Gå til innhold

Hvorfor ligger USA så langt etter når det gjelder banktjenester?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Av ren nysgjerrighet.. hvorfor bruker amerikanerne fortsatt sjekker? Er jo veldig tungvint da, hvis vi skal overføre penger til en amerikaner så vil de ikke oppgi kontonr sitt en gang. Og jeg syns ikke det virker som sjekker er så trygt.. får vel ikke sjekket om det er dekning på en sjekk? Ikke bruker de nettbank noe særlig heller. Merkelig, et av verdens mektigste land, ligger såå langt etter. Just wondering.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjetter på at det er fordi det er store forskjeller mellom folk, og dermed tilgangen til teknologi som datamaskiner +++

Da må man være noe mer fleksibel med tanke på betalingsteknologi, om man vil ha mange kunder.

• Liker 1
Skrevet

fordi amerikanere ikke er spesielt opplyste? de har jo et sosial skille som gjør det snesten umulig å få oppdatert og konvertert befolkningen til moderne tekonologi.

• Liker 2
Skrevet

Huff, husker da vi lærte hvordan vi skulle skrive sjekker på skolen i USA. Er jo enkelt, men er stress å reise til banken hver eneste gang. Og noen ganger blir sjekker avvist, og da må man likevel betale fees. Hvorfor det er slik aner jeg ikke, de tror vel det er mer trygt. Selv er jeg glad for å ha fått meg nettbank! :)

Skrevet

Huff, husker da vi lærte hvordan vi skulle skrive sjekker på skolen i USA. Er jo enkelt, men er stress å reise til banken hver eneste gang. Og noen ganger blir sjekker avvist, og da må man likevel betale fees. Hvorfor det er slik aner jeg ikke, de tror vel det er mer trygt. Selv er jeg glad for å ha fått meg nettbank! :)

Nest etter det å gå i en bank der folk faktisk kjenner deg, er det få ting som er tryggere enn en nettbank.

Nettbank banker jo skrankebanken i ting som bekvemmelighet, oversikt, og kostnader, så da er valget enkelt.

Men, man må tross alt ha råd til teknologien, og man må beherske den, sånn noenlunde.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjetter på at det er fordi det er store forskjeller mellom folk, og dermed tilgangen til teknologi som datamaskiner +++

Da må man være noe mer fleksibel med tanke på betalingsteknologi, om man vil ha mange kunder.

Med tanke på at de generelle husstandene i USA har mer teknologisk utstyr enn det de norske har, tviler jeg på at det er svaret.

Det er nok heller det at det er et innarbeidet system som folk liker. Hvorfor forandre det?

Skrevet

Det er nok heller det at det er et innarbeidet system som folk liker. Hvorfor forandre det?

Dette er jo den klassiske "vi gjør det fordi vi alltid har gjort det." Vi kjørte vel også hest og kjerre såpass lenge at vi nok sa "dette har vi jo alltid gjort, hvorfor skal vi endre på dette?".

Skrevet

Med tanke på at de generelle husstandene i USA har mer teknologisk utstyr enn det de norske har, tviler jeg på at det er svaret.

Fordi det er usikkert, komplisert, dyrt, inneffektivt og rett og slett ubrukelig i en moderne verden.

AnonymBruker
Skrevet

hadde man fjernet sjekken hadde man fjernet et alternativ blandt banktjenestene, og da hadde vel amerikanerne klaget på at friheten deres var i fare, at bankene prøver å ta over amerika, eller at regjeringa vil fjerne privilegier fra befolkningen en etter en.

Se er veldig sta og vil gjøre ting på sin måte, og de er veldig skeptiske til nye ideer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo den klassiske "vi gjør det fordi vi alltid har gjort det." Vi kjørte vel også hest og kjerre såpass lenge at vi nok sa "dette har vi jo alltid gjort, hvorfor skal vi endre på dette?".

Sammenligningen din henger ikke på greip. Hest og kjerre ble byttet ut fordi bil ble sett på som et bedre alternativ. Sjekk har ikke blitt byttet ut fordi amerikanerne ikke syns det har kommet et bedre alternativ ennå.

Forøvrig er hele tråden ulogisk, sjekk burde ikke bli sammenlignet med kort, ettersom sjekk er et alternativ til kontanter. Dessuten har amerikanere flere kort per person enn det nordmenn har (ikke at dette er en god ting).

Skrevet

som hvorfor alt annet i usa er som det er. De tjener mer på det. Sjekker krever filialer som gir store etablerte banker fordeler. Mao monopol -> høye priser -> høy profitt. Bruk av nettbank og butikkterminaler er faktisk ca ikke eksisterende i usa.

Kontrasten er stor til Norge hvor vi har en haug knøttsmå nettbanker som presser marginene til de store, og i praksis har gjort at man tjener lite på banktjenester. Antar eneste grunnen til at de store fortsatt gidder å tilby banktjenester er for å pushe lån til gamle kunder.

AnonymBruker
Skrevet

som hvorfor alt annet i usa er som det er. De tjener mer på det. Sjekker krever filialer som gir store etablerte usa er som det er. De tjener mer på det. Sjekker krever filialer som gir store etablerte banker fordeler. Mao monopol -> høye priser -> høy profitt. Bruk av nettbank og butikkterminaler er faktisk ca ikke eksisterende i usa.

Og det baserer du på hva? Din egen fantasi?

Tror det er opptil flere i denne tråden som trenger å oppdatere seg. Nettbankbruk er faktisk veldig utbredt i USA:

Nearly 72.5 million U.S. households with Internet access, or 80 percent of total households, now bank online

http://www.americanbanker.com/bulletins/-1020520-1.html

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir du sjokkert av at noen fortsatt bruker sjekk? Det er ikke lengre enn 7 år siden jeg jobbet på rema1000, og da hendte det at vi fikk kunder som ville betale med sjekk, ja, i Norge! :) Ikke så lenge siden altså.

AnonymBruker
Skrevet

Blir du sjokkert av at noen fortsatt bruker sjekk? Det er ikke lengre enn 7 år siden jeg jobbet på rema1000, og da hendte det at vi fikk kunder som ville betale med sjekk, ja, i Norge! :) Ikke så lenge siden altså.

har jobbet i butikk enstund..aldri fått en eneste sjekk. jeg er og kasseleder så har oversikt over alt kasse relatert aldri fått noen sjekk når jeg ikke har vært der heller.

AnonymBruker
Skrevet

Det var i Narvik da.. Om det har noe å si. Men ikke tro at jeg lyver, ble sjokkert selv hver gang det kom noen med sjekk, tror det sjedde 2-3 ganger i løpet av min rema-karriere, hehe. Sjeffen måtte ta seg av de, jeg vet fortsatt ikke hva man gjør, om person i kassa ønsker å betale med sjekk..

Skrevet

Jeg tok i mot en sjekk som betalingsmiddel en eller annen gang mellom 2001 og 2006! :ler: Husker ikke når, bare hvilken butikk jeg jobbet i!;)

Fikk også en sjekk til en bursdag, konfirmasjon eller lignende, tror kanskje det var konfirmasjonen i 2001.

Skrevet

Er det mulig å bruke sjekk i Norge i dag? Håper virkelig ikke det. Det er bare i underutviklede land en kan fortsatt bruke sjekk? :lete:

Skrevet

som hvorfor alt annet i usa er som det er. De tjener mer på det. Sjekker krever filialer som gir store etablerte banker fordeler. Mao monopol -> høye priser -> høy profitt. Bruk av nettbank og butikkterminaler er faktisk ca ikke eksisterende i usa.

Kontrasten er stor til Norge hvor vi har en haug knøttsmå nettbanker som presser marginene til de store, og i praksis har gjort at man tjener lite på banktjenester. Antar eneste grunnen til at de store fortsatt gidder å tilby banktjenester er for å pushe lån til gamle kunder.

Vås! Da jeg bodde der i 2007-2008 hadde jeg nettbank, dog ikke så "fancy" som min norske, og jeg betalte med kort overalt.

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke USA sin "skyld" at vi fremdeles må ha magnetstripe på bankkortene istedet for bare chip, noe som gjør kortet sårbart for skimming? Mener jeg leste noe om det i en nettavis nylig. Var der i sommer og gud så lang tid det tok å betale med kort i butikkene... i store kjedebutikker i en storby liksom..

Skrevet

Er det ikke USA sin "skyld" at vi fremdeles må ha magnetstripe på bankkortene istedet for bare chip, noe som gjør kortet sårbart for skimming? Mener jeg leste noe om det i en nettavis nylig. Var der i sommer og gud så lang tid det tok å betale med kort i butikkene... i store kjedebutikker i en storby liksom..

Litt kult å signere da :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...