Gå til innhold

Flekk på bunadsskjorte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo så mye snakk om bunad for tiden (naturlig nok), så jeg begynte å tenke at jeg kanskje glemte å vaske skjorta mi sist jeg var i konfirmasjon. Og det viste det seg at jeg har... Jeg har klart å få en flekk på bunadsskjorta mi, og det så jeg ikke da jeg pakket ned skjorta. Tenkte å ta den frem og vaske den uka etter, men glemte helt av det :/

Flekken ser ut som en matflekk. Hvordan bør jeg gå frem for å få fjernet flekken uten å skade skjorta? Bunadsskjorta har hvite broderier rundt hals og håndledd, og skal heldigvis ikke brukes med det første :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vanish White.

AnonymBruker
Skrevet

Det sier meg dessverre veldig lite... :)

AnonymBruker
Skrevet

Det sier meg dessverre veldig lite... :)

Det er flekkfjerningspulver. Du finner det i butikken i nærheten av vanlig vaskepulver.

AnonymBruker
Skrevet

skrubb med zalo og så i maskinen.

Skrevet

Nylonrens har fungert veldig bra på min (tidligere) flekkete bunadskjorte.

AnonymBruker
Skrevet

Vanish er sterke saker.

Bunadskjorta di er et godt stykke håndverk, prøv noe annet som er mildere så du ikke risikerer å ødelegge skjorta.

Jeg gnir litt SunLight såpe på eventuelle flekker, da forsvinner det.

AnonymBruker
Skrevet

Vanish er sterke saker.

Bunadskjorta di er et godt stykke håndverk, prøv noe annet som er mildere så du ikke risikerer å ødelegge skjorta.

Jeg gnir litt SunLight såpe på eventuelle flekker, da forsvinner det.

Noen hadde greid å glemme å sette på korken på en tusj, så det ble en flott flekk på en duk med engelsk broderi som min mormor hadde sydd og brodert. Den lå i Vansish White i flere dager og det gikk helt fint. (Og flekken ble borte). Ville vært mer skeptisk til å bruke Domestos og det er et råd jeg faktisk har fått på husfliden.

AnonymBruker
Skrevet

Og selvfølgelig så skal en bunadskjorte ALDRI i vaskemaskinen.

Skrevet

Hvis du ikke får av flekken i vask, så kan du henge den ute i sola i en dag eller to. Mor har bleket bort en ketchupflekk fra min bunadsskjorte på den måten. Skånsomt er det og.

AnonymBruker
Skrevet

Har bomullskjorte (tilhører bunaden) jeg så bare hiver den i ei bøtte med vann og klor før jeg vasker den i maskina hvis den er flekkete.

AnonymBruker
Skrevet

Har bomullskjorte (tilhører bunaden) jeg så bare hiver den i ei bøtte med vann og klor før jeg vasker den i maskina hvis den er flekkete.

Du må ikke finne på å klore en bunadskjorte - hele skjorten kan gå i oppløsning.

Skrevet

Har samme problemet selv, men mitt problem er at flekken ikke går bort. Har gnidd med zalo og skylt opp fem ganger, skjorten har ligget i zalo over natten. Jeg har vasket den med omo white. Nå skal jeg prøve husholdningssåpe, funker ikke det så får jeg bare sende den på rens. Er skikkelig kjipt. Noen som har tips? Det er en grillsaus som er sølt utover armen, type BBQ.

Skrevet

Har samme problemet selv, men mitt problem er at flekken ikke går bort. Har gnidd med zalo og skylt opp fem ganger, skjorten har ligget i zalo over natten. Jeg har vasket den med omo white. Nå skal jeg prøve husholdningssåpe, funker ikke det så får jeg bare sende den på rens. Er skikkelig kjipt. Noen som har tips? Det er en grillsaus som er sølt utover armen, type BBQ.

Som jeg skrev lenger opp. Prøv å henge den ut i sola, så sola skinner på den hele dagen. Gjør dette et par dager, så bør den forsvinne. Hvertfall fungerer dette på linskjorter.

Skrevet

Som jeg skrev lenger opp. Prøv å henge den ut i sola, så sola skinner på den hele dagen. Gjør dette et par dager, så bør den forsvinne. Hvertfall fungerer dette på linskjorter.

Er linskjorte ja. Skal prøve det, er jo meldt supert vær denne uken!

AnonymBruker
Skrevet

Og selvfølgelig så skal en bunadskjorte ALDRI i vaskemaskinen.

Dette er feil.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er feil.

Nei, det er det ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke finne på å klore en bunadskjorte - hele skjorten kan gå i oppløsning.

har hatt den i 15 år og har gjort det sikkert halvparten av årene siden jeg fikk den. Det her er ikke ei skjorte i lin, det er ikke broderier på den, det eneste er at det er nupreller på mansjettene og kragen. Den er i bomull, og bomull tåler klor.

Søstera mi har akkurat samme skjorte og den får akkurat samme behandligen hos henne.

Det er jo forskjell på skjortene, ei linskjorte eller ei skjorte med broderier på hadde jeg jo aldri kloret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...