Meaty Skrevet 16. mai 2012 #1 Skrevet 16. mai 2012 Poden fyller snart ett år, og siden han ikke har hatt dåp eller navnfest, blir det bursdagsfeiring med litt mer enn bare kaker. Det blir ikke noe voldsomt avansert, har tenkt å prøve meg på å lage noen fine smørbrød og servere det før kakene. Det blir 14 voksne. Men, for meg som ikke har kulinariske fingre i det hele tatt er dette en utfordring. Er 4 smørbrød pr pers en grei beregning? Kan jeg lage smørbrødene dagen før, eller blir de litt udelikate da? Bør brødet/ loffen være fersk (evt. tatt ut av fryseren samme dagen) eller er det best med daggammelt brød/ loff? Har tenkt å lage 6 typer, her er det jeg ser for meg: Roastbiff Reke Karbonade - bør karbonadene varmes og legges på rett før servering, eller er det vanlig å servere kalde? Ost og skinke Laks og eggerøre Eggesalat - dvs opphakket egg blandet med majones, servert i en lukket sanwich som deles i fire triangler, sånn som de gjør i UK (gutten min er halvt britisk nemlig.) Selvfølgelig skal jeg bruke diverse pynt og tilbehør som hører til smørbrødene. Men er det en type smørbrød jeg har glemt eller noe?
Belima Skrevet 16. mai 2012 #2 Skrevet 16. mai 2012 Bruk ferskt brød. Loff til rekene og laksen og brød til resten. Ikke for grovt brød. Selv ville jeg brukt camebert med druer i stedet for ost og skinke, men det er meg. Du må lage de samme dag ellers blir de ikke gode. Karbonadene er best varme og da severt på en hel brødskive med stekt løk. Vanlig å regne i selskap er. 1 varm karbonade og tre snitter eller 4-5 snitter pr pers. Som regel vet vi når det er familie, om det er mange storspisere og beregner da noen ekstra snitter. Menn spiser oftest mer enn damer og yngre mer enn eldre. Dette er hva vi brukte da jeg jobbet på hotellkjøkken. 2
Meaty Skrevet 16. mai 2012 Forfatter #3 Skrevet 16. mai 2012 Tusen takk for super tilbakemelding! Camembert var lurt, det hadde jeg ikke tenkt på.
Thorn Skrevet 16. mai 2012 #4 Skrevet 16. mai 2012 Svinesteik er også kjempevanlig å ha på snitter! (Nå er jo kanskje dine slektninger mer kultiverte enn mine, men her hadde vanlig hvitost blitt mye mer satt pris på enn camembert. Brie er en fin mellomting, og jeg syns personlig det passer mye bedre på smørbrød enn camembert gjør )
Belima Skrevet 17. mai 2012 #5 Skrevet 17. mai 2012 Ooops! Mente selvfølgelig Brie, IKKE Camembert! Beklager. Takk til Thorn for den. Holdt på med mat her hjemme og da gikk det i surr for meg. Så sånn kan det gå!
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2012 #6 Skrevet 17. mai 2012 jeg hadde byttet ut ost/skinkesmørbrød med brie/druer og skinke/italiensk salat.
Meaty Skrevet 17. mai 2012 Forfatter #7 Skrevet 17. mai 2012 Tusen takk for innspill. Ja Brie er vel kanskje bedre, litt mildere. Det med ost og skinke var jeg litt usikker på, tenkte det var barnevennlig for det kommer to-tre barn. Men for alt jeg vet vil de kanskje bare ha brødskive med nugatti eller leverpostei, så ikke sikkert det er noe vits i å tenke sånn uansett.
Gjest Ludovie Skrevet 17. mai 2012 #8 Skrevet 17. mai 2012 Hva med smørbrød med leverpostei og sprøstekt bacon? Hvis man steker baconet på svært lav varme, veldig lenge, og snur det forholdsvis ofte, smelter en del av fettet ut, og baconet blir veldig sprøtt. Og sprøtt bacon er også godt kaldt, synes jeg, sånn at det kan tilberedes i litt god tid. Det er dessuten en smak veldig mange liker.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2012 #9 Skrevet 17. mai 2012 Siden de ikke kan forberedes så lang tid i forveien, ville jeg ha overveid å finne på noe annet. Om du ikke er så rutinert, forestiller jeg meg at det kan bli litt stress å stå og legge opp. Selv e jeg glad i å lage mat, men hater å stresse med gjester rundt meg. En bedre gryte som du kan varme opp når gjestene kommer, eller tapas som kan lages på forhånd, hadde vært enklere for meg. Dette var ikke helt det du spurte om, men kanskje likevel verdt å tenke over? 1
Gjest Ludovie Skrevet 17. mai 2012 #10 Skrevet 17. mai 2012 Siden de ikke kan forberedes så lang tid i forveien, ville jeg ha overveid å finne på noe annet. Om du ikke er så rutinert, forestiller jeg meg at det kan bli litt stress å stå og legge opp. Selv e jeg glad i å lage mat, men hater å stresse med gjester rundt meg. En bedre gryte som du kan varme opp når gjestene kommer, eller tapas som kan lages på forhånd, hadde vært enklere for meg. Dette var ikke helt det du spurte om, men kanskje likevel verdt å tenke over? Enig. Det høres så enkelt ut å skulle servere smørbrød, for det er jo ikke akkurat hokus pokus å lage. Men når man skal lage til mange gjester, er det faktisk veldig mye arbeid. Tapas er også ofte veldig mye arbeid, for øvrig - en gryte er utrolig mye greiere å skulle servere. Ellers kan du jo servere pølser? (Ble litt inspirert av en annen tråd her inne på matforumet.) Hvis du kjøper kvalitetspøler, baker brødene selv, og lager tilbehøret selv, er det top notch servering, etter min mening.
Gjest Ludovie Skrevet 17. mai 2012 #11 Skrevet 17. mai 2012 ... og ja, som andre her har påpekt, smørbrød må lages rett før servering.
TheSgirl Skrevet 17. mai 2012 #12 Skrevet 17. mai 2012 Siden de ikke kan forberedes så lang tid i forveien, ville jeg ha overveid å finne på noe annet. Om du ikke er så rutinert, forestiller jeg meg at det kan bli litt stress å stå og legge opp. Selv e jeg glad i å lage mat, men hater å stresse med gjester rundt meg. En bedre gryte som du kan varme opp når gjestene kommer, eller tapas som kan lages på forhånd, hadde vært enklere for meg. Dette var ikke helt det du spurte om, men kanskje likevel verdt å tenke over? Enig m AB her. Lag en diger kasserolle med en gryte,smør på noen loffskiver og lag en enkel grønn salat til. Vil trolig ikke koste deg mere enn alle disse smørbrødene,også er det mindre tidskrevende
Meaty Skrevet 17. mai 2012 Forfatter #13 Skrevet 17. mai 2012 Hm...fikk noe å tenke på der. Ja, dyrt blir det i hvert fall, med alt det pålegget og greier. Samboeren min lager Irish stew noen ganger, den er jo best dagen etter at den er laget...kanskje det hadde vært noe. Men smørbrød med leverpostei og bacon, som Ludovie nevner, høres helt fantastisk ut! Jeg har fortsatt ganske god tid igjen før jeg må bestemme meg, så takk for tips!
-hild Skrevet 18. mai 2012 #14 Skrevet 18. mai 2012 Det er mye jobb å lage alle de smørbrødene ja.. Hva om du lager det som et koldt bord da, sette fram alt det pålegget, ferskt brød, og så la gjestene smøre selv. Det sparer deg for mye jobb, og jeg tror ikke noen vil sitte og tenke at de heller ville hatt snitter. Ellers er en god gryte alltid godt da!! Lykke til 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå