Gå til innhold

Hvordan få eggerøren gul og smakfull?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har egentlig sluttet å like eggerøre fordi når vi lager det blir den så bleik og kjedelig. Men når min mor lager eggerøre så blir den litt sånn knallgul og med god smak. Jeg har spurt henne hvordan hun gjør det, men hun har ikke noe godt svar. Hun bare "hiver" noe sammen. Men hun bruker ikke ekstra eggeplomme for å få den gul.

Noen tips? Bruker du vann eller melk?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruker alltid vann, en teskje for hvert egg. Eggerøren blir fin og mellomgul/litt lysegul, men smaker så saftig og godt. Som på hotell :)

AnonymBruker
Skrevet

Og veldig lav varme! Veldig lav varme er viktig for å få saftig, myk og gul eggerøre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker alltid vann, en teskje for hvert egg. Eggerøren blir fin og mellomgul/litt lysegul, men smaker så saftig og godt. Som på hotell :)

Hotelleggerøre er laget av pulver.

• Liker 3
Skrevet

jeg lager til 2 pers;

6egg

2ss vann

gressløk

purre

salt

pepper

gastronaut (?)

+ gul konditorfarge!

AnonymBruker
Skrevet

Bruk riktige egg :) Billig-pakkene har en tendens til å ha blekere plomme enn de dyrere pakkene. Å lage den med smør kan også hjelpe både på farge og smak.

Melk har en tendens til å gjøre den blekere på fargen enn vann, men det blir bedre smak med melk eller fløte.

Eggerøre ser også flottere ut på fargen om du har oppi litt finhakket gressløk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hotelleggerøre er laget av pulver.

Ikke der jeg har sovet, her på småhotellene på vestlandet så er det laget fra bunnen, trodde det var det over alt? :klo:

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg skal lage eggerøre til noe "festlig" (altså ikke hverdags-eggerøre), bruker jeg smør i panna (pass på at det ikke blir brunt), pisker egg sammen med en fløteskvett eller creme fraiche og steker det bare akkurat så mye at det såvidt er stivnet. Rører ikke så mye i det, for da blir det fort grynete. Så salter og evt. peprer jeg når den er ferdigstekt.

Ellers så har jo egg plommer av ulik gulfarge, så jeg vil tro de med mer oransje enn gul plomme vil gi en mer farget eggerøre :)

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare si at vanlige egg har mye mørkere og gulere eggeplomme enn økologiske egg.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke der jeg har sovet, her på småhotellene på vestlandet så er det laget fra bunnen, trodde det var det over alt? :klo:

De fleste steder bruker pulver :) Men jeg syns det er godt jeg, og så har de fin farge.

Men ok, da skal vi bruke vann istedet for melk. Smelte smør, men ikke la det bli brunt, ha ekstremt svak varme og røre lite. Kommer til å ta salt i røren, men skal ta på litt pepper etterpå.

Vi har desverre verken fløte (slankern) eller gressløk (tenkte ikke på det).

Har sånne solegg fra Prior, tror jeg.

ts.

Forresten så skal jo eggerøre lages på skikkelig høy temperatur. Det skal bare hives i pannen, røres rundt to ganger og så er man ferdig. Men det er for kokkene. De profesjonelle kokkene ;)

AnonymBruker
Skrevet

jeg lager til 2 pers;

6egg

2ss vann

gressløk

purre

salt

pepper

gastronaut (?)

+ gul konditorfarge!

:ler:

gastromat heter det vel.

Men så ja, du bruker gul konditorfarge altså? Interessant... Jeg vurderer å bruke en plomme ekstra.

ts.

AnonymBruker
Skrevet

vi lager skikkeli eggerøre der eg jobber på hotell.i rogaland.har aldri hørt om eggerørepulver heller.og på hoteller er det nesten altid fløte i eggerøren.:)

AnonymBruker
Skrevet

vi lager skikkeli eggerøre der eg jobber på hotell.i rogaland.har aldri hørt om eggerørepulver heller.og på hoteller er det nesten altid fløte i eggerøren.:)

Flere tips? :)

Skrevet (endret)

Forresten så skal jo eggerøre lages på skikkelig høy temperatur. Det skal bare hives i pannen, røres rundt to ganger og så er man ferdig. Men det er for kokkene. De profesjonelle kokkene ;)

Tvertimot! Man skal bruke laaaang tid og savak varme ellers så blir eggerøren gummi.. Noen bruker sågar vannbad for ikke å gi eggene for høy tempratur..

Jeg derimot ender alltid opp med gummi.. For dårlig tålmodighet :sukk:

Edit: Tror en av matbloggerne nettopp hadde om eggerøre.. Åhh, tror det var han som begynner på S men husker aldri hva heter.. Skal lete litt jeg :)

Endret av La Papesse
AnonymBruker
Skrevet

Tvertimot! Man skal bruke laaaang tid og savak varme ellers så blir eggerøren gummi.. Noen bruker sågar vannbad for ikke å gi eggene for høy tempratur..

Edit: Tror en av matbloggerne nettopp hadde om eggerøre.. Åhh, tror det var han som begynner på S men husker aldri hva heter.. Skal lete litt jeg :)

sjuve?

Skrevet

sjuve?

Ja :) Takk :takke: Tror enten det var hen eller Lars spiser og synser (ellernoe..) Som hadde lengre og mange forklaringer på god eggerøre :)

AnonymBruker
Skrevet

Jo men sånn egentlig så skal eggerøre lages på 3 sekunder. Superhøy varme, og 3 sekunder i panna. Sjuve måtte faktisk gå tilbake på det i kommentarfeltet en gang han skrev om å bruke laaaang tid når man lager eggerøre. Men for oss som ikke er 4 stjerners så er det bra med svak varme :)

• Liker 1
Skrevet

Min blir ikke så gul, men veldig god (får jeg høre). Jg bruker mye både van og melk. En spiseskje pr egg ca.

Svak varme. Også lar jeg det ligge lenge i pannen fær jeg bruker stekespade til å snu litt og litt før jeg til slutt hakker. Også bruker jeg aromat fremfor salt i :)

AnonymBruker
Skrevet

Noen egg er gulere enn andre:) Bruker kun egg, fløte, salt, litt pepper og evt gressløk (FERSK gressløk, har du bare tørket kan du like gjerne droppe det). Bruker middels varme og ekte smør. Lar eggeblandingen begynne å størkne i panna før jeg rører om, foretrekker litt "chunky" biter ift finkornet røre. Så er det veldig viktig at man ikke oversteker eggene, jeg drar panna fra plata mens eggene fremdeles er litt "fuktige". Perfekt eggerøre hver gang!

AnonymBruker
Skrevet

Jo men sånn egentlig så skal eggerøre lages på 3 sekunder. Superhøy varme, og 3 sekunder i panna. Sjuve måtte faktisk gå tilbake på det i kommentarfeltet en gang han skrev om å bruke laaaang tid når man lager eggerøre. Men for oss som ikke er 4 stjerners så er det bra med svak varme :)

Hvor i alle dager har du det fra? Er jo en kjent sak at eggerøre lages på lav varme? De som gjør det "fort og gæli" er jo nettopp amatørkokker, av den ikke fullt så dyktige sorten...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...