Gå til innhold

Totalrenovering av hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen og jeg vurderer å by på et hus fra 1930 som må totalrenoveres. Det har en grunnflate på 65 kvm, har to etasjer pluss kjeller (kun boder) og loft (her er det oppholdsrom på 25 kvm).

Huset kan vi få kjøpt ganske billig. Taksten er naturlig nok lav, og det er ingen som har lagt inn bud etter visninger. Det betyr at vi kan få kjøpt huset til ca halvparten av hva man kan forvente å få for et tilsvarende hus med god standard. Huset ligger i et attraktivt område med gode skoler i nærheten og er et godt oppvekststed for barn.

Men det er jo altså et renoveringsprosjekt. Taket er tatt for få år siden, men ellers må absolutt alt gjøres. Det må dreneres, etterisoleres, elektrisk anlegg skiftes ut, røranlegg skiftes ut, alt av overflater pusses opp. På sikt bør noe av kledningen også skiftes, men det er ingen hast.

Får vi huset til prisen vi vil, sitter vi igjen med 1,1 mill til disse arbeidene. Mannen min er tømrer og kan gjøre alt unntatt elektro og rør selv, men han har en fulltidsjobb også. Vi har et barn på to, og venter ett til i høst.

Spørsmålet et: Er et slikt prosjekt galskap? På sikt vil det bli fantastisk hvis det blir slik vi vil, men vi skal jo leve fram til da også. Vil derfor gjerne ha innspill på om dere synes budsjettet høres urealistisk ut, eller hele planen ugjennomførbar. Og selvfølgelig gjerne erfaringer hvis noen av dere har gjort noe lignende :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor god stand er huset, strukturelt? Sørg først for å få tatt en skikkelig titt sammen med takstmann, sånn at dere forhåpentligvis oppdager eventuelle overraskelser. Er det fuktskader eller råte et sted? Spesielt hvis det er kjeller og dreneringen har sviktet (noe den gjerne gjør, siden de imke var helt stø i sånne ting før langt ut på åttitallet). Hvordan er i såfall grunnmuren?

Overflateoppussing er arbeid, men ikke nødvendigvis veldig dyrt. Strukturelle ting kan derimot fort bli skummelt og dyrt. Elektrisk og rør alene kan fort koste dere 200-300k alene.

Vi kjøpte og pusset opp et 70-tallshus for et år siden. For rundt 120k har vi fått nytt kjøkken (totalt 25k), alt av overflater på fire rom pluss stue (vegg, tak, ny parkett), byttet to vegger og mye elektrisk, og gjort en midlertidig halvoppussing av bad. Ennå gjenstår full renovering av badet, bytte av vinduer (må spesialbestilles), samt kledning over tid.

Vår erfaring er at ja, det blir inmarii fint og det er GØY å velge materialer selv, men det er også slitsomt og pengene flyr.

Skrevet

Kledningen er hel (men slitt og må derfor tas om en stund, men ikke prekært), taket er helt, pipa i orden.

Alt annet må tas, inkludert drenering. Det er en sprekk i grunnmuren og saltutslag et sted. men ellers "normale fuktforhold". Bærekonstruksjoner ellers sier taksten ingenting om, men her antar vi det ikke er store problemer siden panel og tak er tett?

Skrevet

Jeg ville gått for det, for har dere 1.1 millioner, så kommer dere langt. Vi totalrenoverte huset vårt for ca 1,5, og da skiftet vi tak, rev alle vegger i hele huset for å etterisolere, nytt kjøkken, helt nytt bad (for vi hadde bare et bad i huset, og fikk nå to), stor loftstue, 6 soverom ble tatt og slo sammen to rom for å få større stue. Huset vårt er ca 300 kvm, så vil tro dere kommer langt med de pengene dere har.

Skrevet

Hvor lang tid brukte dere på det? :) Og ikke minst, hvordan fungerte det for familien? "Alle" sier jo at forhold nærmest ryker pga slike prosjekter, og vi har også to barn da som skal ha en ålreit hverdag.

Nå er huset praktisk nå i den forstand at det er innredet som to leiligheter i hver sin etasje, slik at man kan bo i andre med kjøkken og bad mens man tar første etasje. Forhåpentligvis har vi også kommet langt med første etasje i løpet av sommeren før vi faktisk flytter inn også. Men det kan jo også bli forsinkelser, og rør og elektro er vesentlig å få en ordning på tidlig fordi vi ikke kan ha barna våre i et utrygt hus. Jeg aner ikke hvor mye tid og penger det kreves for å få fikset det.

Summa summarum: Dette er i utgangspunktet bare aktuelt hvis vi får det til en pris der vi har en million til overs. Men framdrift og forholdene underveis er også vesentlig for at ikke dette skal bli for mye. Og selv om min mann er tømrer og forelsket i huset er jeg redd for at han nå tenker mer med hjertet enn med hjernen ;)

Skrevet

Mine foreldre flyttet for fjorten år siden inn i et sånt gammelt renoveringsprosjekt. Med fem barn, dårlig råd og til dels skrantende helse. De er på langt nær ferdige enda, selv om alt så rosenrødt ut til å begynne med. Men det var mangel på penger, barn som skulle følges opp, full jobb, diverse verv her og der, og alltid en prolaps eller senebetennselse el.l som kom i veien.. De har skifta all klednig, lagt inn ny isolering, byttet alle vinduene, pusset opp soverom, stue, kjøkken og bad, lagt nytt elektrisk anlegg og så videre.. Mitt råd er: IKKE GJØR DET!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...