Maddebs Skrevet 17. mai 2012 #1 Skrevet 17. mai 2012 Emne tittelen sier sitt. Kan man bruke Mr. "Jensen" på norsk, eller er det kun Hr.?
Gjest Chillpill Skrevet 17. mai 2012 #2 Skrevet 17. mai 2012 Du kan nok ikke bruke "Mr." på norsk, nei. Hr. er vel det riktige, men kan jo virke noe gammeldags og stivt, kanskje - men det kommer helt an på sammenhengen.
Maddebs Skrevet 17. mai 2012 Forfatter #3 Skrevet 17. mai 2012 Ja, Hr. er for meg til en gammel mann (og gammeldags), mens Mr. Er litt mer ungdommelig og mer in i tiden.. (selv om det er engelsk) Dette er til en historie jeg skriver hvor jeg føler den tjue år gamle "gutten" ikke passer til Hr. men Mr.
Gjest Chillpill Skrevet 19. mai 2012 #4 Skrevet 19. mai 2012 Ja, Hr. er for meg til en gammel mann (og gammeldags), mens Mr. Er litt mer ungdommelig og mer in i tiden.. (selv om det er engelsk) Dette er til en historie jeg skriver hvor jeg føler den tjue år gamle "gutten" ikke passer til Hr. men Mr. Å ja. Vel, det blir jo litt annerledes når det er skjønnlitteratur og ikke et brev. Da må jo forfatteren få fullt spillerom. Og ungdom på 20 kan jo helt sikkert si "Mr Hansen" osv. til hverandre. Men det er altså ikke riktig å skrive i "formell" norsk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå