Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min er nå i fengsel for å sone for gammel moro (skattesvindel). Noen som har erfaringer å dele eller råd til meg / oss?

Vi er veldig glade i hverandre og jeg vet vi kommer oss igjennom dette (snakk om et halvt år). Det jeg lurer mest på er rettighetene vi har i forhold til besøk osv.

Har sjekket litt og funnet ut at vi har en time i uka til besøk. Dessuten har han 20 minutter i uka til telefonsamtaler. Syns dette er ekstremt lite. Vi er jo vant til å snakke med hverandre flere ganger om dagen og sove sammen hver natt. Men det skal jo ikke være moro å sone heller da.

Dette er jo tabu, men jeg håper at noen kan svare meg likevel.

Videoannonse
Annonse
Gjest Hilde K S
Skrevet

Nå er jo ikke skattesvindel ( etter mitt syn da ) det verste man kan sitte inne for da.

Se på det som en utfordring, bruk den tiden dere har til rådighet.

Hvor lenge skal han sitte inne da?

Gjest Madam Felle
Skrevet

Sitter en i fengsels så sitter en i fengsel og som du selv sier skal det ikke være moro.

Skriv masse brev om alt du tenker og føler, for jeg regner med at han får brevene du sender. Det kan kanskje lette litt på savnet.

Skrevet

Ikke så mye å få gjort med det regelverket, men brevskrivning er da en grei måte å holde kontakten på ellers :=)

Skrevet

Prøv å snu litt på det, kanskje det kan komme noe positivt ut av dette.

Dere får virkelig testet forholdet, tåler det denne adskillelsen og denne vanskelige perioden bør det tåle det meste. Det viktigste er om han stoler hundre prosent på at du er der for ham hele tiden under oppholdet, og også at du er der når han kommer ut...

Husk at dette er mye tøffere for han enn for deg....

Og det kunne vært annerledes, han kunne vært uskyldig dømt og fått flere år....

Klem......

Gjest Anonymous
Skrevet

Skattesvindel er også en forbrytelse, la oss ikke glemme det her! :o

Ellers ville han ikke ha sittet i fengsel i 6 måneder!

Hold kontakten med han ved å skrive brev da vel. Og ellers sms og e-post hvis han har tilgang til dette. Og han får vel motta telefonsamtaler også i blant. Og du kan besøke han hver uke i en times tid også, hvis han ikke har annet besøk da,,,,,,,f.ex fra foreldre o.l.

Utover dette, så er jo en fengselsstraff en frihetsberøvelse, :roll: så det er vel ikke et så stort sjokk for noen av dere at dere ikke får ha kontakt så ofte????????????

Skrevet

Digresjon: Mange i Norge mener fengsel bør bli verre. Her ser man at selv små straffer oppleves ille og belastende.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er en grunn til disse reglene i fengsel. En del av straffen.

Slik må man kalukulere inn når man gjør noe galt.

Skrevet
Digresjon: Mange i Norge mener fengsel bør bli verre. Her ser man at selv små straffer oppleves ille og belastende.

Og enda en digresjon: Her ser man et eksempel på at uskyldige utenforstående (pårørende) også blir "straffet". Synd vi ikke har måter å unngå det på...

Gjest bare lille meg...
Skrevet
Og ellers sms og e-post hvis han har tilgang til dette. Og han får vel motta telefonsamtaler også i blant. Og du kan besøke han hver uke i en times tid også, hvis han ikke har annet besøk da,,,,,,,f.ex fra foreldre o.l.

man har ikke sms eller internett tilgang i fengslene...

selv ikke på åpen soning (har jobbet på åpen soning)

der jeg jobbet så kunne men få mer enn 1 time besøks tid hvis det er mer en 10 mil reisevei for deg...men dette er ikke sikekrt at gjelder for alle fengsel.

Og jeg tror ikke han kan motta tlf-samtaler..han må ringe selv.. (der jeg jobba fikk de kun motta tlf fra advokat,sosial...osv... de kunne og ring på vår regning til slike plasser)

Men jeg vil oppfordre deg til det som de andre her sier: skriv masse brev!! alltid like koselig med brev!

Og er du usikker....så ring til fengslet og spør hvordan ting fungerer!

Dette går nok bra skal du se!

Lykke til! :trøste:

Skrevet

man har ikke sms eller internett tilgang i fengslene...

selv ikke på åpen soning (har jobbet på åpen soning)

der jeg jobbet så kunne men få mer enn 1 time besøks tid hvis det er mer en 10 mil reisevei for deg...men dette er ikke sikekrt at gjelder for alle fengsel.

Og jeg tror ikke han kan motta tlf-samtaler..han må ringe selv.. (der jeg jobba fikk de kun motta tlf fra advokat,sosial...osv... de kunne og ring på vår regning til slike plasser)

Men jeg vil oppfordre deg til det som de andre her sier: skriv masse brev!! alltid like koselig med brev!

Og er du usikker....så ring til fengslet og spør hvordan ting fungerer!

Dette går nok bra skal du se!

Lykke til! :trøste:

Har ringt fengselet. Det er IKKE mulig å ringe han. Jeg har ikke lenger enn 10 mil og får kun 1 time per uke. Han kan ikke ha med mobil eller pc med internett tilgang. Og han kan maks ringe 20 minutter i uka. Det har allerede blitt en del brevskriving for å si det sånn. Han skal prøve å bli forfyttet til et fengsel med lavere sikkerhetsnivå. Der han soner er det meget høyt. Ingen forstår hvorfor han havnet der og mener at det må være en feil. Det fins steder hvor man kan ha mobiltelefon og han har søkt dit. Han er jo ikke akkurat noen trussel for noen for å si det sånn og det er jo helt tullete at telefonsamtalene blir overhørt og besøkene overvåket. Han er jo ikke i varetekt eller noe sånt. Han soner en dom og saken er avsluttet for flere år siden!

Syns nesten man må se straffen i forhold til forbrytelsen når man vurderer om fanger har det for godt i Norge. Jeg syns straffen hans stemmer overens med forbrytelsen, men jeg mener at i mange andre tilfeller er den for snill.

Gjest bare lille meg...
Skrevet

Har ringt fengselet. Det er IKKE mulig å ringe han. Jeg har ikke lenger enn 10 mil og får kun 1 time per uke. Han kan ikke ha med mobil eller pc med internett tilgang. Og han kan maks ringe 20 minutter i uka. Det har allerede blitt en del brevskriving for å si det sånn. Han skal prøve å bli forfyttet til et fengsel med lavere sikkerhetsnivå. Der han soner er det meget høyt. Ingen forstår hvorfor han havnet der og mener at det må være en feil. Det fins steder hvor man kan ha mobiltelefon og han har søkt dit. Han er jo ikke akkurat noen trussel for noen for å si det sånn og det er jo helt tullete at telefonsamtalene blir overhørt og besøkene overvåket. Han er jo ikke i varetekt eller noe sånt. Han soner en dom og saken er avsluttet for flere år siden! Syns nesten man må se straffen i forhold til forbrytelsen når man vurderer om fanger har det for godt i Norge. Jeg syns straffen hans stemmer overens med forbrytelsen, men jeg mener at i mange andre tilfeller er den for snill.

det som jeg har uthevet av det du skrev må jeg bare si litt om....

Dette er vanlig praksis hvis du sitter på en plass hvor sikkerheten er høy.

Da er det på en måte "ikke så nøye" hva du har gjort...du sitter der du sitter og det er de samme reglene for ALLE! Og at saken er avslutta for flere år siden har heller ikke noe med saken å gjøre... Desverre vil noen si....

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvorfor smugler du ikke inn en liten mobiltelefon til han? Jeg tror ikke du blir straffet for det. Sannsynligvis blir du ikke strippet når du skal besøke han, og da kan du jo late som om du ikke vet at det er lov. Det ville jeg gjort.

Skrevet
Hvorfor smugler du ikke inn en liten mobiltelefon til han? Jeg tror ikke du blir straffet for det. Sannsynligvis blir du ikke strippet når du skal besøke han' date=' og da kan du jo late som om du ikke vet at det er lov. Det ville jeg gjort.[/quote']

geez :roll:

Skrevet
Hvorfor smugler du ikke inn en liten mobiltelefon til han? Jeg tror ikke du blir straffet for det. Sannsynligvis blir du ikke strippet når du skal besøke han' date=' og da kan du jo late som om du ikke vet at det er lov. Det ville jeg gjort.[/quote']

Hadde det vært min mann/samboer ville jeg ha forholdt meg til reglene, d.v.s. skrive brev, i stedet for å forsøke å gjøre det verre. Brudd på reglene gjør det faktisk bare verre for den som sitter inne..

Skrevet

Det kan være du kan være der lenger enn bare en time. Ikke spør på forhånd, vent til besøket. Har hørt om andre som har fått lov - men det er vel forskjellig praksis rundt om, og kommer kanskje an på hvem som er på jobb akkurat da.

Tror det blir verre for han, enn for deg, selv om du savner han. Vær flink å skrive brev da, og vær glad det bare er et halvt år.

Skrevet

Hadde det vært min mann/samboer ville jeg ha forholdt meg til reglene, d.v.s. skrive brev, i stedet for å forsøke å gjøre det verre. Brudd på reglene gjør det faktisk bare verre for den som sitter inne..

Oh, yes, det vil gå utover han og han vil få enda strengere soning med økt kontroll.... Forøvrig står det tydelig beskjed om hva det ikke er tillatt å ta med inn i et høysikkerhetsfengsel.

Skrevet

Han er nå forflyttet til et annet fengsel. Der er det en helt annen verden og han har det helt ok. Vi kan snakke så mye vi vil i telefon og blir ikke avlyttet. Dessuten kan jeg besøke han hver lørdag og søndag i to timer per dag. Han har det ganske fritt der. Blir ikke låst inn om kvelden og sånt. Det er på en måte et bokollektiv der de deler ulike arbeidsoppgaver mellom seg. Dette er vanlige oppgaver som klesvask, støvsuging, maling av huset, matlaging osv. De kjøper inn sin egen mat en gang i uka og ser kun betjentene om morgenen og kvelden da de blir talt opp. Ganske greit med andre ord. Dessuten er det mer "vanlige" folk der (eiendomsmeglere, revisorer, drosjesjåfører osv). Der han var før satt jo bare drapsmenn og voldsdømte. Han følte seg ikke mye tilpass der akkurat.

Til helgen får jeg forhåpentligvis besøke han for første gang og gleder meg veldig. Besøkene blir IKKE overvåket.

Det er ikke lurt å smugle inn mobiltelefon. Blir man da oppdaget, blir man sendt rett tilbake til fengsel med høy sikkerhet! Det er ikke verdt risikoen.

Skrevet

Og enda en digresjon: Her ser man et eksempel på at uskyldige utenforstående (pårørende) også blir "straffet". Synd vi ikke har måter å unngå det på...

Det er nå liksom han som begår kriminalitet sitt ansvar å passe på at hans omgivelser ikke får svi for hans krumspring da!! Ærlig talt. Ansvarsfraskrivelse de lux. If you do the crime, do the time. Det er ikke bare snakk om å reformere han fyren, men også at samfunnet bruker masse ressurser på å knipe skattesvindel, derfor er det også viktig med preventive tiltak. Som at man får straff for slike valg. Kanskje en annen tenker seg om da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...