Gjest Pingomamma Skrevet 17. mai 2012 #1 Skrevet 17. mai 2012 Blir veldig glad hvis noen vil dele sine erfaringer og gjerne solskinnshistorier. En lang historie kort. For ett år siden ble jeg mamma, 5 måneder senere ble jeg syk. Gyngende svimmel, utmattet, hjertebank, skjelvinger osv. Legene konkluderte etter lang tid at jeg har en betennelse i skjoldbruskkjertelen etter fødsel. Høyt stoffskifte altså som etterhvert vil bli lavt og deretter forsvinne. Utrolig leit og slitsomt, men javel, da veit vi hva det kommer av !... Trudde vi... Nå iløpet av den siste måneden har samboer`n begynt med det samme, utslitt og svimmel. Begynte da og tenkte at dette ikke bare var mitt stoffskifte, for det smitter jo ikke akkurat. Så, etter å ha flyttet litt møbler har vi funnet muggsopp i kjeller og en stripe på stueveggen. Kjelleren vår har forresten i lang tid ( har bodd der to år ) luktet gammel kjeller. Av hensyn til ettåringen og oss selv har vi nå flyttet ut til boligen har blitt sjekket av fagfolk. Lurer veldig på om vi må kaste alt av klær ( har vaskerom i kjelleren )og tekstiler ellers i huset, bøker..ja alt som kan få mugg på seg ? Og om andre har opplevd noe av det samme, men blitt bedre av å komme seg vekk. Har idag vært to netter hos mor, men formen er fortsatt dårlig, tar vel kanskje litt lenger tid??? For min del har jeg bare lyst å selge hele dritten.. Ble langt dette men...
Honnikorn Skrevet 17. mai 2012 #2 Skrevet 17. mai 2012 Vi fant muggsopp på soverommet. Var alltid tett i nesa og slikt. Det ble renovert og da ble det bedre, nå har jeg flyttet og trenger ikke bruke nesespray etc for å klare å puste på natta. Så det har helt klart innvirkning på enkelte. Men det må taes tak i, hele veggen ble strippet, isolasjon revet ut og endel av reisverket måtte byttes og alt kles opp på nytt innvendig. Men jeg kastet ikke noe inventar. Og så bør en finne ut hvorfor det ble muggsopp i første omgang. Hos oss var det en kombinasjon av en gammel vannlekkasje og et vindu som ikke var satt riktig inn.
2shy Skrevet 17. mai 2012 #3 Skrevet 17. mai 2012 Jeg ble syk av muggsopp, jeg ble så syk at jeg etterhvert utviklet ME, selv om det var lenge siden jeg hadde flyttet ut av boligen med mugg. Det begynte med problemer med innpust, feberfølelse, svimmelhet, vekttap, og eskalerte til en kronisk tilstand - ME. Det var på kjøkkenet muggen var, og det var som følge av for dårlig naturlig ventilasjon. Eksperter kom og tok analyser og kunne fortelle at hele kjøkkenet måtte rives (det vokste bak skap o.l som ikke var synlig), samt ventilasjonen måtte utbedres. Sanering av leiligheten etter utbedring var vel også anbefalt om jeg ikke husker feil, for muggsporene lever jo i leiligheten fortsatt. Hva som ble gjort aner jeg ikke, jeg måtte flytte. Muggsopp er en svært undervurdert trussel for helsa vår, og det kan gi alvorlige senskader. Det finnes noen sopptyper som er verre enn andre, noen kan gi kreft, andre astma, jeg fikk ME. Jeg ble som sagt ikke bedre av å flytte vekk, jeg ble gradvis bare verre og verre og tilslutt kronisk sengeliggende. Hvis dere eier et hus og det har blitt tatt analyser, så antar jeg de har gitt dere en skriftlig rapport om utbedringstiltak? Hvis dere vet at det er mugg der så må dere opplyse ved salg, jeg ville heller da utbedret og sett om det hjalp. Forsikring dekker dette (avhengig av hva slags forsikring dere har). Jeg ville da i tillegg sanert hele huset, inkludert kjeller, alt av møbler osv, og vurdert om det er nødvendig med nytt tøy. Hør først med de som har tatt analyse av huset hva de mener.
Sirah Skrevet 17. mai 2012 #4 Skrevet 17. mai 2012 Jeg gikk rundt i nesten to år med mere eller mindre konstant bihulebetennelse. Tilslutt fikk jeg den konstantert kronisk, og jeg var maks frisk i to dager i slengen. Jeg var syk HELE TIDEN! Det var noe muggsopp i huset, som vi vasket bort, men ikke "nok" til at vi annså det til å være et problem. Etter at jeg flyttet for nå snart et år siden har jeg ikke vært syk en dag... Jeg merker innimellom bihulene krangle, men de er fine dagen etter. Ingen solskinnshistorie dette, men den beviser at man ikke skal tulle med muggsopp....
2shy Skrevet 17. mai 2012 #5 Skrevet 17. mai 2012 Jeg må bare si, det er et stort problem med muggsopp i boliger i Norge (og sikkert andre steder). Det finnes mennesker som totalt får ødelagt livene sine pga det, og i de aller fleste tilfellene er muggsoppen skjult i vegger o.l og umulig å oppdage ved øyensyn. Jeg syns derfor eksperter ala Mycoteam burde ha en langt større rolle ved salg/kjøp av boliger. 1
Sirah Skrevet 17. mai 2012 #6 Skrevet 17. mai 2012 Jeg må bare si, det er et stort problem med muggsopp i boliger i Norge (og sikkert andre steder). Det finnes mennesker som totalt får ødelagt livene sine pga det, og i de aller fleste tilfellene er muggsoppen skjult i vegger o.l og umulig å oppdage ved øyensyn. Jeg syns derfor eksperter ala Mycoteam burde ha en langt større rolle ved salg/kjøp av boliger. Ja. I vårt tilfelle var det veldig lite som var synlig, men mest sannsynlig var det masse i vegger og tak...
Gjest Chevy Skrevet 17. mai 2012 #7 Skrevet 17. mai 2012 Bodde i muggsoppinfisert kjellerleilighet i 6 mnd, før vi pakket og dro. Måtte kaste alt der man kunne se muggsoppen hadde spredt seg.. Sofa, dobbeltseng osv. Her var soppen i absolutt hele leiligheten- i alle rom. Luften på soverommet var så fuktig at klær man la på gulvet (feks slang av seg noe når man skulle legge seg) da ble disse fuktige, samt mobilskjerm osv. Luktet skikkelig mugg og gammelt etter rn stund, men vi var jo vandt med det altså, vi kjente ikke noe forei vi bodde i det. Det var folk som kom pÅ besøk som påpekte spesiell luft.. Jeg fikk etter 3 mnd i leiligheten problemer med helsa.. Tungpust, tørre øyne og munn, ekstremt mye migrene (ble sykemeldt en periode) sinnsykt trett hele tiden.. Ja mange sånne ymse plager. vi flyttet fort.. Plagene er det til dels enda, men de er blitt mye mindre plagsomme. Har bodd i den leiligheten vi flyttet til i 2 år nå. Samboer fikk ingen av disse syntomene, men han utviklet allergi. Muggsopp er ikke til og spøke med
Gjest Vodka Skrevet 17. mai 2012 #8 Skrevet 17. mai 2012 (endret) Jeg tror jeg fikk astma av å bo i en leilighet med litt muggsopp på veggene. Bodde der et halvt år og hadde vondt i hodet nesten hver dag og var ganske tett i nesa hele tiden. Hadde også mye såre øyne som rant hele tiden. Rett etter jeg flyttet til en ny leilighet fikk jeg astma, men jeg har aldri hatt den type problemer med luftveiene før, så er ganske sikker på at det kom av den forrige leiligheten og inneklimaet der. Det luktet rart når man gikk inn i leiligheten, ikke nødvendigvis mugg, men ganske innestengt og rart. Jeg bodde i en studentleilighet, og vaktmesteren kom og så på soppen, men han mente det ikke var farlig å bo i.. Samboeren min hadde og en del vondt i hodet, men han fikk ikke astma eller noe, så man reagerer forskjellig. Men jeg oppholdte meg mye mer i leiligheten enn han gjorde da, kanskje dobbelt så mye. Jeg lurer på om jeg kan kreve erstatning eller noe, når jeg har bodd i en studentleilighet med mugg og blitt syk av det, og samskipnaden ikke har gjort noe med det og ment at det var trygt å bo sånn.. Det ødela mye av studietiden min og. Men har jo ikke noen dokumentasjon på at det var leiligheten som gjorde meg syk så.. Er bare veldig sur for at de ikke gjorde noe med det, eller fikk eksperter til å sjekke det ut. De skal pusse opp bygget NÅ da.. Endret 17. mai 2012 av Vodka
Gjest H Skrevet 17. mai 2012 #9 Skrevet 17. mai 2012 Hvis soppen er gjemt bak kjøkkenskap eller inni vegger, hvordan finne den da? Må man ta ned skapene/veggen osv? Eller har disse firmaene ultralyd-liknende-maskiner?
Minya Skrevet 18. mai 2012 #10 Skrevet 18. mai 2012 Blir veldig glad hvis noen vil dele sine erfaringer og gjerne solskinnshistorier. En lang historie kort. For ett år siden ble jeg mamma, 5 måneder senere ble jeg syk. Gyngende svimmel, utmattet, hjertebank, skjelvinger osv. Legene konkluderte etter lang tid at jeg har en betennelse i skjoldbruskkjertelen etter fødsel. Høyt stoffskifte altså som etterhvert vil bli lavt og deretter forsvinne. Utrolig leit og slitsomt, men javel, da veit vi hva det kommer av !... Trudde vi... Nå iløpet av den siste måneden har samboer`n begynt med det samme, utslitt og svimmel. Begynte da og tenkte at dette ikke bare var mitt stoffskifte, for det smitter jo ikke akkurat. Så, etter å ha flyttet litt møbler har vi funnet muggsopp i kjeller og en stripe på stueveggen. Kjelleren vår har forresten i lang tid ( har bodd der to år ) luktet gammel kjeller. Av hensyn til ettåringen og oss selv har vi nå flyttet ut til boligen har blitt sjekket av fagfolk. Lurer veldig på om vi må kaste alt av klær ( har vaskerom i kjelleren )og tekstiler ellers i huset, bøker..ja alt som kan få mugg på seg ? Og om andre har opplevd noe av det samme, men blitt bedre av å komme seg vekk. Har idag vært to netter hos mor, men formen er fortsatt dårlig, tar vel kanskje litt lenger tid??? For min del har jeg bare lyst å selge hele dritten.. Ble langt dette men... Klærne kan vaskes, men alt som har vært i direkte kontakt med soppen (skap eller ting som har stått inntil) ville jeg vurdert å kaste. Jeg har kronisk forhøyet slimproduksjon (bronkiene ble skadet) pga et halvt års opphold i en leilighet med muggsopp. Det var verre de første årene, men selv ti år seinere høres jeg ut som jeg spyr ut innvollene om jeg får en mild forkjølelse. Klærne ble brukbare igjen etter en runde i vaskemaskin i den nye leiligheten jeg flyttet til etterpå, det ene skapet måtte vi bare kaste, det andre skapet ble vasket med Jif og lot tørke helt opp før det ble tatt i bruk igjen.
2shy Skrevet 18. mai 2012 #11 Skrevet 18. mai 2012 Jeg lurer på om jeg kan kreve erstatning eller noe, når jeg har bodd i en studentleilighet med mugg og blitt syk av det, og samskipnaden ikke har gjort noe med det og ment at det var trygt å bo sånn.. Det ødela mye av studietiden min og. Men har jo ikke noen dokumentasjon på at det var leiligheten som gjorde meg syk så.. Er bare veldig sur for at de ikke gjorde noe med det, eller fikk eksperter til å sjekke det ut. De skal pusse opp bygget NÅ da.. Så lenge du ikke har dokumentasjon så kan du ikke kreve erstatning. Jeg kan dokumentere mugg og at jeg i tillegg har fått kronisk alvorlig sykdom av det, selv det er et vanskelig tilfelle å få erstatning for. I USA derimot, hadde jeg vært millionær for lengst, men vi bor i et pottit-land sånn sett.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2012 #12 Skrevet 21. mai 2012 var kronisk tett i luftveiene og hadde mye hodepine da jeg bodde på hybel med muggsopp på badet. Huseiern mente naturligvis at det ikke var muggsopp, men møkk, så fikk bare vaske litt bedre. Flytta noen måneder senere, og ble mye bedre.
hmmz Skrevet 21. mai 2012 #13 Skrevet 21. mai 2012 Er bare å løpe. Mugg lever på levende materiale og det som er befengt må skiftes. Det er derfor man sier at vannskader er så dyre (gitt at man ikke får tørket dem ut kjapt). Mugg kommer også fra kondens om møbler står for tett inntil yttervegger, ved feil utlekting og isolering av kjeller, mindre vannskader som ved utett membran på bad for å ta noen eksempler.
Azalea Skrevet 21. mai 2012 #14 Skrevet 21. mai 2012 Blir veldig glad hvis noen vil dele sine erfaringer og gjerne solskinnshistorier. En lang historie kort. For ett år siden ble jeg mamma, 5 måneder senere ble jeg syk. Gyngende svimmel, utmattet, hjertebank, skjelvinger osv. Legene konkluderte etter lang tid at jeg har en betennelse i skjoldbruskkjertelen etter fødsel. Høyt stoffskifte altså som etterhvert vil bli lavt og deretter forsvinne. Utrolig leit og slitsomt, men javel, da veit vi hva det kommer av !... Trudde vi... Nå iløpet av den siste måneden har samboer`n begynt med det samme, utslitt og svimmel. Begynte da og tenkte at dette ikke bare var mitt stoffskifte, for det smitter jo ikke akkurat. Så, etter å ha flyttet litt møbler har vi funnet muggsopp i kjeller og en stripe på stueveggen. Kjelleren vår har forresten i lang tid ( har bodd der to år ) luktet gammel kjeller. Av hensyn til ettåringen og oss selv har vi nå flyttet ut til boligen har blitt sjekket av fagfolk. Lurer veldig på om vi må kaste alt av klær ( har vaskerom i kjelleren )og tekstiler ellers i huset, bøker..ja alt som kan få mugg på seg ? Og om andre har opplevd noe av det samme, men blitt bedre av å komme seg vekk. Har idag vært to netter hos mor, men formen er fortsatt dårlig, tar vel kanskje litt lenger tid??? For min del har jeg bare lyst å selge hele dritten.. Ble langt dette men... Flytt!! Eller i hvert fall få fagfolk til å komme å se på det så dere vet at det blir borte! Jeg har tidligere bodd i leil. med muggsopp uten å vite det.. Var konstant dårlig med betennelser her og der, var aldri i god form, hodepine, fikk masse allergier, astma osv. osv.. Og der bodde jeg bare 1 år. Er virkelig ikke noe å tulle med, en kan bli skikkelig syk av å bo i hus/leil. med sopp. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #15 Skrevet 21. mai 2012 Hei, JEg ble kronisk dårlig av muggsopp. Bodde i et grusomt gammelt hus som hadde massemuggsopp - (og svære edderkopper som elsket fukten) Jeg ble så dårlig at: Jeg blødde fra øret Ble lagt inn på sykehus med sterk svimmelhet og fordi jeg spydde konstant Jeg fikk vertigo og allergier Jeg fikk anfall hver vinter og hver vår - spying og vertigo (svimmel snurring) Jeg sitter her nå gravid 5 år etter og har fortsatt plager, men er merkbart bedre. Det kommer tilbake nå og da, og jeg toler feks ikke sterkt lys. Har 50% balanse på det ene øret, og mye utslitt. Strever med å se ut av vindu og feks akvariumer toler jeg ikke å en gang se på i det hele tatt da jeg blir svimmel. Veldig snodig! Jeg fikk sjekket meg skikkelig på klinikk for alle majorstuen. Men de fleste øre nese hals spesialister kastet meg på dør fordi "jeg var frisk" De kunne ikke finne noe galt med meg. Jeg var bare svimmel..ørene er visst vanskelige å sjekke skikkelig. Så nå tar jeg bare tiden til hjelp og satser på at balansen ordner seg.. IKKE BO I MUGGBEFENGTE BOLIGER.
Luna773 Skrevet 24. januar #16 Skrevet 24. januar Hei, jeg mistenker at det er mugg i huset jeg bor i. Problemet er at jeg bor med foreldrene mine og har ikke råd til å flytte ut.. føler meg fanget.. har noen tips til hva jeg kan gjøre. finner ingen som kan hjelpe meg
AnonymBruker Skrevet 24. januar #17 Skrevet 24. januar Luna773 skrev (31 minutter siden): Hei, jeg mistenker at det er mugg i huset jeg bor i. Problemet er at jeg bor med foreldrene mine og har ikke råd til å flytte ut.. føler meg fanget.. har noen tips til hva jeg kan gjøre. finner ingen som kan hjelpe meg Hvis du bor i hus med mugg, så vil du ikke kunne rømme fra det. Foreldrene dine må ordne det. Hvor i huset tror du at det er mugg? Har du sett noe eller luktet noe i konkrete rom? Anonymkode: a6e1c...cd6
Luna773 Skrevet 24. januar #18 Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvis du bor i hus med mugg, så vil du ikke kunne rømme fra det. Foreldrene dine må ordne det. Hvor i huset tror du at det er mugg? Har du sett noe eller luktet noe i konkrete rom? Anonymkode: a6e1c...cd6 Jeg kjenner en litt merkelig lukt rundt omkring i huset, er vanskelig å vite akkurat hvor det kommer fra men er ganske sikker på at kan være i vegger og tak da huset er eldre. Problemer er at foreldrene mine blir ganske stresset når jeg snakker om det og kan skjønne det siden det er en stor prosses og flytte eller eventuelt renovere. Har sett hvit/svart mugg i vinduskarmer, dører og bad. Får dårlig samvittighet når snakker om det siden jeg ser hvor stresset de blir 😕
AnonymBruker Skrevet 24. januar #19 Skrevet 24. januar Luna773 skrev (1 minutt siden): Jeg kjenner en litt merkelig lukt rundt omkring i huset, er vanskelig å vite akkurat hvor det kommer fra men er ganske sikker på at kan være i vegger og tak da huset er eldre. Problemer er at foreldrene mine blir ganske stresset når jeg snakker om det og kan skjønne det siden det er en stor prosses og flytte eller eventuelt renovere. Har sett hvit/svart mugg i vinduskarmer, dører og bad. Får dårlig samvittighet når snakker om det siden jeg ser hvor stresset de blir 😕 Mugg er veldig helsefarlig, så det er jo all grunn til å bli stresset - særlig hvis noen i husholdningen er syke av inneklimaet. Spørsmålet er jo hvor omfattende det blir å utbedre det, og det må fagfolk vurdere. Har badet ventilasjon, altså avtrekk som står på slik at fukten forsvinner når dere dusjer? Eller er speilet dogget ned etter en dusj? Anonymkode: a6e1c...cd6
Luna773 Skrevet 24. januar #20 Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mugg er veldig helsefarlig, så det er jo all grunn til å bli stresset - særlig hvis noen i husholdningen er syke av inneklimaet. Spørsmålet er jo hvor omfattende det blir å utbedre det, og det må fagfolk vurdere. Har badet ventilasjon, altså avtrekk som står på slik at fukten forsvinner når dere dusjer? Eller er speilet dogget ned etter en dusj? Anonymkode: a6e1c...cd6 ja sant det! Har ikke funnet noen fagfolk i rogaland som kan se på det enda. Det er ikke så bra ventilasjon på badet nei 😕 åpner vinduet av og til som hjelper litt, men speilet blir som ofte dogget ned etter dusj
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå