AnonymBruker Skrevet 17. mai 2012 #1 Skrevet 17. mai 2012 I dag, på selveste nasjonaldagen (hurra) fikk jeg mail fra styrer i borettslaget jeg bodde i før at tre måneders fellesutgifter står ubetalt. Greia er at leiligheten ble solgt i januar 2012, og det vet selvsagt både styreleder og resten av styret i borettslaget, og siste fellesutgift jeg skulle betale var for januar 2012. Leiligheten ble solg privat uten megler, men alt av papirarbeide er gjort riktig og leiligheten ble tinglyst. Banken var behjelpelig med overføring av penger og alt gikk som det skulle der også. Vi har hele tiden holdt borettslaget orientert pr mail om salgsprosessen og meldte selvsagt også ifra når salget var i boks og alt var i orden. Både vi, kjøper, banken og borettslaget var fornøyd og alt skulle være i orden. Så nå 3-4 måneder etter salget får jeg plutselig beskjed om at det står ubetalt tre måneder med fellesutgifter, at de står i mitt navn hos regnskapsfører og at dersom vi ikke ordner opp i dette vil jeg få inkassokrav fra borettslaget. Er dette riktig? Kan jeg faktisk få et krav rettet mot meg etter at leiligheten er solgt? Er det noe vi har misforstått sånn at vi blir sittende som ansvarlig for fellesutgiftene selv om leiligheten er solgt til en ny andelseier? Jeg skal selvsagt finne ut av dette og ordne opp i saken, men jeg er ikke helt sikker på hvordan lover og regler er på dette området. Jeg har alltid trodd at når man kjøper andelsleilighet blir man også ansvarlig for fellesutgiftene (som jo er en del av det å være andelseier). Det var en lite hyggelig mail å få, så jeg håper noen har noen opplysende eller trøstende ord om saken...
Betty2 Skrevet 17. mai 2012 #2 Skrevet 17. mai 2012 Når vi kjøpte våres leilighet, så ble fellesutgiftene automatisk overført til oss den dagen, vi overtok som eiere. så synes det er rart at du har fått kravet. Men vil tro at dersom det står i salgskontrakten at fellesutgifter følger med i boligen, så skal de nye eieren ha kravet, og ikke du. (men jeg vet ikke, er ikke 100% inne på reglene rundt dette)
Piper Skrevet 17. mai 2012 #3 Skrevet 17. mai 2012 Gjelder dette februar, mars og april, eller gjelder kravet før januar? Etter leilighetne ble solgt og overtatt av ny eier, er det den nye eieren som er ansvarlig for fellesutgifter. Men selv om leiligheten ble solgt i januar, så var kanskje flyttedagen deres senere? Fellesutgiftene er dere ansvarlig for, til datoen for overtakelse. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2012 #4 Skrevet 17. mai 2012 Det er snakk om februar, mars og april 2012, så det er fellesutgifter for tiden etter overtagelse. Kjøper overtok i midten av januar, og fellesutgiftene for januar ble som avtalt delt mellom oss og kjøper. Siden han overtok i januar (alt var i orden med betaling o.l. og nøklene var utdelt), ser jeg jo ingen grunn til at fellesutgiftene for februar og utover året skal være mitt ansvar. Jeg har jo innfridd alt av lån og kjøper har betalt og står som ny andelseier. Styreleder skrev i mailen at fellesutgiftene står på meg fordi regnskapsfører ikke har fått beskjed, og at vi må sjekke "hvilken avtale vi har med kjøper". Jeg blir bare helt paff da jeg trodde regnskapsfører oppdaterte sånt selv eller fikk beskjed fra styret når borettslaget får ny andelseier. Nå blir jeg jo redd for at kjøper bare kan nekte å godta regningene for tre måneders fellesutgifter og at alt ansvar blir lagt på meg fordi jeg ikke har gitt beskjed til borettslagets regnskapsfører om at leiligheten har ny eier... Ts.
Piper Skrevet 17. mai 2012 #5 Skrevet 17. mai 2012 Kjøper kan ikke nekte å betale fellesutgifter, og jeg ville slappet av så lenge dere har alle papirene i orden. Kjøper er ansvarlig for alle kostnader med leiligheten fra overtakelsesdagen, og noe annet skulle bare mangle. Her er det borettslaget som har gjort en megafeil, og det får de ordne opp i selv. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2012 #6 Skrevet 17. mai 2012 Håper det. Vi får se hvordan det går når vi får snakket mer med styreleder og regnskapsfører. Pluss evt kjøperen.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2012 #7 Skrevet 17. mai 2012 Det er du som må melde fra til regnskapsfører om overtagelse. Styret i borettslaget har ingenting med det og gjøre. Styret sin funksjon er og opprettholde vedlikehold og at innkomne penger blir forvaltet korrekt. Sitter selv i styret i et borettslag og mange tror at det er styret som skal fikse det meste inkl. flyttemeldinger! 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #8 Skrevet 18. mai 2012 Det er du som må melde fra til regnskapsfører om overtagelse. Styret i borettslaget har ingenting med det og gjøre. Styret sin funksjon er og opprettholde vedlikehold og at innkomne penger blir forvaltet korrekt. Sitter selv i styret i et borettslag og mange tror at det er styret som skal fikse det meste inkl. flyttemeldinger! Javel. Det som er litt gøy er jo at vi hele veien har hatt tett kontakt med styret om nødvendige dokumenter og opplysninger i forbindelse med salget, og aldri har det blitt nevnt at vi trengte å sende beskjed til regnskapsfører. Og hvorfor gir ikke regnskapsfører beskjed til meg, f.eks. i form av purringer, når betaling mangler? Og hadde styret dødd av å svare tilbake til regnskapsfører at leiligheten/andelen var solgt og ikke lenger mitt ansvar når de fikk beskjed om ubetalte fellesutgifter? Jeg synes det hele vitner om lite orden i sakene i borettslaget og et styre som heller vil gjøre ting vanskelig enn å finne ei grei løsning. Men vi skal da få sagt ifra til regnskapsføreren og få ordnet opp i dette tullet. Og selvsagt skal ikke styret ordne flyttemeldinger, så det var ganske usaklig å dra frem.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #9 Skrevet 18. mai 2012 Ang flyttemelding så var det et eksempel jeg tok fram pga jeg får telefoner om dette i mitt borettslag at det er min jobb og fikse det. Kan dra fram mange ting men det har jo ingenting med det du har havnet oppi. Det jeg ville fram til er at styret i borettslag har absolutt ingenting med salg og dokumentasjon og gjøre. Hadde dere tatt det via megler så hadde megler ordnet opp i dette. De kjenner til hvordan alt skal gjøres, de som sitter i et styret har ingen komptanse innen dette området. Det er derfor man bør sette seg veldig godt inn i papirjungelen når man selger sjøl. da jeg kjøpte min leilighet i borettslaget overtok jeg den fra min samboer så vi fiksa det sjøl. Men da han skulle selge kontaktet vi boligbyggelaget og de forklarte oss hvordan vi skulle ordne dette pga husleie osv. Håper dette ordner seg for deg.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #10 Skrevet 18. mai 2012 I dag, på selveste nasjonaldagen (hurra) fikk jeg mail fra styrer i borettslaget jeg bodde i før at tre måneders fellesutgifter står ubetalt. Greia er at leiligheten ble solgt i januar 2012, og det vet selvsagt både styreleder og resten av styret i borettslaget, og siste fellesutgift jeg skulle betale var for januar 2012. Leiligheten ble solg privat uten megler, men alt av papirarbeide er gjort riktig og leiligheten ble tinglyst. Banken var behjelpelig med overføring av penger og alt gikk som det skulle der også. Vi har hele tiden holdt borettslaget orientert pr mail om salgsprosessen og meldte selvsagt også ifra når salget var i boks og alt var i orden. Både vi, kjøper, banken og borettslaget var fornøyd og alt skulle være i orden. Så nå 3-4 måneder etter salget får jeg plutselig beskjed om at det står ubetalt tre måneder med fellesutgifter, at de står i mitt navn hos regnskapsfører og at dersom vi ikke ordner opp i dette vil jeg få inkassokrav fra borettslaget. Er dette riktig? Kan jeg faktisk få et krav rettet mot meg etter at leiligheten er solgt? Er det noe vi har misforstått sånn at vi blir sittende som ansvarlig for fellesutgiftene selv om leiligheten er solgt til en ny andelseier? Jeg skal selvsagt finne ut av dette og ordne opp i saken, men jeg er ikke helt sikker på hvordan lover og regler er på dette området. Jeg har alltid trodd at når man kjøper andelsleilighet blir man også ansvarlig for fellesutgiftene (som jo er en del av det å være andelseier). Det var en lite hyggelig mail å få, så jeg håper noen har noen opplysende eller trøstende ord om saken... Er det styrer som sender ut? har ikke laget forretningsdrift? Så lenge det gjelder etter du flyttet ut,så send han kopi når kjøper overtok. Tydelig at laget trenger egen forretningsførsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå