AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #1 Skrevet 16. mai 2012 Har gått to år på yrkesfag, men ikke tatt lærlingetiden. Holder nå på å ta de eksamene jeg trenger for å få generell studiekompetanse, og håper på å få begynne på universitet til høsten. Men så kom jeg på noe jeg ikke har tenkt på før nå.. På yrkesfag hadde vi et fag som het "prosjekt til fordypning". Dette er et fag hvor man rett og slett er ute i arbeid for å skaffe seg erfaring, var sånn på linja jeg gikk hvertfall. Første året, dvs vg1, klarte jeg av diverse grunner å ikke få karakter i faget. Året etter klarte jeg det med glans. Dette første året står ikke oppført på kompetansebeviset mitt, altså det står ikke noe "ikke bestått" eller lignende, står bare karakter på andre året. Vil dette hindre meg i å få studiekompetanse? Mangler det liksom et fag på vitnemålet da? Og hvordan i all verden skulle jeg da liksom fått til å ta faget på nytt? Tror ikke det går nemlig... Skal selvfølgelig ringe rundt å høre om dette på fredagen, men kom på det først nå og i morgen er det jo rød dag. Takknemmelig hvis noen vet eller kanskje tror de vet.. Krysser fingrer og tær for at det ikke har noe å si.. Hvet ikke om noen andre steder å spørre heller, håper noe her har et svar:)
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #2 Skrevet 16. mai 2012 Dersom du skal få studiekompetanse er du avhengig av at du har nok årstimer til å oppfylle kravet. Jeg vet ikke om PTF er obligatorisk for å bestå førsteåret, men om det ikke er det skal du vel i teorien ta andre fag for å fylle opp timetallet ditt. Anbefaler deg å ta kontakt med opplæringskontoret i fylket for å få et sikkert svar.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2012 #3 Skrevet 17. mai 2012 Skolen din må svare på dette. Det er de som skal utstede vitnemål til deg når du eventuelt består de eksamene du tar nå. Her er et eksempel på yrkesfaglig vitnemål med generell studiekompetanse: http://www.udir.no/Upload/vitnemal/VGO/5/VM-EL-Romtek_paab.pdf
mufi Skrevet 17. mai 2012 #4 Skrevet 17. mai 2012 Forstår ikke at du har fått ta faget 2.året hvis det hadde vært obligatorisk å bestå 1.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2012 #5 Skrevet 17. mai 2012 TS her. Takk for svar! I fjor gikk jeg på Sonans for å få studiekompetanse, og at det var de som fortalte meg hvilken fag jeg trengte å ta privatisteksamen. De har sett alle papirer jeg hadde fra yrkesfag, så jeg har jo hele tiden stolt på at de har lagt opp riktig program for meg slik at jeg får studiekompetanse. Mitt ene PTF fag fra vg2 som er på kompetansebeviset er på 253 timer. Det ser ut som det er for lite timer eller et for lite fag for å få vitnemål.. Hvertfall når jeg ser på eksempler som ligger på nettet. Men har sjekket kompetansebeviset mitt og det står bestått på både vg1 og vg2. Ser ut som et fullverdig kompetansebevis. Kanskje PTF vg1 ikke er obligatorisk å bestå eller noe sånt? Jeg fikk jo fortsette vg2 som den ovenfor påpeker. Merkelig dette syns jeg, men skal ringe på fredagen å få vite det sikkert
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2012 #6 Skrevet 17. mai 2012 Jeg har gått andreåret uten å ha bestått førsteåret, så det er fullt mulig. Uansett om du har bestått førsteåret så får du ikke GS med mindre du har nok timetall (tror det er 90 årstimer som er kravet).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå