Gjest Tex Skrevet 30. januar 2004 #1 Skrevet 30. januar 2004 Hvor lang tid beregner man egentlig? Jeg hadde optimistiske tanker rundt dette da jeg booket to av mine venninder til jobben.... De har i underkant av en time på seg, og vi får hundre gjester... Jeg aner ikke hvor mange gaver det er realistisk å regne (dette høres fælt ut, men er rett og slett for å få en tidsoversikt) og det hadde jo vært hyggelig om de ble ferdige til vi skal spise... Jeg har ikke lyst til at de skal holde på etter middag, da skal de få være "bare gjester" liksom.... Hvordan ble det i ditt bryllup, hvor mange gaver/gjester hadde dere og hvor lang tid tok det? Jeg er ikke ute etter tips til hvordan, bare tidsbegrepene...
Gjest Poirot Skrevet 30. januar 2004 #2 Skrevet 30. januar 2004 60 min : 100 gaver = ca 30 sekunder på hver gave.....
Tusenfryd Skrevet 30. januar 2004 #4 Skrevet 30. januar 2004 30 sekunder er altfor lite! Ja, ikke for å pakke opp da, men husk at de skal stilles opp, merkes både på selve gaven og på kortet + at det skal noteres på en liste. Eneste måten å få skrevet riktig takkekort på.
Gjest Tex Skrevet 30. januar 2004 #5 Skrevet 30. januar 2004 Men selvom det er hundre gjester er det jo sikkert slik at flere går sammen. De aller fleste kommer jo i par..... Og det er jo to som skal pakke opp....
Fakse Skrevet 30. januar 2004 #6 Skrevet 30. januar 2004 Vi hadde 70 gjester, og to til å pakke opp. De brukte langt mere enn en en time på jobben i alle fall. Det er jo som oftest ikke gaver bare fra de som er inviterte, men også fra andre mennesker en kjenner, fra jobben osv. De kan jo eventuelt starte før vielsen eller kvelden før med jobben? Det er også viktig at du lager et godt system slik at det er enkelt for dem å merke gaver. De bør måtte skrive minst mulig!
Gjest Tex Skrevet 30. januar 2004 #7 Skrevet 30. januar 2004 Men får man så mange gaver kvelden før da? Har ikke folk med seg gavene når de kommer?
Fru Snurp Skrevet 30. januar 2004 #8 Skrevet 30. januar 2004 Tviler på alle 100 gjester kommer med 1 gave hver slik at det blir 100 gaver Som Tex sier er de fleste i par. Noen går sikkert sammen også. Men så er det jo mange som får gaver fra folk som ikke kommer i bryllupet også. La oss si at det blir 70 gaver: ca. 1 minutt bør holde for de fleste gavene. Da er man oppe i 70 min. Noen gaver krever litt mer "oppstilling" enn andre (feks glass, kontra en duk e.l), og da kan det være greit å beregne litt ekstra tid. I tillegg skal det jo noteres hvam som gir hva. Gaver og kort skal merkes. Jeg tipper ut fra mine intrikate beregninger at det sikkert tar 1 1/2 time. Siden det er 2 som deler på oppgaven burde de kanskje klare det på kortere tid? Men hva vet jeg???? Har ALDRI sjenket dette en tanke tidligere. At jeg i det hele tatt fant på å engasjere meg i denne tråden er både overraskende og ganske skremmende egentlig :o
Tusenfryd Skrevet 30. januar 2004 #9 Skrevet 30. januar 2004 Jeg vet seriøst ikke hvor lang tid det tar - bortsett fra dette med at det må merkes og skrives opp. Men jeg vet at vi dro og fotograferte og gjestene dro til lokalet. Og etter middagen da vi var klare for å titte på gaver, var alt satt opp, pakket ut etc. Vi var 135 til middag og det var to som pakket opp. Jeg tenkte ikke på det en gang, bortsett fra da de to kvinsene som pakket ut, ble uvenner... - utover det, så aner jeg ikke om de stresset, fortsatte å pakke opp etter middag eller hva som skjedde. Gavene ble merket, kortene ble merket og det ble ført lister. Det er alt jeg vet.
Gjest Tex Skrevet 30. januar 2004 #10 Skrevet 30. januar 2004 Men hva vet jeg???? Har ALDRI sjenket dette en tanke tidligere. At jeg i det hele tatt fant på å engasjere meg i denne tråden er både overraskende og ganske skremmende egentlig :o
Gjest Tex Skrevet 30. januar 2004 #11 Skrevet 30. januar 2004 Vi var 135 til middag og det var to som pakket opp. Jeg tenkte ikke på det en gang, bortsett fra da de to kvinsene som pakket ut, ble uvenner... - utover det, så aner jeg ikke om de stresset, fortsatte å pakke opp etter middag eller hva som skjedde. Så synd at de ble uvenner.... Det er jo ikke meningen!! De to jeg har bedt om å gjøre jobben er to usedvanlig stille og omgjengelige jenter, som er effektive og greie. Men den ytterst snille Qlio har tilbudt seg å gjøre jobben sammen med sin kjære Qliomann. Så egentlig lurer jeg på om jeg skal utnytte de grenseløst eller om de skal få slippe.....
Tjorven Skrevet 30. januar 2004 #12 Skrevet 30. januar 2004 Jeg var gaveåpner i et bryllup i jula og det å åpne gaver tar mye lenger tid enn man tror. :blunke: I det bryllupet var det 30 gjester til middag og ca 30 ekstra til kaffe. Totalt var vi 2 stykker som nok brkte 2 timer på alle gavene. Da åpnet vi, tok vare på esker, satte på nummerlapper, noterte på ark og stilte de pent opp på et bord. Problemet med å beregne tid er ofte at gjestene kommer i rykk og napp og gavene blir åpnet deretter... Men det er klart at det også er mulig å samle opp alle gavene ført, og så åpne dem når alle gjestene har kommet....
Christinamor Skrevet 30. januar 2004 #13 Skrevet 30. januar 2004 Du kunne ikke fått enda et par til å hjelpe da? Vi hadde 3 av venninnene mine til å pakke ut, og disse dro rett fra kirken til festlokalet. De fikk pakket ut alt til middagen skulle serveres - men dermed fikk de jo ikke hilst på de andre gjestene, som minglet mens de pakket ut. Kanskje du har gode kolleger, eller andre bekjente (mors venninner, naboer e.l.) som gjerne vil hjelpe dere? Det er jo bare snakk om noen timer! Selv hadde jeg gjerne stilt opp, dersom jeg ikke hadde nadre planer en slik dag... :blunke: En annen ting - får man ex. 12 vin glass, holder det å sette frem ett eller to, og ikke alle sammen. Det samme med servise-deler... Lykke til!
-ida- Skrevet 30. januar 2004 #14 Skrevet 30. januar 2004 de får altfor dårlig tid, du trenger fler som kan pakke opp. Det tar lang tid og er slitsomt når man holder på.
Gjest Tex Skrevet 30. januar 2004 #15 Skrevet 30. januar 2004 Ok, da er pinsehelga til Qlio og Qliomannen herved offisiellt "ødelagt"....
Gjest Bertine Skrevet 30. januar 2004 #16 Skrevet 30. januar 2004 jeg har fått søsteren min og søskenbarnet mitt til å stille opp med gaveåpning, men viss det tar så lang tid!!!??? yaiks! da må jeg vel ha flere som kan hjelpe til.. MAMMA!!!!!!!!!! ps. prinsen er litt skuffet over at han ikke får åpne sine egne pressanger
Arwen Skrevet 30. januar 2004 #17 Skrevet 30. januar 2004 Hos oss ordner hotellets personale det, men søsteren min skal passe på at alt går riktig for seg.
Gjest Poirot Skrevet 30. januar 2004 #18 Skrevet 30. januar 2004 Men selvom det er hundre gjester er det jo sikkert slik at flere går sammen. De aller fleste kommer jo i par..... Og det er jo to som skal pakke opp.... Sant nok. Hender jo at gjester deler også. Men jeg tror ikke de pakker opp "hver for seg", jeg vil tippe det blir mer sånn at en pakker og den andre noterer.
Rufus Skrevet 30. januar 2004 #19 Skrevet 30. januar 2004 Har vært gjest i 4-5 bryllup det siste året, og noen av mine venner tror jeg er strukturert (jeg???? ) så jeg har fått denne oppgaven et par ganger...og jeg synes helt ærlig ikke det var spesielt gøy, jeg!! (følte at forid vi hadde oppgaver var det ok og be oss... iallefall et av bryllupene) Men husk på at det helt sikkert kommer like mange gaver som gjester...har noen kjøpt f eks bolle og vase pakkes disse i to esker vanligvis - og at det kommer "tilskuere" til kirken som også sender med gjestene gave til selskapet!! I det ene bryllupet (50 gjester)var vi tre som pakket opp, registrerte, satt på nr lapper og stilte opp gavene og brukte over 2,5 timer fordi det var ganske lang tid mellom hver av gavene "kom inn"... Synes det som har vært hyggligst har vært de som har brukt servitører, venners søsken eller andre man stoler på (som ikke er gjester og kanskje bor i nærheten) til oppakking - da kan gjestene kose seg med velkomstdrinken og hilse på hverandre (alltid noen man ikke kjenner!!) og komme i god stemning...
Jens Skrevet 30. januar 2004 #20 Skrevet 30. januar 2004 Nettopp derfor har vi leid hjelp til dette!!! :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå