Gå til innhold

Depresjoner kan ødelegge forhold

Gjest 1234

Anbefalte innlegg

Det er trist at det er lange ventetider.

Finn noen å snakke med det om i ventetiden. For meg fungerte legen min som "reservepsykolog" både da og de siste årene.

Dersom man er virkelig ille som i dypt deprimert og hysterisk kan det være lurt å gi de nærmeste litt pusterom. Spesiellt kjærester. Ikke missforstå. Elsker personen deg virkelig har/han hun å finne seg i at du sliter. Men ikke la det bli for masse. Det kan være overveldende og skremmende for en person som ikke har opplevd det selv. Dersom man er deprimert i et forhold er det kanskje lurt å gå i terapi sammen på en eller annen måte og. Angrer på jeg aldri gjorde det ;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1234

Har lyst å spørre deg: dersom kontakten ble avsluttet (jfr savn, jeg som skrev tidligere) og denne mannen er veldig stolt og sta, og ikke liker å snakke om følelser- er det da noen vits å kontakte han igjen og si at jeg savner han?

Dersom han er der han var vil han bare la være å svare.... Og jeg er redd for å nok en gang bli avvist. Men er ganske sikker på at han var depressiv og at det gjorde til at han sa at han ikke følte han strakk til og ikke kunne love noe da....

Skal jeg la han være? Han er altfor sta til å kontakte meg- det skjer ikke. Så det må være jeg som gjør det i så fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare på akkurat det.for jeg har opplevd disse følelsene mange ganger i mitt lange og eneste forhold. Det jeg aldri gjorde var å gå fra den jeg var sammen med. Jeg holdt fast på at dette var syke tanker og var sta.

Men dersom han gikk for de grunnene og fortsatt er like deprimert kan det kanskje hende situasjonen er den samme. Han kan ha fått mer selvinnsikt. Men min erfaring er og at deprimerte mennesker som går fra partner fordi de har tanker om at de ikke er bra nok, er slem, er en byrde osv. kan være en utfordring å få overbevist om noe annet. I verste fall vil det å prøve å være snill og overbevise dem om det motsatte skubbe dem lenger vekk og kanskje til og med (utrolig nok) gjøre dem sint.

Er det noen som kjenner haan du kan spørre om hvordan han har det? Det ville jeg prøvd først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har truffet en over en tid som jeg antar er deprimert. Han sa tydelig at han hadde følelser for meg og ville gå inn i et forhold, men da følelsene virkelig kokte trakk han seg helt vekk plutselig. Nå sender han ingen meldinger på eget initiativ og virker helt likegyldig.

Jeg har spurt hva som skjedde og han sa at han sliter og har kaos i hodet. Jeg lurer på om han kanskje ikke bryr seg lenger eller om følelsene kanskje kommer tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1234- det er ingen jeg kan spørre...

Får bare la der fare...... :(

savn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg det som står i lærebøkene og meg selv. Er ikke psykolog så jeg håper ikke noen blir sint om de følger mine råd og resultatet blir dumt.

Puse1973: Min første tanke er at han ikke nødvendigvis ikke kjenner følelser han har men at han er redd. Jeg har faktisk opplevd det å "flykte fra følelsene" når jeg ikke har depresjon og så det kan man oppleve av angst. I en depresjon kan han f.eks føle han ikke strekker til å ha dårlig selvbilde.

Savn:Da må du kanskje vurdere om du tørr å undersøke selv ;/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har rett i det med angsten, jeg har følt på det å ikke føle seg god nok og så trekke seg vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også "legge til" (det fremgår om man leser mellom linjene) at en som er deprimert kan føle ambivalente følelser og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så rart for meg å forstå.,.. Man forsøker p trygge,trygge,trygge den som er utrygg, ved å være god, støttende og snill. LIKEVEL føler den at den ikke er god nok eller strekker til....

Hvorfor går det ikke inn at personen er FANTASTISk og BEST i mine øyne ogi mitt hjerte...

