet ned, de vet ikke hva dette handler om.
Gjest Poirot Skrevet 30. januar 2004 #12 Skrevet 30. januar 2004 Her hos oss blir bare det nødv.brøytet. Grunnet pengemangel og utstyr. Gangveier blir ikke tatt. Vi er vant til å leve slik. Jeg ler når Oslofolk hyler. Slik gjør dem når det regner om sommeren også. Kan da ikke ta slike folk på alvor. Uansett hva som skjer så er det VERST i Oslo. Hvor bor du? Hvor mye for sent kommer du på jobben? Hva gjør du evt for ikke å komme for sent? Forøvrig kommer vel de fleste i Oslo fra andre deler av landet. Eksempelvis er over 15 % av Oslos befolkning studenter fra hele Norge.... Som sagt: det er ikke snøen som er problemet. Mine foreldre bor rett utenfor byen og der er det enda mer, men de er ikke avhengig av å dra inn til byen for å jobbe. Da er det ikke noe problem. Problemet blir når mange hundretusen mennesker skal på jobb samtidig og all transport streiker.
Nette Skrevet 30. januar 2004 #13 Skrevet 30. januar 2004 Jeg har bodd flere steder i landet, men har ALDRI opplevd dårligere snøbrøyting enn her i Oslo! Andre steder får jeg inntrykk av at snøen knapt legger seg på vegen før det kommer en brøytebil og fjerner det. Man får jo tross alt godt betalt for å brøyte snø i helgene, på kvelden, helligdager osv... Problemet her i Oslo tror jeg skyldes mye dårlig økonomi - at det er rett og slett ikke budsjettert for snømåking! Man kan iallefall begynne å lure.... Jeg må ellers få sagt at jeg er drita lei av å høre kommentarer av typen "dere østlendinger".... Har dere ennå ikke skjønt at Oslo består av mennesker fra hele landet? Vanvittig mange finnmarkinger også forresten! Og de er sikkert representert i bystyret også....
Gjest Tex Skrevet 31. januar 2004 #14 Skrevet 31. januar 2004 Det må da være greit å kalle det snøkaos når vi ikke har sett slike snømengder siden 1960 tallet. Og kaos blir det uansett om det er mye eller lite snø så lenge det hindrer trafikken. I Oslo bor det faktisk over fem hundre tusen mennesker. Minst to hundre og femti tusen av disse er mennesker som skal på jobb til et bestemt klokkeslett. Om det er fem eller femti cm snø er helt uvesentlig så lenge Pettern og co ikke klarer å fjerne den slik at rutenettene stopper opp. Da er det kaos, enten man liker det eller ikke.
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 2. februar 2004 #15 Skrevet 2. februar 2004 Å ta seg frem i Oslo-området om vinteren er alltid en underlig begivenhet. Man sitter mange ganger og ser på måking som man lurer på hva de egentlig tenker med. At folk er like uvitende år etter år og skal kjøre på sommerdekk og lage kaos, igjen og igjen er også noe artig. Hva problemene kommer av er ikke godt å si, men det er en vesentlig ting å legge merke til. Her i Bergen er det egentlig ikke noe bedre. Forskjellen er at her er ingen trikk eller bane, så vi slipper unna den mulige problematikken (foreløpig). Men man legger merke til at det er mindre folk og mindre muligheter for fuckups. Det samme pågår stort sett her - forskjellen er bare i antall ganger, og det har vel med folkemengde å gjøre. Så er vel ikke alle gater helt enkle å måke heller, husk at all den snøen som legger seg tilsammen blir en del tonn som skal flyttes på. Dette krever plass, logistikk og tid. Nordpå funker egentlig ting langt enklere på grunn av mange årsaker. Mest av alt fordi været er konstant, det blir rett og slett rutine. Og så er det en del enklere å brøyte lange kjørestrekninger som E6 enn bygater med fult av merkelige parkeringer og folk som skal være i veien.
trifolii Skrevet 2. februar 2004 Forfatter #16 Skrevet 2. februar 2004 Og så er det en del enklere å brøyte lange kjørestrekninger som E6 enn bygater med fult av merkelige parkeringer og folk som skal være i veien. Det fins flere byer i Norge enn Oslo og Bergen da! Vi har litt mer enn E6 og lokale humperuter andre steder i landet også! Vet at en del ikke er klar over det men... Problemet i Oslo er jo at folk ikke bare kan slå seg til ro med at dersom de velger å bo og jobbe der, så vil det være et par tre dager i året hvor det er bortimot håpløst å komme fram. Sånn er det bare. Jeg VET at brøytemannskapene jobber alt de klarer, og vel så det (kjenner folk som brøyter i Oslo i vinter). Problemet er bare at det lar seg ikke gjøre å få til sommerføre i løpet av ei natt blandt så mange mennesker, hus og biler.
~Moon~ Skrevet 2. februar 2004 #17 Skrevet 2. februar 2004 Problemet i Oslo er jo at folk ikke bare kan slå seg til ro med at dersom de velger å bo og jobbe der, så vil det være et par tre dager i året hvor det er bortimot håpløst å komme fram. Sånn er det bare. Jeg VET at brøytemannskapene jobber alt de klarer, og vel så det (kjenner folk som brøyter i Oslo i vinter). Problemet er bare at det lar seg ikke gjøre å få til sommerføre i løpet av ei natt blandt så mange mennesker, hus og biler. Et par tre dager ? Hehe...akkurat,ja. Dette gjelder faktisk hele vinteren igjennom. Problemet er at når det er meldt snø, er det en lur ìde å begynne å gjøre noe med saken FØR klokka blir 07, og resten av Oslo skal på jobb ! Bare dét, hadde hjulpet mye.
SuperNova Skrevet 2. februar 2004 #18 Skrevet 2. februar 2004 Problemet er bare at det lar seg ikke gjøre å få til sommerføre i løpet av ei natt blandt så mange mennesker' date=' hus og biler.[/quote'] Det er da vel ingen som krever sommerføre? Alt vi ber om er at det ikke skal være 20 cm snø på Ring 3 og snø til litt over knea på fortauene.
Tusenfryd Skrevet 2. februar 2004 #19 Skrevet 2. februar 2004 Det er da vel ingen som krever sommerføre? Alt vi ber om er at det ikke skal være 20 cm snø på Ring 3 og snø til litt over knea på fortauene. Hvilke fortau? Ååå... de som ligger under brøytekantene?
Mossa Skrevet 2. februar 2004 #20 Skrevet 2. februar 2004 Det er kanskje flere mennesker i storbyene som blir rammet, men da ser man kun på antall mennesker. Når det er få arbeidsplasser og få arbeidstakere, og så godt som alle sitter fast pga været, da blir det fort kaotisk. Virkelig kaotisk! men det slås ikke så stort opp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå