Papilio Skrevet 16. mai 2012 #1 Skrevet 16. mai 2012 Jeg går på drømmestudiet, og vet hva jeg ønsker å bli når jeg er ferdig. Da jeg begynte var jeg full av motivasjon og satte virkelig pris på å få muligheten til å studere. Men det har seg slik at jeg tar et studie som byr på en fremtid med helt grei lønn og ingen jobbsikkerhet. Dette brydde ikke meg ettersom jeg ønsket å jobbe hardt for å nå de mål jeg hadde satt meg. Men etterhvert som årene gikk opplevde jeg mye negativitet rundt meg, de andre studentene var ikke fornøyde med sine fremtidsutsikter, de var negative ovenfor instituttet o.l. Til og med flere forelsesere viste en negativ instilling ettersom de selv ikke hadde oppnådd det de ønsket her i livet. Jeg burde jo egentlig ikke ha brydd meg, men jeg lot det til slutt gå inn over meg. Dette har resultert i dårlige karakterer, totalt mangel på studiemotivasjon og jeg sliter med å gjøre meg ferdig med studie. Nå er jeg lei og ønsker å gjenopplive studiemotivasjonen min. Er det noen som har opplevd noe lignende? Har dere noen tips for hvordan å finne igjen den tapte motivasjonen?
Bjørn82 Skrevet 16. mai 2012 #2 Skrevet 16. mai 2012 Jeg går på drømmestudiet, og vet hva jeg ønsker å bli når jeg er ferdig. Da jeg begynte var jeg full av motivasjon og satte virkelig pris på å få muligheten til å studere. Men det har seg slik at jeg tar et studie som byr på en fremtid med helt grei lønn og ingen jobbsikkerhet. Dette brydde ikke meg ettersom jeg ønsket å jobbe hardt for å nå de mål jeg hadde satt meg. Men etterhvert som årene gikk opplevde jeg mye negativitet rundt meg, de andre studentene var ikke fornøyde med sine fremtidsutsikter, de var negative ovenfor instituttet o.l. Til og med flere forelsesere viste en negativ instilling ettersom de selv ikke hadde oppnådd det de ønsket her i livet. Jeg burde jo egentlig ikke ha brydd meg, men jeg lot det til slutt gå inn over meg. Dette har resultert i dårlige karakterer, totalt mangel på studiemotivasjon og jeg sliter med å gjøre meg ferdig med studie. Nå er jeg lei og ønsker å gjenopplive studiemotivasjonen min. Er det noen som har opplevd noe lignende? Har dere noen tips for hvordan å finne igjen den tapte motivasjonen? Du må sette deg et mål. Så må du bestemme deg for at dette målet skal du jobbe så hardt du klarer for å nå. Du skal være stolt av din egen innsats og du skal være sikker på at du først og fremst viser deg selv at du presterer godt. Jobbmulighetene vil alltid være bedre for noen som leverer gode resultater, og som er målbevisste.
Ethereal Skrevet 17. mai 2012 #3 Skrevet 17. mai 2012 Jeg skjønner godt at du mister motivasjonen av dette. Man kan ha så mange fremtidsplaner man vil, men når hverdagen er fyllt med mismot og negativitet blant medstudenter og forelesere så påvirker det veldig på sikt. Mitt beste tips må være å se på jobber du eventuelt kan få når du er ferdig, undersøke om du kan bli med på trainee-program og allerede NÅ snakke med de du eventuelt ønsker å jobbe for/med når du er ferdigutdannet. Det positive i din situasjon er at det tydeligvis ikke er så mange av dine medstudenter som kunne tenke seg å gå den veien utdanningen leder dere, slik at dere blir færre om beinet i en fremtidig jobbsituasjon. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå