Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i høst gått ned ti kilo, fortrinsvis ved å spise mindre, men også ved å trene litt. Nå er jeg redd for at kiloene kommer smygende tilbake. Jeg mangler fullstendig motivasjon. I første omgang vil jeg gjerne ha motivasjon til å trene, for da kommer ofte maten litt av seg selv for meg. (Jeg vil jo ikke ødelegge den gode treningen med å spise usunt!)

Nå lurer jeg på hva dere gjør for å få motivasjon? Jeg har tidligere skrevet ned mål, for jeg blir ofte motivert av å få til ting å se forbedringen svart på hvitt. Jeg har en skade i ryggen, som gjør at jeg nesten ikke har muskler i en fot. Det gjør at jeg har skjevbelastninger som fører til smerter. Da er det enda lettere å skylde på at det og det kan ikke jeg gjøre, for da får jeg vondt. Noen som har tips og ideer? Jeg liker best å trene alene for da kan jeg gjøre det på tidspunkt som passer meg best. Dessuten er jeg ikke særlig fan av treningsstudioer siden det ofte er så fryktelig dyrt!

Jeg regner med det er flere som sliter med motivasjon innimellom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du må prøve å finne en indre motivasjon for å opprettholde treningen. Ytre motivasjon er så godt som alltid forbigående. Dvs at hvis man trener kun for å slanke seg, vil motivasjonen dale etterhvert som man når ønsket vekt.

Finn en treningsform du liker, som du kan glede deg til. Det er først når du trener fordi du synes trening er godt, gøy og ålreit at du vil opprettholde motivasjonen og treningen.

Kanskje er ikke treningsstudio eller gruppetimer noe for deg? Hva med å prøve noe annet, som f.eks en eller annen lagidrett, klatring etc?

Edit: Jeg svarte forøvrig ikke på hva som motiverer meg. Tror det er en god blanding av de målene jeg har satt meg (både store mål som går på muskelbygging/fettprosentreduksjon og delmål) og det at jeg liker å trene. Gleder meg til hver treningsøkt og ser på det som en hobby :)

Endret av Envy
Skrevet

Resultater er det som eneste motiverer meg. Så når jeg først er fornøyd med kroppsbygningen min blir det som oftest et halvt års pause før jeg gidder ta tak igjen

Gjest Tidssone
Skrevet

Jeg liker å føle at kroppen fungerer. Jeg liker å ha en fast rumpe. Jeg liker å føle meg våken. Jeg liker adrenalinkicket jeg kan få av trening.

I perioder der motivasjonen er lav, går jeg likevel på trening for å ikke komme ut av rytmen, men tar færre øvelser, lettere vekter og bruker mindre tid.

Gjest Candy Pie
Skrevet

Gratulerer med vekttap, du har vært kjempe flink da !:)

Jeg har ofte lite motivasjon. Ofte føler jeg meg som en dass og føler jeg bare burde holde meg inne for å skjerme alle dere andre, men de dagene jeg føler meg grei, ELSKER jeg å gå ute i skogen, fjellet osv.

Det er god trening, godt for sjel og alt sammen:)

Nå har jeg en bikkje som også motiverer meg litt ( han blir så glad av å gå lange turer, og jeg blir glad av at han er glad) noen ganger får jeg dratt med mamma også og da går tiden fortere enn når jeg går alene :)

Gå turer i skogen er veldig godt. Man har godt av frisk luft og komme seg litt vekk fra mennesker og bråk.

Nå vet jeg ikke om du har lett tilgang på skog og fjell, men om du har det, så er jo det flott:)

Det som hjelper for meg ( ikke at jeg er en ekspert, jeg er flink i perioder så blir jeg lat igjen) er å ha faste rutiner for ting. Jeg kan ikke si til meg selv at jeg skal trene 3 ganger i uken, for da utsetter og utsetter jeg det, og plutselig så er uka over...jeg må trene hver dag, så blir det etter vært bare en vane.

Skulle bare ønske jeg faktisk klarte å ha det sånn hele tiden, skal ikke mer enn 1 dag uten trening til før jeg er ute av det, synd, men sant.

Også prøver jeg å tenke " hvorfor vil jeg ned noen kilo?" jeg skriver opp hva jeg vil, fordeler ved å endre livsstil og ulemper ved denne jeg har nå. Den jeg har nå kan jeg ikke fortsette å ha uten at jeg ender opp med mangel på både det ene og det andre, og jeg vil ikke bli syk heller. Dessverre er ikke det god nok motivasjon for meg.

Men noe som VIRKELIG gleder meg, er å se resultater. Nå vet jeg ikke hvor mye du ønsker å gå ned? Jeg skal ikke ned mye, men vil ha en finere kropp og fjerne noe ekstra fett. Tror faktisk det er det største ønske jeg har :)

AnonymBruker
Skrevet

Motivasjonen min er selvtilliten jeg får, og gutta da!

Skrevet

Jeg ser på bilder av fitnessjenter for å holde motivasjonen oppe. Ellers tenker jeg alltid på hvor digg det blir etter treningsøkten. Føler meg alltid så fresh etterpå:)

Skrevet (endret)

Litt teit, men... :sjenert: Da jeg så "(The?) Hunger Games" på kino, ble jeg utrolig inspirert til å trene HARDT! Jeg fikk lyst til å føle at jeg er i fysisk og psykisk stand til å overleve alt! Når jeg trener tenker jeg på at kroppen min klarer alt, og at det er bare hodet mitt som setter grenser.

Hah, jeg må le av meg selv :skratte:

Endret av ssecret
Skrevet

Just do it.

Jeg vet ikke om jeg har mye eller lite motivasjon egentlig, jeg bare gjør det. Uten å tenke så mye over om jeg har lyst eller ikke eller om det passer bedre i morgen etc.

Ved siden av det er det endorfinkicket som driver meg. Trening hjelper mot rastløshet, bakfyll, forspisthet, engstelse, utilpasshet, dårlig humør, slitenhet og slapphet. Føler meg ALLTID som en millon dollar etterpå. Trening kan redde en hvilken som helst dag.

• Liker 2
Skrevet

Jeg må si meg enig med Klips: Just do it!

Sett opp et fast treningsprogram som du følger i noen uker, og la det ligge et sted du ser det hver dag, for når du først har en plan må du nesten følge den. Og hvis du i tillegg avtaler å trene med venner er det ikke lett å snike seg unna, for da har du et ansvar ovenfor dem.

Når jeg selv sliter med motivasjonen pleier jeg å se på favorittbloggene mine til jenter som er flinke til å trene jevn, og da får jeg dårlig samvittighet hvis jeg ikke går. Du kommer aldri til å angre på at du faktisk tok deg sammen og trente

Skrevet

Jeg leser og et par blogger og et par treningsdagbøker her på KG ;) Gir meg det lille eksta kicket for at jeg skal komme meg ut døra.

I tillegg trener jeg litt variert, kun med ting jeg liker. Mandag er det bedriftsfotball, og elsker det! Onsdag er det styrke. Torsdag er det langspinning og lørdag/søndag er det å se hvor langt jeg klarer å springe enten ute eller på mølla. Det tar jeg som jeg føler for :)

Har holdt på slik i et år ca, og hat ingen planer om å slutte :)

Jeg digger nemlig å kjenne på hvor god form jeg er i! Jeg slanker meg ikke, spiser det jeg vil og det hjelper kanskje også på? Men har et mer besvisst forhold til mat enn jeg tidligere har hatt, ellers hadde bare økt trening forårsaket høyere inntak av mat :lol:

Skrevet (endret)

Kom på noe som jeg leste på en løpeblogg. Det handlet om følelsen av å

"komme hjem fra en løpetur jeg nesten ikke tok"

Godt sagt av *Julie* over, man angrer jo aldri på at man trente.

Endret av Klips
Skrevet

Jeg bare trener. Jeg vet det tar en time, og at jeg etter den timen kan slappe av. Trener alltid før jeg setter meg ned i sofaen. Men, følelsen etterpå er helt fantastisk!!

Skrevet

"komme hjem fra en løpetur jeg nesten ikke tok" var bra sagt. For min del er det flere ting som motiverer meg - tanken om spretten rumpe, god helse og en sterk kropp. I utgangspunktet er det nok det estetiske som teller mest, men etterhvert har jeg merket hvor utrolig mye treningen gir meg, jeg blir rett og slitt i mye bedre humør. Det gir også bedre selvtillit. Føler meg så mye mer fit etter en treningsøkt selv om jeg vet at resultatet ikke kommer så fort. Trening og kosthold henger sammen. Jeg er mye flinkere til å spise rett når jeg trener og vice versa. Og når jeg har en rutine, blir det som flere sier, jeg bare gjør det. Det hjelper også å ha noen mål, som å klare et visst antall push ups, bli med i et løp osv. Tror nok motivasjonen min hadde dalt om jeg ikke hadde et mål å strekke seg etter.

AnonymBruker
Skrevet

Først så ville jeg nå denne ligaen.

Etter en stund så var jeg i denne ligaen her.

Og nå vil jeg forbli i denne ligaen her.

Du må finne din motivasjon.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...