Kan jo få tanker om at personen ikke liker meg/er forelsket og bare bruker "utilstrekkelig" som en unnskyldning for ikke å såre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å forstå for oss som har vært oppi det heller. Slike tanker om forhold og kjærlighet som jeg har lagt vekt på her føles helt forferdelige.

Jeg håper denne tråden kan hjelpe så mange som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg det som står i lærebøkene og meg selv. Er ikke psykolog så jeg håper ikke noen blir sint om de følger mine råd og resultatet blir dumt.

Puse1973: Min første tanke er at han ikke nødvendigvis ikke kjenner følelser han har men at han er redd. Jeg har faktisk opplevd det å "flykte fra følelsene" når jeg ikke har depresjon og så det kan man oppleve av angst. I en depresjon kan han f.eks føle han ikke strekker til å ha dårlig selvbilde.

Savn:Da må du kanskje vurdere om du tørr å undersøke selv ;/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at han kanskje oppdaget at han ikke følte så mye likevel? Ja ikke vet jeg, han har iallefall klart å såre og forvirre neg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett nei.

Min personlige erfaring er at jeg vet hva jeg vil, hvanjegndrømmermom, hvem jeg er glad i eller ikke og hvem jeg vil ha sommpartner.

I en depresjon blir alt dette et mål for sykdommen og rammer ofte det som betyr mest for en. Med meg kommer alt på plass når det går over. Da kommer følelser, minner, drømmer osv tilbake. Eller jeg greier å føle dem da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Angrer

Jeg blir litt skuffet og bekymret når TS gir andre råd om å ikke ta kontakt med en de tror er deprimert fordi det er vanskelig å snu et dårlig selvbilde.

ALLE seriøse råd knyttet til depresjon handler om å være der for det det gjelder. Bare det å vise at man bryr seg er utrolig viktig. Det å lytte er 1000 ganger viktigere enn å prate. Den som ikke har det bra kan si 1000 ord med øynene selv om munnen ikke sier noe.

Du som lurte på om du skulle ta kontakt. Gjør det. Hvis han avviser så sier du at du alltid er der for han om han skulle trenge det. Hvis han ikke avviser så har du oppnådd noe svært vikig for han OG for deg selv.

Jeg avviste verdens flotteste og mest sprudlende kvinne for 8-9 måneder siden. Jeg har hele veien angret og skulle ønske hun kontaktet meg igjen. Jeg sa det (at jeg ville prøve rolig) til og med etter at jeg avviste men da var hun så lei seg at det ikke gikk da. Nå har jeg gitt opp. Jeg går videre. Men hun er i mine tanker hver eneste dag mange ganger. Og jeg e virkelig lei meg for bruddet i tillegg til det som gjorde at jeg trakk meg vekk (som ikke hadde noe med henne å gjøre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vanskelig å ta kontakt med han jeg liker for han svarer kort og avvisende uten tegn på å ville ha kontakt. Jeg ble lei og slettet ham fra facebook men da protesterte han så han vil visst ha en form for kontakt likevel. Det er forvirrende og frustrerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angrer:Som jeg sier er jeg forsiktig med råd. Dette er ikke noe enkelt tema og det er individuellt hvordan depresjonene til forskjellige folk er. En som er deprimert trenger ofte å høre at han/hun betyr noe, få berøring (en hånd på skuldra kan gjøre mye). Noen kan derimot skubbe folk mer vekk og bli sintere jo mer man prøver å hjelpe dem. Da er det kanskje best å si at man er der for dem OG gi dem litt rom.

Redd:Jeg skriver som gjest her. Jeg kan registrere meg anonymt her eller skaffe en anonym mailadresse (hvor kan jeg få det?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:-) kan du lage deg en profil her? Så kan jeg også gjøre det? Er første gang jeg skriver her så vet ikke hvordan man gjør det, men er kanskje ikke så vanskelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil en med dyp depresjon klare å forstå hva h*n føler for en annen, vil dette kunne endre seg med været?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...