AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #1 Del Skrevet 16. mai 2012 Hei! Nå har det seg sånn at jeg vil studere statsvitenskap, men jeg kan se langt etter å komme inn på UiO. Jeg sliter som bare det med naturfag og matte og selv om jeg klarer å få 6 i de andre fagene, er det nok ikke sikkert jeg får bedre enn toppen 3 i de to andre.. Så hvis det skulle gå slik, må jeg se meg om etter alternativer til UiO. Jeg er villig til å flytte på meg, men jeg lurer jo veldig på om "kvaliteten" på utdanningen er like høy ved andre skoler/universiteter som tilbyr dette studiet? Jeg snakker om f eks Universitetet i Agder, Høgskolen i Molde, Høgskolen i Østfold, Universitetet i Stavanger, Universitetet i Tromsø. Noen som har noen anbefalinger/kommentarer til disse stedene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #2 Del Skrevet 16. mai 2012 Obs! Dette er snakk om fra høsten 2013 for de som måtte lure! Fra TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #3 Del Skrevet 16. mai 2012 Ville absolutt ikke satt UiT i samme kategori som de andre du nevner. Universitetet i Tromsø er et ekte universitet, det samme kan ikke sies om "Universitetene" i Stavanger og Agder, og statsvitenskap er et universitetsfag, så da tar det seg dårlig ut på CV'en å ha studert det på en høgskole. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #4 Del Skrevet 16. mai 2012 Åh, var ikke klar over at universitetene i Agder og Stavanger ikke var "ekte" universitet? Har ikke tenkt så hardt over at det var høgskoler, har sett mest på poenggrensene for 2011 ift til min mulighet for å kunne komme inn uten å ha 6 i alle fag. Men jeg skal selvfølgelig jobbe så hardt som mulig for å kunne komme inn i Oslo først og fremst.. Men- hva er egentlig vitsen med å tilby statsvitenskap på disse høgskolene hvis det ikke er særlig attraktivt for fremtidige arbeidsgivere at man har studert der? Er det noen statistikk over hvordan det har gått med tidligere studenter ved statsvitenskap på høgskolene egentlig? Relevant jobb/ikke relevant jobb? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ethereal Skrevet 17. mai 2012 #5 Del Skrevet 17. mai 2012 Nå er jeg ikke heeelt sikker på om dette studiet tar for seg mange av de samme temaene som statsvitenskap, men jeg vet at de hvertfall har NOEN av de samme typene fag ved Høyskolen i Lillehammer, på studiet Internasjonale studier med historie. Link til siden. Kjæresten min går der, og han er veldig fornøyd. Tror det er et helt nytt tilbud som bare er ett eller to år gammelt. Alle som søkte kom inn studieret 2011/2012 hvertfall. Kjæresten min forteller at de har mange flinke gjesteforelesere og veldig engasjerte faste forelesere. Du kan hvertfall se på det om det er noe for deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2012 #6 Del Skrevet 17. mai 2012 Åh, var ikke klar over at universitetene i Agder og Stavanger ikke var "ekte" universitet? Har ikke tenkt så hardt over at det var høgskoler, har sett mest på poenggrensene for 2011 ift til min mulighet for å kunne komme inn uten å ha 6 i alle fag. Men jeg skal selvfølgelig jobbe så hardt som mulig for å kunne komme inn i Oslo først og fremst.. De er alle universiteter (Universitetet i Tromsø er forøvrig strengt talt et kombinert universitet og høyskole etter at de to skolene ble slått sammen, slik at de også tilbyr fag som tradisjonelt hører til på høyskoler). UiT er dog det eldste og mest anerkjente av de, men det er samtidig et av universitene med lavest inntakskrav fordi det befinner seg så langt nord og dermed kan ha et visst rykte for å være der de som ikke kommer inn andre steder går. Høyskolen i Molde tror jeg ikke har statsvitenskap. Men- hva er egentlig vitsen med å tilby statsvitenskap på disse høgskolene hvis det ikke er særlig attraktivt for fremtidige arbeidsgivere at man har studert der? Er det noen statistikk over hvordan det har gått med tidligere studenter ved statsvitenskap på høgskolene egentlig? Relevant jobb/ikke relevant jobb? Fordi de kan/vil/tjener penger på det? Skolene er ikke lagt opp etter hva som gir størst sjanse for jobb, da ville halvparten av studiene i landet vært fjernet og halvparten av skolene stengt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hva som helst Skrevet 17. mai 2012 #7 Del Skrevet 17. mai 2012 Det finnes flere tverrfaglige studier ved UiO som kvalifiserer for master i statsvitenskap (dersom du velger fordypning i statsvitenskap på bachelornivå): Offentlig administrasjon og ledelse http://www.uio.no/studier/program/offadm/index.xml Europastudier http://www.uio.no/studier/program/eu/ Internasjonale studier http://www.uio.no/studier/program/internasjonal/ Utviklingsstudier http://www.uio.no/studier/program/utvikling/ Du kan jo se om du har bra nok karakterer for noen av disse, og om det er noe som frister Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2012 #8 Del Skrevet 17. mai 2012 UiB Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2012 #9 Del Skrevet 17. mai 2012 Det finnes bare tre universiteter i Norge. De øvrige går under kategorien «Clown University». 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
themiliea Skrevet 18. mai 2012 #10 Del Skrevet 18. mai 2012 Det finnes bare tre universiteter i Norge. De øvrige går under kategorien «Clown University». Og hvilke tre universiteter er dette da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #11 Del Skrevet 18. mai 2012 Og hvilke tre universiteter er dette da? UiO, UiB og UiT. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #12 Del Skrevet 18. mai 2012 UiO, UiB og UiT. *host* Hva med NTNU? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #13 Del Skrevet 18. mai 2012 NTNU er gode på samvit: http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1810607.ece 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chocoholic Skrevet 18. mai 2012 #14 Del Skrevet 18. mai 2012 som de andre sier, jeg ville om jeg var deg studert på et universitet. De jeg kan si noe om er universitetet i Stavanger (og ja, det er et universitet, er ikke høyskole) og universitetet i Bergen. Det er disse to og så UiO som har et hovedfokus på samfunnsfag og kulturelle fag( de har jo selvsagt andre fag også, men om man snakker generelt har disse såkalte dannelsesfag som hovedfokus) og da ville jeg gått for en av dem. Kvaliteten på utdanningen er den samme, men det kan være verdt å sjekke hva hver fagretning fokuserer på. Selv om universitetene tilbyr samme fag så kan læreplanen være forskjellige avhengig av fagansvarlig +++. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #15 Del Skrevet 18. mai 2012 TS - hva med å bli enkeltemnestudent ved UiO, ta emner tilknyttet statsvitenskap, og evt søke deg til master når du har samlet emner som utgjør en bachelor? Evt begynne på en annen studieretning enn statsvitenskap og velge emner tilsvarende de man har på bachelor i statvitenskap? OT, men det er ikke SÅ høy poengrense på statvitenskap, er det? I 2011 var det 54,noe - har man alderspoeng og evt andre tillegspoeng så tilsvarer ikke dette mer enn 3,noe i snitt fra vgs Er du sikker på at du ikke har gode nok karakterer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #16 Del Skrevet 19. mai 2012 De er alle universiteter (Universitetet i Tromsø er forøvrig strengt talt et kombinert universitet og høyskole etter at de to skolene ble slått sammen, slik at de også tilbyr fag som tradisjonelt hører til på høyskoler). UiT er dog det eldste og mest anerkjente av de, men det er samtidig et av universitene med lavest inntakskrav fordi det befinner seg så langt nord og dermed kan ha et visst rykte for å være der de som ikke kommer inn andre steder går. Høyskolen i Molde tror jeg ikke har statsvitenskap. Høgskolen i Molde har statsvitenskap, men det er årsstudium.. Så bare på poenggrensene på samordna opptak, så fikk ikke med meg det Takk for tips og innspill - spesielt Flyndrefisken og siste AB Skal sjekke ut forslagene! Jeg tror også arb. givere der ute må ha en viss forståelse for at ikke ALLE studenter i Norge kan gå på UiO, det er jo ikke mulig, selv ikke om alle studenter til enhver tid hadde kun toppkarakterer. Så ser ikke på det som verdens undergang hvis jeg skulle ende opp i Tromsø Ang. poeng, så har jeg ikke realfag enda, men skal ta noen til høsten, og ikke mer enn 2 alderspoeng per idag, blir vel 4 innen jeg får søkt til neste år. Tar studiekompetanse etter 23/5 (Da får man alderspoeng fra 24 - 28 er det vel, ikke fra 20 - 24). Correct me if I'm wrong. Fra TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #17 Del Skrevet 19. mai 2012 Det finnes flere tverrfaglige studier ved UiO som kvalifiserer for master i statsvitenskap (dersom du velger fordypning i statsvitenskap på bachelornivå): Offentlig administrasjon og ledelse http://www.uio.no/studier/program/offadm/index.xml Europastudier http://www.uio.no/studier/program/eu/ Internasjonale studier http://www.uio.no/studier/program/internasjonal/ Utviklingsstudier http://www.uio.no/studier/program/utvikling/ Du kan jo se om du har bra nok karakterer for noen av disse, og om det er noe som frister Så på disse nå og internasjonale studier (58 p) hadde høyere poengsum enn Statsvitenskap (54,2 p) ifjor faktisk. Offentlig administrasjon og ledelse hadde samme poengsum som statsvitenskap, og utviklingsstudier og europastudier lå på henholdsvis 51,7 og 51,8 - så kan jo prøve meg på disse - TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hva som helst Skrevet 20. mai 2012 #18 Del Skrevet 20. mai 2012 Det høres bra ut. Enda en mulighet er å ta et studieprogram som har 80-gruppe (dvs 40-gruppe + 40 frie studiepoeng) og fordype deg i statsvitenskap der. Du kan feks vurdere historie, sosiologi, samfunnsgeografi, filosofi og idéhistorie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #19 Del Skrevet 20. mai 2012 Statsvitenskap bachelor på UIA er 40 studiepong for førestegangs søkende og 42,5 for andre gang ++ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå