Gå til innhold

Hvorfor er det så mye hat i de muslimske landene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De undertrykker kvinner og jenter. De har jo ingen rettigheter. Bare du gjør en liten feil som kvinne kastes du i fengsel, selv om det er mannen som gjorde feilen får kvinnen skylden - f.eks voldtekt.

De hater dyr som hund og gris. Det å kalle noen en hund er det værste du kan gjøre - f.eks. Faren din er en hund, er det værste du kan si i et muslimsk land i midtøsten-

Her i Norge lever vi fritt - vel, ikke nå lenger pga all invandringen, nå kan ikke døtrene våre gå trygge alene. Det kunne vi før.

Og vi elsker dyr. Vi liker både gris og hund.

Hvorfor er det så mye undertrykking å hat i Islam overfor kvinner/jenter og dyr?

Hvordan kan disse mennene som bestemmer godta at dette er rett?

Jeg vet at de aller fleste muslimer vil leve fritt i et demokratisk land, men det er en god del som ikke vil andre vel, om du ikke er som dem...

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glemte jo å legge til det å kunne uttrykke seg gjennom musikk, kunst, dans og sport ... det er jo ikke lov.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor kommer alt hatet og ondheten fra?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor kommer alt hatet og ondheten fra?

Les de hellige skriftene deres.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nå generaliserer du veldig. Å uttrykke seg gjennom dans og musikk er vel forbudt i svært få land. Det var vel forbudt i Afghanistan under Taliban, men nå?

Sportsnasjoner er jo flere av dem. Noen i fotball, andre i cricket.

• Liker 1
Skrevet

haha. ja leste akuratt en artikkel om at lady gaga skulle spille borti asia en plass. en gruppe muslimer demonstrerte og mente faktisk at lady gaga var sendt av djevelen eller noe sånn.... merkelig at de tror sånt... de må jo være dumme..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare masse tull, det du skriver, TS.

Det betyr ikke at mennesker hater hunder og griser, bare fordi de bruker de ordene som banneord. Gris er forresten også banneord i Norge, og kristendommen forbyr opprinnelig å spise gris også før (det står i bibelen). Det hadde med å gjøre at griser/ grisekjøtt spredde sykdommer. I Nord-Norge "hestkuk" er banneord, men du tror vel ikke at nordlendinger hater hester (eller peniser for den slags skyld).

Det med undertrykkelsen av kvinner er en annen ting, og det er veldig forskjellig fra land til land, det er ikke religion som er viktigst her men økonomi. Fattige land har andre problemer enn å tenke på menneskerettigheter og likestilling. Men ikke alle muslimske land er like ille, vil jeg si. Ikke alle er like fattige heller.

Og var ikke det en dansk undersøkkelse, som fant ut at makta i invandrede muslimske familier ligger hos kvinner (mødre)? Det er de som styrer alt av familielivet, pengebruk (selv om de sjeldent jobber selv, de styrer altså mannens penger), sosialt liv, tradisjoner, barneoppdragelse.. De virker kanskje som undertrykte og stakkarslige for deg, som er vestlig og er vannt til andre idealer (hvor penger, jobb og utdannelsen er viktigst for status), men andre ting gjelder i deres verden - og der er de på topp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det betyr ikke at mennesker hater hunder og griser, bare fordi de bruker de ordene som banneord. Gris er forresten også banneord i Norge, og kristendommen forbyr opprinnelig å spise gris også før (det står i bibelen).

Må bare påpeke at det som står i det gamle testamentet ikke er kristendom men jødedom. Kristendommen kom med Jesus Kristus, og hans ideer og handlinger er beskrevet i det nye testamentet. Det gamle har relevans bare der Jesus henviser til det, i den konteksten Jesus da setter (han opphever bl.a. de gamle lovene).

Feil å trekke frem ting fra jødedommen for å sammenlikne kristendom mot islam.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sportsnasjoner er jo flere av dem. Noen i fotball, andre i cricket.

Kun mennene. Kvinnene må være innendørs.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det betyr ikke at mennesker hater hunder og griser, bare fordi de bruker de ordene som banneord. Gris er forresten også banneord i Norge, og kristendommen forbyr opprinnelig å spise gris også før (det står i bibelen). Det hadde med å gjøre at griser/ grisekjøtt spredde sykdommer. I Nord-Norge "hestkuk" er banneord, men du tror vel ikke at nordlendinger hater hester (eller peniser for den slags skyld).

Det stemmer at gris ble forbudt en gang for lenge siden pga. sykdommer. Det var av praktiske årsaker. I vesten hadde de nok sunn fornuft til å spise gris igjen når det var trygt, men i midtøsten hater de fortsatt gris selv om det er helt grei mat..de ligger litt bak oss i utvikling rett og slett, på mange måter.

Gris er en fornærmelse i Norge ja, fordi griser er skitne dyr med lite heldige karakteristikker, men grisen får ikke på langt nær samme nivå med avsky her som i midtøsten.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det med undertrykkelsen av kvinner er en annen ting, og det er veldig forskjellig fra land til land, det er ikke religion som er viktigst her men økonomi. Fattige land har andre problemer enn å tenke på menneskerettigheter og likestilling. Men ikke alle muslimske land er like ille, vil jeg si. Ikke alle er like fattige heller.

Og var ikke det en dansk undersøkkelse, som fant ut at makta i invandrede muslimske familier ligger hos kvinner (mødre)? Det er de som styrer alt av familielivet, pengebruk (selv om de sjeldent jobber selv, de styrer altså mannens penger), sosialt liv, tradisjoner, barneoppdragelse.. De virker kanskje som undertrykte og stakkarslige for deg, som er vestlig og er vannt til andre idealer (hvor penger, jobb og utdannelsen er viktigst for status), men andre ting gjelder i deres verden - og der er de på topp.

Ikke enig med deg at undertrykking av kvinner henger sammen med dårlig økonomi. Saudi-arabia er et av verdens rikeste land, samtidig som kvinner har svært få rettigheter der. De har ikke lov til å gå utendørs uten mannlig verge, ikke stemmerett og ikke lov til å kjøre bil.

Så hvor henter de kvinnesynet sitt fra? Hvordan legitimerer de synet sitt?

Endret av Månestråle**
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke enig med deg at undertrykking av kvinner henger sammen med dårlig økonomi. Saudi-arabia er et av verdens rikeste land, samtidig som kvinner har svært få rettigheter der. De har ikke lov til å gå utendørs uten mannlig verge, ikke stemmerett og ikke lov til å kjøre bil.

Så hvor henter de kvinnesynet sitt fra? Hvordan legitimerer de synet sitt?

Koranen og hadith? Alle nordmenn burde lese disse skriftene, for å "bli kjent".

"islamistene" er ikke ekstreme, de er gode muslimer som bare praktiserer slik Allah befaler.

Skrevet

haha. ja leste akuratt en artikkel om at lady gaga skulle spille borti asia en plass. en gruppe muslimer demonstrerte og mente faktisk at lady gaga var sendt av djevelen eller noe sånn.... merkelig at de tror sånt... de må jo være dumme..

Kunne like gjerne vært kristne som gjorde dette. Synes det er minst like mange gale kristne som muslimer.

Tilbake til diskusjonen: Det er ikke pga islam det er undertrykkelse og hat, det er folk som bruker islam som unnskyldning for å spre hat og undertrykking. Islam er ikke noe værre enn kristendommen på noen som helst måte vil jeg si. Ble overrasket over hvor lite jeg kunne om denne religionen da jeg tok et emne på UiO som handlet om bl.a islam. Synes folk skal lese seg opp på emnet før de uttaler seg, ikke bruke synsing for det kommer det sjeldent noe godt ut av.

• Liker 2
Skrevet

Kunne like gjerne vært kristne som gjorde dette. Synes det er minst like mange gale kristne som muslimer.

Tilbake til diskusjonen: Det er ikke pga islam det er undertrykkelse og hat, det er folk som bruker islam som unnskyldning for å spre hat og undertrykking. Islam er ikke noe værre enn kristendommen på noen som helst måte vil jeg si. Ble overrasket over hvor lite jeg kunne om denne religionen da jeg tok et emne på UiO som handlet om bl.a islam. Synes folk skal lese seg opp på emnet før de uttaler seg, ikke bruke synsing for det kommer det sjeldent noe godt ut av.

virker som det er flere muslimer enn kristne som faktisk er dumme. og nå snakker jeg ikke om den vanlige muslimen i gata i norge (alle trur visst at det er prat om de til enhver tid)

Skrevet

virker som det er flere muslimer enn kristne som faktisk er dumme. og nå snakker jeg ikke om den vanlige muslimen i gata i norge (alle trur visst at det er prat om de til enhver tid)

Nei, skjønte at de mente de litt mer spesielle menneskene. Men det er jo stadig kristne som holder på som det også. I USA da som oftest. De er jo helt, ja som du sier, dumme :) Men mange tror at dumme muslimer er det pga islam, men dumme kristne er det pga at de er amerikanere. For eksempel. Er det jeg synes er så dumt.

Men jeg er fortsatt uenig med deg da :)

Skrevet

Jeg tenker du kan begynne å lese om korstogene og undertrykkelsen og drapene som hendte fra den tiden og fremover mot den moderne tid.

Skrevet

og ikke lov til å kjøre bil.

Så noe riktig gjør muslimene tross alt

• Liker 1
Skrevet

Nei, skjønte at de mente de litt mer spesielle menneskene. Men det er jo stadig kristne som holder på som det også. I USA da som oftest. De er jo helt, ja som du sier, dumme :) Men mange tror at dumme muslimer er det pga islam, men dumme kristne er det pga at de er amerikanere. For eksempel. Er det jeg synes er så dumt.

Men jeg er fortsatt uenig med deg da :)

har ikke sett noen kristne fly rundt og virkelig truet med drap og krig da.... eller steine kvinnfolk fordi en mann voldtok henne....

• Liker 1
Gjest UngKalven
Skrevet

Det er ikke hat, det er ISLAM.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker du kan begynne å lese om korstogene og undertrykkelsen og drapene som hendte fra den tiden og fremover mot den moderne tid.

Å dra inn noe som hendte for tusen år siden blir bare for dumt. Folk var generelt mer krigerske før i tiden samme hvor på planeten du befant deg. Inkvisisjonen er jeg dog enig i. Det er noe av det værste som har skjedd gjennom historien, nesten på høyde med menneskeofringen blant maya indianerne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...