Husfrua Skrevet 16. mai 2012 #1 Skrevet 16. mai 2012 Jeg har så vidt begynt på min aller første hage. Jeg er helt på amatørnivå, men har altså forstått at jeg trenger gjødsel da jeg var innom et hagesenter for en stund siden, fikk jeg beskjed om å kjøpe kukompost og strø i beddene, så det gjorde jeg. Men her fikk jeg beskjed om å gjødsle med noe annet også siden kukompost først og fremst vqr jordforberedende. I dag har jeg vært på plantasjen, og der kjøpte jeg, uten å spørre betjeningen om råd selvfølgelig, benmel. Og nå lurer jeg på om dette blir riktig, og hvordan jeg ev bruker det?
Husfrua Skrevet 16. mai 2012 Forfatter #2 Skrevet 16. mai 2012 Jeg vet at dette spm egentlig krever et langt svar, men kan ikke noen gi en forenklet og kort innføring i hvordan og hva men gjødsler med. Både ifht studer, løkplaner, roser, klematis og rhododendron
Gjest Jytte Skrevet 16. mai 2012 #3 Skrevet 16. mai 2012 Jeg har brukt benmel til klematis i hagen min ..
Oliven Skrevet 16. mai 2012 #4 Skrevet 16. mai 2012 Benmel kan du bruke til klematis, pioner og tulipaner feks. Kugjødselkompost er supert i bed og som du har fått beskjede om er jordforbedrende og ikke noen fullverdig gjødsel i seg selv rhododendron og andre surjordsplanter må ha egen gjødsel til sur jord Stauder er stort sett nøysomme til gjødsel og du kan bruke en vanlig hagegjødsel. Roser vil ha rosegjødsel eller en eller annen god gjødsel Dosering står alltid på pakkene. Det står også hvor mye en pakke rekker til om du regner på prisen. Du bør bruke en eller annen fullgjødsel overalt, det er gjødsel som er merket mer NPK og 3 tall (eks NPK 12-2-13) da får planten alle hovednæringsstoffene og det er endel andre næringsstoffer plante trenger også i sånn gjødsel (kort fortalt).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå