Gå til innhold

Overasket over at så mange ikke pytner seg på 17. mai

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er første gang jeg har feiret 17. mai i Oslo, men må si jeg er overasket over at det er så mange som ikke har pyntet seg på en slik dag. I min hjemby pynter alle seg, som regel med bunad, og folk kikker litt ekstra hvis noen ser hverdagslige ut, mens her går folk i dongeribukser. Veldig uvant! :P Måtte bare si det, reagerte litt

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

dongeri?? da er du heldig, jeg ser folk med grå joggebukse og hettegenser .. tragisk og respektløs.

• Liker 5
Gjest Bobler
Skrevet

Jeg er også det. En ting er hvis man sitter hjemme hele dagen, men hvis man skal i selskap, eller se på toget så syntes jeg at man skal pynte seg litt.

Ble litt satt ut i sta da jeg og gubben kom til middag hos far i penkjole og dress, hvor søsteren min gikk i kjole og samboeren hennes gikk i joggebukse og gårsdagens halvsvette t-skjorte..

(Mener ikke at alle skal gå i bunad og finkjole, men å ta på seg en dressjakke til olabuksa eller slenge på en søt kjole er ikke så vanskelig)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

dongeri?? da er du heldig, jeg ser folk med grå joggebukse og hettegenser .. tragisk og respektløs.

Ja, helt enig. Har sett folk med joggebukser også. Synes det er respektløst på en sånn dag, jeg. Jeg var nesten litt flau på forhånd fordi jeg ikke hadde bunaden min her i Oslo. Trodde alle gikk i det :P Mer mangfold i en sstorby tydeligvis :)

Skrevet

Dette reagerte vi på i dag også, men jeg var ikke i Oslo. Hva er greia med det?

Skrevet

Har bunad, men valgte å ikke bruke den i dag. Tok på meg en svart tights og en fin bluse med belte. Behagelig og bra når jeg skal kose med lille nevøen min. Fantastisk dag. :)

Skrevet

Jeg syntes også man skal pynte seg. Jeg har selv labbet rundt i stallen halve dagen, så bunad har jeg ikke hatt idag. Men når jeg dro til byen for å se på toget hadde jeg med skift som jeg skiftet til... Så selvom det ikke ble superpyntet, syntes jeg ikke jeg kunne labbe rundt i ridebukse... Det får være grenser...

• Liker 1
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Jeg skulle gå en snartur for å handle noe og tenkte faktisk at det er sikkert noen som syns det er dårlig at jeg ikke har pyntet meg. Det er ikke en dag jeg feirer så det må dere nesten bare finne dere i.

• Liker 12
Skrevet

Synes også at folk skal pynte seg litt, men er ikke alle som har mulighet til det. Jeg f.eks har vært student i ørten år og har ikke noe finstas i klesskapet pga. økonomi, og bunaden er for kort og må legges ned, så ble ikke akkurat noe veldig oppstasing i år dessverre.

AnonymBruker
Skrevet

jeg pyntet meg ikke veldig men joggebukse eller dongeri hadde jeg ikke tatt på meg.hadde høye sko en dressbukse og fin genser og cardigan. pluss veske og smykker da:)

• Liker 1
Skrevet

For meg er nasjonaldagen først og fremst en festdag som skal romme samtlige mennesker - både de som syns at bunad er et must og de som føler seg mest komfortable i olabukse og genser.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Fordi ikke alle av oss tar del i dagen og gidder å bry oss? 17. mai er en jævla dag som alle andre der folk heldigvis er samlet i sentrum så man kan nyte litt stillhet og gå ut å spassere i fred. Hvorfor skal vi da pynte oss?

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror det er mere typisk for ungdommen å ikke pynte seg. Når de ikke går sammen med foreldrene altså men i flokk.

( ingen regel uten unntak )

Mine sønner vil helst ikke stase seg opp for mye, men svart ny dongeri penskjorte til og 17. mai sløyfe og penere sko.

Jeg vil helst ikke ødelegge en så fin dag med krangel så vi prøvd å møtes halvveis :)

Skrevet

Normalt sett så pynter alle seg her også, men akkurat i dag var det veldig mange som valgte regnklær og varme sko.

Jeg hadde også regnbukse og regnjakke, paraply, og ikke minst sko foret med saueskinn. Bare fordi det kalles nasjonaldag så er jeg på ingen måte villig til å fryse meg halvt ihjel og bli syk bare fordi en eller annen synes det blir for sært.

Utenom akkurat i dag når det har vært drittvær omtrent i hele landet så har jeg ikke sett noe til at ingen har pyntet seg på noe vis.

AnonymBruker
Skrevet

Synes også at folk skal pynte seg litt, men er ikke alle som har mulighet til det. Jeg f.eks har vært student i ørten år og har ikke noe finstas i klesskapet pga. økonomi, og bunaden er for kort og må legges ned, så ble ikke akkurat noe veldig oppstasing i år dessverre.

Unnskyld meg, men at du ikke har økonomisk mulighet til å eie et eneste pent plagg er bare tull. Man skal være bra lutfattig for å ikke eie et eneste skjørt eller en kjole. Man får søte sommerkjoler på butikker som Lindex og HM for et par hundre kroner, det har de aller fleste nordmenn mulighet til å ta seg råd til - enten de er studenter, NAV-klienter eller hva det måtte være...

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg feirer ikke 17.mai. Jeg var ute og tok en joggetur, hjemme igjen for en dusj, og så bort på bensinstasjonen for å kjøpe meg en flaske med is-te. Da i jeans og en anorakk.

Nå må dere slette med dette gnålet om respektløshet. Respekter de som velger å ikke feire 17.mai? Jeg har ikke kastet tåregranater inn i flaggborgen og togene deres...

• Liker 3
Skrevet

Vel jeg tuslet gjennom en del av Oslo sentrum i ettermiddag i vanlige klær.. Jeg pyntet meg tidligere på dagen da jeg var i frokost hos noen venner. Er ikke alle som feirer hele dagen vet du. Eller som feirer i det hele tatt.. Jeg har ikke alltid feiret 17. mai men jeg har somregel dratt ut en liten tur for å kjøpe en is eller noe (uten å pynte meg)

• Liker 1
Skrevet

Jeg skulle gå en snartur for å handle noe og tenkte faktisk at det er sikkert noen som syns det er dårlig at jeg ikke har pyntet meg. Det er ikke en dag jeg feirer så det må dere nesten bare finne dere i.

Fordi ikke alle av oss tar del i dagen og gidder å bry oss? 17. mai er en jævla dag som alle andre der folk heldigvis er samlet i sentrum så man kan nyte litt stillhet og gå ut å spassere i fred. Hvorfor skal vi da pynte oss?

Jeg feirer ikke 17.mai. Jeg var ute og tok en joggetur, hjemme igjen for en dusj, og så bort på bensinstasjonen for å kjøpe meg en flaske med is-te. Da i jeans og en anorakk.

Nå må dere slette med dette gnålet om respektløshet. Respekter de som velger å ikke feire 17.mai? Jeg har ikke kastet tåregranater inn i flaggborgen og togene deres...

Her må man jo forstå hva det faktisk er snakk om. Jeg har forståelse for at ikke alle feirer dagen, det er opp til en hver hvordan de vil bruke dagen. Men er man og ser på tog, etc. så tar man del i feiringen og da bør man pynte seg.

Hadde jeg møtt noen som ikke var pyntet på en bensinstasjon så hadde jeg ikke reagert på dette på samme måte.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tittet innom sendingen på NRK i dag og der var det jammen meg en par med barnevogn som hadde blandet seg inn i toget foran slottet. Ikke bare var de kledd i olabukser og ellers totalt utpyntet, men det gikk helt opp i kameraet og ødela filmingen av toget og flaggborgen/fanen. Jeg kan garantere at ut fra alderen mv. at de IKKE var KG-elever. Så totalt respektløst. :nei:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fytti for ett mas og gnål om å pynte seg! Drit nå i hva andre gjør og fokuser heller på egen fremferd. Ville du blitt lykkelig om alle kledde seg som du ønsket? Nei! Da ville du garantert funne noe annet å pirke på. Trangsynte pyntesyke kvinner som absolutt skal presse sitt pyntesyke oppsyn på andre i alle anledninger det er jeg møkka lei av :kjefte:

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...