Gå til innhold

Vaske bunadsskjorte av lin med OMO?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man vaske bunadsskjorta av lin med omo, eller kan det ødelegge fibrene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vasker (nesten) alltid min med Milo for sikkerhets skyld. Unntaket var faktisk i år, da jeg bløtla den i Blenda for å få bleket den. Den hadde fått et gulskjær jeg ikke likte.

Skrevet

Er håndvaskprogram i maskin like skånsomt som vanlig håndvask? Om man ikke sentrifugerer altså..

Skrevet

Er håndvaskprogram i maskin like skånsomt som vanlig håndvask? Om man ikke sentrifugerer altså..

Ikke i følge denne linken vel? Men jeg vasker min i maskin likevel. Legger den i et hvitt putevar av bomull og vasker den på ullprogrammet som vel er enda mer skånsomt enn finvaskprogrammen. Innbiller meg at den blir skylt bedre i maskinen enn det jeg får til i håndvasken på badet og den vaskes jo normalt bare en gang i året uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Bunadsskjorter skal aldri, aldri vaskes i maskin!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har linskjorte med broderi, og vasker den i maskin på silkeprogram uten sentrifugering. Det er silke i broderiet, så da velger jeg program etter det. Bruker derfor også Milo.

De fleste skjorter skal tåle maskinvask på 30-40 grader (eller opp mot 60 grader), men du må jo være nøye på å sjekke at det ikke ligger igjen en rød sokk eller noe som kan sette farge.

Er du veldig i tvil, kan du jo vaske for hånd.

Gjest Solstråla88
Skrevet

Min første skjorte ble vasket i maskin, på ullvask, uten sentrifuge, med milo. Maskinen ødela fibrene i skjorta mi, slik at jeg fikk 3 hull uten for vesten. Etter jeg kjøpte meg ny, vaskes den for hånd. Som de sa til meg på husfliden, de tåler ganke høy varme, men de tåler ikke gnikking og gnuing. Jeg får også mine vanlige brunkremsflekker på skjortekraven på 17 mai, etter 1 time i vaskebøtta er den helt ren, bruker da milo.

Skrevet

Bunadsskjorter skal aldri, aldri vaskes i maskin!

Selv om de er i bomull? Hvorfor ikke egentlig?

Jeg har bunadsskjorte i silke jeg, så tar den uansett på rens, men bare lurer.

AnonymBruker
Skrevet

Som vanlig strides de lærde, i motsetning til i artikkelen det linkes til over, "anbefales" det på denne siden at den vaskes i maskin.

Jeg har bunadsskjorte i lin med broderi og har vasket den i maskin i alle år(den ene gangen jeg bruker den i året). Har hatt den i 20 år og bortsett fra noen gule flekker under armene er den like fin.

AnonymBruker
Skrevet

Selv om de er i bomull? Hvorfor ikke egentlig?

Jeg har bunadsskjorte i silke jeg, så tar den uansett på rens, men bare lurer.

Hvorfor ikke det? :daane: Hvor mye koster bunadskjorten din? Som skrevet over her, de tåler ikke gnikkingen i maskinen. Hvorfor i det hele tatt ta sjangsen at det blir hull eller at broderiet blir ødelagt?

Jeg fikk en såpe på Heimen husflid som skulle ta flekker som ikke hadde gått bort i rens. Har ikke prøvd selv ennå, men de bruker den visstnok på Folkemuseet.

AnonymBruker
Skrevet

Som vanlig strides de lærde, i motsetning til i artikkelen det linkes til over, "anbefales" det på denne siden at den vaskes i maskin.

Jeg har bunadsskjorte i lin med broderi og har vasket den i maskin i alle år(den ene gangen jeg bruker den i året). Har hatt den i 20 år og bortsett fra noen gule flekker under armene er den like fin.

Av noen som selger maskinvaskemiddel.

Skrevet

Det samme gjelder min. Jeg har maskinvasket i 10 år etter at jeg flyttet inn i leilighet med baderomsservant som var totalt ubrukelig for håndvask av et såpass stort plagg som bunadskjorte. Helt ærlig, jeg ser ikke at det blir mindre gnukking om jeg kryster og vrir og gnikker på skjorta med hendene i en bøtte eller vask, sammenliknet med bevegelsen den får når den vaskes på ullvask i maskin. Store deler av tida står jo trommelen bare i ro eller beveger seg rolig fram og tilbake mens vann renner over plagget. Når skjorta da i tillegg er beskyttet av vaskepose (i mitt tilfelle putevar) så ser jeg ikke hvordan den kan få så voldsom slitasje.

Vasker jeg for hånd så må jeg jo klemme/vri vannet ut av den mellom hvert skyllevann. Jeg vil tro at ved sentrifugering så blir det faktisk mindre slitasje i og med at vannet da klemmes ut av sentrifugalkraften. Og trolig blir den bedre skylt enn det jeg klarer manuelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...