Gå til innhold

Farger på gulv og interiør på kjøkken

Anbefalte innlegg

Gjest Allergikeren
Skrevet

Jeg og samboeren skal pusse opp kjøkkenet, og det meste skal skiftes. Vi har forelsket oss i en lys kremgul farge(S0510-Y203), så den vil vi ha på veggen. Det er rutete gulvbelegg på gulvet, vi skal ha parkett i stedet. Taket er hvitt, det skal vi ikke gjøre noe med. Vi skal skifte ut benkeplater og skap som er der fra før, og ha flere. Kjøkkenet er rektangulært, ca 4x3m, med vindu mot nord og øst, så vi får mest lys inn om morgenen og utover formiddagen. Skråtak langs den ene langveggen(nord). Fra før er det gråaktige vegger med eikefarge på fronter, og valnøtt på benkeplaten.

Det jeg er usikker på, er hvilke farger jeg skal gå etter på fronter, benkeplater og gulv. Først tenkte jeg å la det gå i gulaktige nyanser hele veien, men så leste jeg at det er noe man ikke bør gjøre, så nå er jeg i tenkeboksen igjen. Kontraster/komplimentærfarger er fint, men komplimentærfargen til gult er jo lilla, og jeg tror ikke det fungerer så godt i praksis ... Grått har jeg også vurdert. "Sviger"mor har hvite skap og vegger, med svart/brunsvart benkeplate, og det ble veldig fint. Samboeren kunne tenke seg en lignende look hos oss. Svart blir litt vel mye, siden det blir en del skap langs langveggene.

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lindingø fra Ikea med benkeplater i eik.

AnonymBruker
Skrevet

utrolig kult med svart gulv hvertfall. veldig i tiden!

AnonymBruker
Skrevet

utrolig kult med svart gulv hvertfall. veldig i tiden!

Men kanskje ikke like kult om et par år?

Jeg vil anbefale dere å gå for nøytrale, klassiske farger som ikke går av moten så fort. Gulv er ikke noe man bytter særlig ofte, så dere bør være helt sikre før dere velger farge og material. Fronter og benkeplate til kjøkken kan byttes senere, men det er jo litt meningsløst å gjøre det bare fordi man er lei av fargen, så her ville jeg også valgt noe klassisk.

Velg noe som dere liker, og som passer til den kremfule fargen, men som også passer til andre farger. Dermed kan dere lett "pusse opp" kjøkkenet om noen år, hvis dere blir lei av veggfargen (og det gjør man som regel, bare husk på alle de som syns brun og oransje var de flotteste fargene på jord en gang....).

• Liker 1
Skrevet

Når du velger en gul tone på veggene, bør gulvet ha en kaldere tone slik at det ikke blir for gult. Du kan feks ha hvitoljet eike parkett.

Som det skrives over, bør kjøkkenet være i en farge som vil passe til de fleste farger for dere vil sikkert male veggene når dere har blitt lei av det gule. Hvit kjøkkeninnredning er jo veldig klassisk, evt. Trefarget.

Gjest Allergikeren
Skrevet

Takk for tips så langt, dere. :)

Jeg tror vi går for off-white eller lignende, ja. Mørke farger vil sikkert dominere for mye. Hvilke trefarger, eventuelt; bjørk eller eik?

Vi har mørkebrun parkett på et gjesterom vi pusset opp da vi flyttet inn, med lyse vegger, lister og møbler. Det ble veldig fint, men vi får se om det fremdeles er like fint om noen år, ja. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...