Gå til innhold

Når ingen skole vil ha barnet ditt, hva gjør du da?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Mor til høytfungerende autist opplever at skoler ikke har nok kunnskap

og kompetanse om a typisk autisme.

De gjør så godt de kan, men jeg opplever

at også ppt og Bup sliter med kompetanse på området.

Tidlig intervensjon er viktig for at denne gruppen lykkes, når lærere og andre "fagfolk"

dessverre ikke har riktig kompetanse går det utover langt flere barn enn det vi kan

sitte og se på.

Hvis vi legger frem vår kompetanse så er det som regel ikke populært, mange er ikke reflekterte nok eller forstår at mange av oss som har bært slike barn sitter på en helt spesiell kompetanse. Men neida, vi skal ikke være belerende eller vise at vi har kunnskap..

Men så er det for barnets beste da, ingen skoler takler eller vil ha min virker det som, lurer på hvordan de selv hadde opplevd det hvis det glaldt deres barn.

Noen autismemødre som kan svare? er det noen satsing eller utvikling statlig sett på denne gruppen? det blir flere og flere så noe må jo gjøres..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke jeg noe barn med autisme, men har ei venninne som har det. Og i hennes tilfelle har det vert et autisme-team inne i bildet, og blant annet kurset barnehage/skole og andre personer som er rundt barnet.

Får de ingen form for kursing i skolen til gutten din? Kunnskap om autisme er ikke noe alle lærere i utgangspunktet har, men det finst jo mye informajon rundt dette, og en skulle tro de var interessert i å lære seg, og legge best mulig tilrette for gutten din...

Gjest Gjest
Skrevet

Nå har ikke jeg noe barn med autisme, men har ei venninne som har det. Og i hennes tilfelle har det vert et autisme-team inne i bildet, og blant annet kurset barnehage/skole og andre personer som er rundt barnet.

Får de ingen form for kursing i skolen til gutten din? Kunnskap om autisme er ikke noe alle lærere i utgangspunktet har, men det finst jo mye informajon rundt dette, og en skulle tro de var interessert i å lære seg, og legge best mulig tilrette for gutten din...

Nei,kun veiledning fra ppt.

De prøver og legge ting til rette, men de klarer det dessverre ikke.

Resulatet er at de hauser ting opp ,og hvem er det som får skylden når ett barn er annerledes: jo moren;)

Skrevet

Kan det være en ide å ha et samarbeid mellom er spesialskole og en vanlig barneskole? I min tid var det to elever i klassen som tilhørte spesialskolen "borti gata". De var ikke autister men hadde en psykisk utviklingshemmning og trengte trening i å omgås vanlige barn. De hadde en egen lærer fra sin skole som var tilstede i alle timene. Vår vanlige lærer underviste mens hun støttet sine to og tilrettela undervisningen for dem. I en del fag hadde de egne oppgavebøker tilpasset sitt nivå men i gym, husstell og søm/treverkstedet fulgte de oss og deres spesiallærer var mere som en assistent generelt i klassen i de timene.

• Liker 1
Skrevet

Er dere medlem i Autismeforeningen? Isåfall ville jeg søkt hjelp til hvordan man skal angripe saken der. Det er ikke nødvendigvis ignorans fra skolens side som gjør at dere føler dere ikke når frem, men rett og slett mangel på kunnskap og dermed finner man ingen god løsningsstrategi.

• Nyttig 1
Gjest Gjest
Skrevet

Er dere medlem i Autismeforeningen? Isåfall ville jeg søkt hjelp til hvordan man skal angripe saken der. Det er ikke nødvendigvis ignorans fra skolens side som gjør at dere føler dere ikke når frem, men rett og slett mangel på kunnskap og dermed finner man ingen god løsningsstrategi.

Slik blir det, og jeg er drittlei av det.

Barnet vil gå på skolen, hva skal vi svare? dessverre, de sier du er umulig eller uberegnelig og de takler deg ikke-så du kan ikke gå der vennen vår?

Kunne ønske vi var kommet lenger i Norge, men det er vi ikke- har ikke slike barn ressurssterke foreldre kan dessverre mye gå galt.

Det blir en påkjenning, har hele tiden fått høre negative ladede ord om mitt barn, jeg beskytter det med nebb og klør, og det er ikke lett og stå i slike livssituasjoner som dette..lurer på hvordan lærere og andre fagfolk hadde reagert hvis de fikk ett barn på autismespekteret?

Det er ingen som bestemmer slikt, så HVORFOR har ikke Norge mer kunnskap,hva gjøres egentlig for denne gruppen barn ( bortsett fra at voksne kaller de uberegnelige og dømmer små barn )..det er mye feilinformasjon og fagmiljøet virker også litt vaklende på en måte. Autisme blir så udefinibart at mennesker på en måte blir sinte.

Si meg dere, hvis dere leser dette- les om sanseforstyrrelser, nevroner og sosial læring, ikke skyld ting over på foreldre, manglende øyekontakt skyldes ikke alltid mishandling vet dere;)

For meg, som alltid har vært vellykket, ressurssterk og med høy utdannelse var det ett sjokk og bli mistenkt som en dårlig mor, plutselig blir du behandlet med mistenksomme blikk, ignorering og mer.

Nei, dette handler mer om uvitenhet, med uvitenhet kommer fordommer. Vi kan ikke ha det slik lenger. Hvert år blir det født nye og framtiden deres uroer meg hvis ingenting blir gjort.

Gjest fruenge
Skrevet

Det å bli anklaget for å være dårlig mor er nok desverre noe vi som har barn som oppfører seg litt/ mye annerledes en resten av verden blir utsatt for oftere enn man tror.

Det samme har desverre skjedd med oss.

Har dere været i dialog med habilitetsteame i deres kommune , de kan hjelpe til. I tillegg så vil jeg igjen anbefale et kosthold som er totalt fritt for melk og gluten i en periode.

Hvis barne deres sliter med å regulere seg så har jeg sett mange eksepmler på at melkefri diett er av stor positiv betyrning.

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

En ting er å ikke ha erfaring med autister, en annen ting er å bare avvise barnet. Jeg er adjunkt selv, og har ikke noe særlig erfaring, men hadde da satt meg inni det så godt som mulig, spurt foreldrene om boktips etc. Man må da gjøre så godt man kan? Dette synes jeg er veldig trist og sjokkerende å høre, altså.

Skrevet

Så trist å lese. Jeg har ikke barn selv, men har en bror med høyfungerende autisme. Han har heldigvis blitt tidlig fanget opp i systemet og har hatt god tilrettelegging i mange år. Jeg har ikke detaljer om hvordan og hvor hjelpen kommer fra, ettersom det er foreldrene mine som har håndert det og jeg selv ikke lenger bor hjemme, men han har i alle fall tilrettelagt med PC på skolen og klasseforstandere som ser ham og tar hensyn til ham. I tillegg går han til psykolog og fysioterapi. Som sagt ikke helt sikker på hvor hjelpen kommer fra, men tror det er ppt og bup.

AnonymBruker
Skrevet

Er du i kontakt med Statped? De har mye erfaring på dette området. Dessverre er spesialskoler noe staten vil ha bort med massiv kamp fra foreldre som ønsker å beholde de. Alt for å spare penger..

Uansett kontakt ditt nærmeste statpedkontor og få hjelp fra de:

www.statped.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...