Gå til innhold

Nyttige og unyttige dingser til kjøkkenet

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er mester i å kjøpe dingser til kjøkkenet som viser seg å være lite nyttige og som bare tar plass, men er stadig på jakt etter nye dingser som kanskje er nyttige. Jeg tror jeg har 9 forskjellige hermetikkåpnere, 7 lokkåpnere og sikkert 70 isbitebrett. :fnise:

Av de minst nyttige dingsene jeg har kjøpt må jeg nevne raviolikutter, hva i alle dager tenkte jeg da jeg kjøpte den?

Hva er dine mest nyttige og unyttige dingser?

Endret av Forever :)
Videoannonse
Annonse
Gjest tommeltott
Skrevet

En jordbær-kutter. Måtte bare prøves, skikkelig unyttig! Ser ut som en egg-deler, bare med 4 strenger tror jeg det er. Hva skal jeg med det, liksom! :klaske:

Mest nyttig, vet jeg ikke! Klarer ikke å velge :ler:

Skrevet

Minst nyttig: Epledeler. Epler er alt for harde til å deles med en slik så det er med fingrer og benkeplater som innsats når jeg bruker den. I tillegg spruter det saft overalt så hele kjøkkenet og jeg er klissete.

Mest nyttig: Teflonstekepanne, den blir nok slått av oppvaksmaskinen straks jeg får den.

Skrevet (endret)

Neeei, ikke si at raviolokutteren er unyttig!!! Har akkurat kjøpt ikke mindre enn 2 stykker, og var hellig overbevist om at "en slik en får jeg sikkert masse brukt for".... Jaja, er glad jeg har dype kjøkkenskuffer... :)

....men, en ting jeg trodde jeg ikke skulle få brukt for, men som har vært i bruk både titt og ofte, er denne minikjevlen:

Minikjevle

Den bruker jeg til pizzadeigen, og spesielt i langpannen", og når jeg baker mørlefser.....

Endret av Frk Midnattsol
AnonymBruker
Skrevet

Mest nyttig: Mine to "hardface" panner. Ikke det vanlige skrøpelige teflonbelegget, men noe keramisk noe. Brenner seg aldri fast, og tåler det aller meste, tilogmed metall til en viss grad.

Minst nyttig:Brødbakemaskin! :tristbla: Den burde være nyttig, men det er begrenset hvor mye man gidder å bruke en sånn, når den bare lager ett brød om gangen.

AnonymBruker
Skrevet

Mest nyttig: Jeg må være en av de få i Norge som faktisk flittig bruker pastamaskinen min. :fnise: Kenwood Major, oppvaskmaskin, brødrister, kaffemaskin, kullsyremaskin, salatslynge, stavmikser og håndmikser er andre ting jeg bruker mye.

Minst nyttig: Blenderen har jeg ikke brukt så mye, og den elektriske boksåpneren vi fikk, tar også bare opp plass i skuffen.

Skrevet

Mest nyttig: hvitløkspresse, pinner med skaft til å stikke i grilla mais, pasta/pannekake-oppbevarer fra Tupperware (denne har sikkert et annet primærbruksområde, men), og stavmikser (lager babymat og mye sauser).

Minst nyttig: Blender og salatkutter/mekanisk vispesak fra Tupperware.

Skrevet

Minst nyttig: En sånn flat plast dings man i teorien skal kunne "riffle" hvitløk med... funker ikke.

Mest nyttig: Oppvaskmaskinen!!

Skrevet

Raklettsettet vi arva ble aldri brukt.

Pizzastekesteinen ble brukt en gang.

Juicesentrifuga lager for mye oppvask til at den blir brukt spesielt ofte (men juicen er supergod når vi først setter igang:-)

Brødbakermaskina topper heller ikke brukslista.

Nyttige ting:

Kjøkkenmaskinen med eltekrok. Perfekt når man ikke liker deig på fingra.

Oppvaskmaskin redder ekteskapet.

Melkeskummer. Fantastisk!

Gjest Normalfordeling
Skrevet

Nyttig: tesil til å sette rett i kruset. Kjevle fra Tupperware som du kan ha kaldt eller varmt vann i alt etter hva du skal deig du skal kjevle.

Unyttig: sånn "bakehjul" med ruglete hjul for å skjære kakedeig til kjeks og småkaker. Pastainnsats til en vanlig kjele. Steikepanne av støpejern (alt for tung for meg). Sånn dings som skal måle mengde spagetti.

Skrevet

Minst nyttig må være løkkutteren fra Ikea, og bakematten fra Tupperware som bare sklir frem og tilbake.

Mest nyttig er alle Victorinox-knivene mine, og osteklokken fra Tupperware.

Skrevet

Mest overraskende nyttig: Salatslynge, helt genial sak! Skjønte ikke hva greia var før jeg prøvde den selv og ble frelst

Og en sånn kuttesak fra Tupperware, som man drar i en snor for å snurre bladene rundt, kan gjøre alt fra å blande dressinger, hakke nøtter og urter, til å lage smoothie, alt på veldig kort tid.

Mest unyttig: Sitruspresse: har ligget uåpnet i pakken sin i over to år...

• Liker 1
Skrevet

og bakematten fra Tupperware som bare sklir frem og tilbake.

Legg et fuktet kjøkkenhåndkle under, så holder.det seg på plass...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nyttige ting:

-KitchenAid(Ingen over, ingen ved siden av)

-Melkeskummer

-Turningtable (sånn til kaker)

-Oppvaskmaskin

-Sånn potetpresse eller hva det nå heter(Ser ut som en stor hvitløkspresse) Fin hvis man skal lage mos, trenger ikke skrelle potetene en gang :fnise:

-Melshaker/Melisshaker, mye enklere enn sil.

Unyttinge ting:

-Sånn grønnsakshakkegreie.

-Mandelkvern, tar for evig, det hakke jeg tid til.

-Muffinsmaker, tar lang tid.

Skrevet

Legg et fuktet kjøkkenhåndkle under, så holder.det seg på plass...

Joda.. :fnise:

Men det må rulles sammen for å få plass i skapet, og da får jeg det ikke helt flatt igjen heller, før jeg har gitt opp. :gjeiper:

Gjest _La Femme
Skrevet

Mest nyttige jeg har må nok være sylskarpe kniver (jeg hater sløve kniver), og kjøkkenmaskinen (liker ikke å få deig på hendene).

Mest ubrukelige er en sånn tupperwear-boks som man bruker til å lage mat i microen. Jeg syns hele idèen om å lage mat i microen er ekkelt (bortsett fra popcorn), så den bruker jeg ikke.

Skrevet

Det mest nyttige som jeg også legger mest penger på:

•skikkelig gode kniver - uten gode kniver blir kjøkkenarbeide et hærk!

•liten, flat rasp til f.eks hvitløk, parmesan osv

•stavmikser med tilbehør - denne kan jo brukes til alt :)

•brødbakermaskin - så deilig med nybakt brød selv når man ikke orker å elte selv

Minst unyttige:

•blenderen - kjøpte den for å lage smoothie...så har jeg enda ikke funnet oppskrift på en smoothie som jeg faktisk liker :skratte:

•mikrobølgovnen - vi arvet den...jeg ville ikke ha den, men mannen min skulle absolutt ha den. Så da står den der da, i et hjørne og tar opp plass. Blitt brukt kun en gang til mikropopcorn

Skrevet

Micro'n er fin til flere ting!

Tørt brød blir som nybakt etter er 30-40 sekunder, tortillalefser varmes på ett minutt, en kopp varm O'boy i full fart, det du glemte ta opp fra fryseren kan du tine der, varme middagsretser fra i går til lunch... mm.

:jepp:

• Liker 4
Gjest Candy Pie
Skrevet

Mest nyttige er en kjøkkenmaskin jeg kjøpte for et år siden. Bruker den til bolledeigen og til å mose tomater osv. Er veldig glad i den:)

Mest unyttige er et pannekakejern. Pannekakene smakte ikke noe godt i den, og er jo uansett like enkelt å steke de i stekepanna. dessuten er tykke pannekaker best:)

Gjest Spinell
Skrevet

Nyttigste: jerngryte

Mest unyttige: Jamie Olivers flavour shaker, en slags lukket morter for knusing av urter og blanding av dressinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...