AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #1 Skrevet 16. mai 2012 Jeg hadde eksamen i går, og en time etter at eksamen hadde startet, kom en student inn og fikk lov til å ta eksamen, selv det i reglementet står at dette ikke er tillatt, særlig ikke etter at andre har gått etter å ha lest oppgava. Er dette noe jeg kan klage på, og hvor henvender jeg meg i så fall? Hadde jeg visst oppgavelyden en halvtime før eksamen startet, hadde jeg klart å pugge de viktigste stikkordene til oppgaven i siste liten, så dette føle alt annet enn greit. 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #2 Skrevet 16. mai 2012 Kvifor skal du klage? Det hjelper ikkje deg at ein annan fekk ta eksamen sjølv om han kom ein time seint. Eg synast ikkje det er noko du har noko med. Denne personen hadde kanskje ein eigen avtale med nokon. 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #3 Skrevet 16. mai 2012 Jeg hadde eksamen i går, og en time etter at eksamen hadde startet, kom en student inn og fikk lov til å ta eksamen, selv det i reglementet står at dette ikke er tillatt, særlig ikke etter at andre har gått etter å ha lest oppgava. Er dette noe jeg kan klage på, og hvor henvender jeg meg i så fall? Hadde jeg visst oppgavelyden en halvtime før eksamen startet, hadde jeg klart å pugge de viktigste stikkordene til oppgaven i siste liten, så dette føle alt annet enn greit. Det må du jo spørre om på studiestedet, vi vet jo ikke hvor du studerer engang så hvordan skal noen her vite hvor du skal klage? 1
Sophia Skrevet 16. mai 2012 #4 Skrevet 16. mai 2012 Du kan jo prøve, men synes det er veldig sært av deg hvis du vil det. Hva oppnår du med det? Kanskje denne personen kom forsent pga forsinket kollektiv transport for eksempel? Hva er egentlig vitsen med å prøve å ødelegge for andre på den måten? Du får jo ikke bedre karakter på eksamen ved å klage på andre. 9
The Kitten Skrevet 16. mai 2012 #5 Skrevet 16. mai 2012 Hadde du forberedt deg skikkelig til eksamen, ville du ikke hatt behov for å pugge de viktigste stikkordene i siste liten. Hva vil du egentlig oppnå med å klage og hvorfor er det egentlig et problem for deg at personen fikk ta eksamen en time forsent? 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #6 Skrevet 16. mai 2012 Jeg skjønner TS godt. Om det eksisterer en viss normalfordelingsforkjærlighet hos sensorene/eksamenskommisjonen, så er det kjipt for alle de andre om noen kan ha fått en fordel ved å komme for sent på eksamen. Uansett er det kritikkverdig for lærestedet dersom slikt forekommer uten at de har kontroll på det - det handler om kvalitetssikring av studentene og de resultatene som gis ut. Vet ikke hvor mye det utgjør at én person får begynne sin eksamen senere enn alle andre. Er dere få som tok eksamen, kan det bety en del, mens hvis dere var mange har det sikkert liten eller ingen betydning for deg, TS. 6
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #7 Skrevet 16. mai 2012 Hadde noen gått før denne studenten kom inn og fikk tatt eksamen, da? 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #8 Skrevet 16. mai 2012 Synes egentlig ikke at dette er noe du skal bry deg om! Kan være så mange grunner til at vedkommende kom for sent. Kom for sent til eksamen engang selv.. hadde jeg ikke fått tatt eksamen så hadde jeg ikke fått vitnemål! Er jo ikke særlig forskjellbehandling dette.. studenten var heldig som fikk tatt eksamen..
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2012 #9 Skrevet 17. mai 2012 Du må gjerne klage, mest sannsynlig så vil da den forsentkomne studenten få underkjent sin eksamen. Da jeg studerte i Trondheim var de ekstremt strenge på forsentkomming. Husker en på kullet mitt som kom et kvarter for sent, fordi sykkelkjedet hadde hoppet av og kilt seg fast. Han fikk ikke ta eksamen, og da heller ikke konteeksamen, men måtte vente et helt år, for det var slikt man måtte ta høyde for når man planla adkomst til eksamen. 1
Lista Skrevet 17. mai 2012 #10 Skrevet 17. mai 2012 Vet ikke åssen skole du går på TS, men på min høyskole er dette lov. Man har lov til å komme 1 time etter eksamensstart, og det er ikke lov å gå før 1 time har gått. 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2012 #11 Skrevet 17. mai 2012 Hadde noen gått før denne studenten kom inn og fikk tatt eksamen, da? Ja, det var i alle fall en som allerede hadde gått, muligens flere. I eksamensreglementet står det: Kandidater som kommer til eksamenslokalet etter at eksamensoppgaven er delt ut, vil bli henvist til/tar kontakt med hovedinspektøren. Dersom kandidaten er på plass innen 30 minutter fra eksamen er startet, skal kandidaten få anvist plass og tillates å gjennomføre eksamen på linje med de øvrige kandidatene, men uten ekstra eksamenstid. Tillatelse vil ikke i noen tilfelle bli gitt etter at en kandidat som har sett oppgavene, har forlatt eksamenslokalet uten følge av inspektør. 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2012 #12 Skrevet 17. mai 2012 Hadde du forberedt deg skikkelig til eksamen, ville du ikke hatt behov for å pugge de viktigste stikkordene i siste liten. Hva vil du egentlig oppnå med å klage og hvorfor er det egentlig et problem for deg at personen fikk ta eksamen en time forsent? Jeg hadde forberedt meg, så det gikk mer på hva denne personen har hatt mulig til. Det er et problem siden det gjør juks mulig. Hadde det vært ok om jeg hadde klart å smugle med meg notatene på do, synes du? Eksamensreglementet er der jo nettopp for å unngå slike ting, og jeg reagerer derfor på at det ikke ble fulgt. 3
The Kitten Skrevet 17. mai 2012 #13 Skrevet 17. mai 2012 Jeg hadde forberedt meg, så det gikk mer på hva denne personen har hatt mulig til. Det er et problem siden det gjør juks mulig. Hadde det vært ok om jeg hadde klart å smugle med meg notatene på do, synes du? Eksamensreglementet er der jo nettopp for å unngå slike ting, og jeg reagerer derfor på at det ikke ble fulgt. Jeg antar at de som tok avgjørelsen på dette vet mer om situasjonen enn du gjør. Du synser bare om at personen har hatt en hypotetisk mulighet til å jukse. Hvilken rolle spiller det for deg uansett? Om du hadde smuglet med deg notater på toalettet, hadde jeg tenkt "stakkars henne som må jukse. Patetisk!"
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2012 #14 Skrevet 17. mai 2012 Syntes det er rimelig smålig å klage over en annens forsentkomning på en eksamen. Joda, det står i reglementet, men når det gjelder forsentkomning så ser jeg ikke vitsen i å være så forbanna firkanta. Å komme for sent til eksamen er uansett ikke til gavn for den det gjelder, for man får mye dårligere tid enn de andre. Det syntes jeg egentlig er "straff" nok for å komme for sent. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2012 #15 Skrevet 17. mai 2012 Dersom du klager på en formell feil på eksamen og det går igjennom kan du risikere at alle eksamenskandidatene må ta eksamen om igjen. Ikke den beste måten å gjøre seg populær på. 1
von Skrevet 17. mai 2012 #16 Skrevet 17. mai 2012 Hadde ikke klaget. Veldig kjedelig viss alle må ta opp igjen eksamen på grunn av dette. Om denne personen hadde klart å jukse så spiller det vel sann egentlig ingen rolle for ditt resultat? Urettferdig, ja...men mest sannsynlig så var det nok en god grunn til at denne personen kom for sent, og ikke noe planlagt juks.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #17 Skrevet 19. mai 2012 Risikerer virkelig alle å måtte ta eksamen på nytt? Det er jo rimelig klart at det bare var en som kom for sent? 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #18 Skrevet 19. mai 2012 Risikerer virkelig alle å måtte ta eksamen på nytt? Det er jo rimelig klart at det bare var en som kom for sent? Det høres veldig usannsynlig ut ja, er nok bare litt skremselspropaganda uten rot i virkeligheten. Jeg er enig med TS i at dette er svakt av skolen. Denne personen kunne utmerket godt ha truffet på og snakket med de som gikk tidlig, og slått opp essensielle ting i bøkene før han gikk inn til eksamen. Når mange lærere i sin tur har en svakhet for normalfordeling av karakterene er det ekstra kjipt, men uansett er det irriterende hvis noen har bedre karakter enn deg på grunn av juks. Det er jo en grunn til strenge eksamensregler, og det er slett ikke vanlig å være så lemfeldig med disse. 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #19 Skrevet 19. mai 2012 Det kan jo være at denne eleven for eksempel har sosial angst og dermed hadde avtale om at han/hun kunne få komme senere, eller kanskje han/hun ble vekket av telefon om at noen i nær familie er død, for eksempel? Ikke bry deg om det ts, ikke ødelegg for andre selv om du ikke hadde forberedt deg godt nok.
ninuska_ Skrevet 19. mai 2012 #20 Skrevet 19. mai 2012 Vet ikke åssen skole du går på TS, men på min høyskole er dette lov. Man har lov til å komme 1 time etter eksamensstart, og det er ikke lov å gå før 1 time har gått. Det er det samme på universitet mitt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå