Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe et hus til 2,6 mill. Jeg har 1 mill i egenkapital, så jeg får gunstig rente. Min netto inntekt er 25000 kr pr mnd. Høres det vilt ut? Hvor mye boutgifter pr mnd har dere, og hvor mye netto inntekt?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nettoinntekten endrer seg når man får lån pga rentefradraget. Det er lettere å svare om du forteller hva du tjener brutto. Bankene bruker bruttolønn når de legger sin vurdering til grunn. Om du har andre lån teller selvsagt også.

Nå blir det ren gjetning, men hvis du betaler 32% skatt, blir årslønnen din ca 441.000 per år. Det kan holde hardt å få lån på 1,8 i det tilfellet, men man skal aldri si aldri.

En i familien hadde 2,5 mill i egenkapital (så kravet var godt dekket), tjener i underkant av 500.000 per år, og fikk et "tak" på 1,8 mill da vedkommende gikk i banken pga ønske om å bytte bolig. Dette var for bare et par uker siden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe et hus til 2,6 mill. Jeg har 1 mill i egenkapital, så jeg får gunstig rente. Min netto inntekt er 25000 kr pr mnd. Høres det vilt ut? Hvor mye boutgifter pr mnd har dere, og hvor mye netto inntekt?

Vi har 1.6 og betaler nesten 13000 i mnd. Vi har da lånet på 15 år

AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld, jeg så i kryss, og ser du ønsker 1,6, ikke 1,8.

Det kan kanskje gå.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 1.6 og betaler nesten 13000 i mnd. Vi har da lånet på 15 år

Oj, dere må da ha dårlige rentevilkår?

Vi har nesten 1,8 mill og samme nedbetalingstid. Vi betaler mellom 12500 og 13000 per mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke sikker på at du får det til. Det er inntekt som teller mest og egenkapital mindre, ifølge vår erfaring fra bankene. Men kanskje blir du heldig? Vi har 1.7 mil i lån og samlet netto inntekt er på 40 tusen per måned. 1.8 var vår tak ifølge banken, med hensyn til 10% EK og en ikke så stor studielån i tillegg.

AnonymBruker
Skrevet

Ser ingen problemer med at du skal få et sånt lån.

Og samme hva noen her sier - egenkapital betyr MYE.

Til sammenligning så er jeg også alene. Har en brutto årslønn på 475.000 og har huslån på 1.550.000,- Dette har jeg hverken problemer med å betale ei heller hadde jeg problemer med å få det.

Jeg har masse egenkapital, ca 3,5 mill, så huset mitt har en takst på 5 mill.

Det har selvsagt mye å si at banken har sikkerhet for lånet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har rundt 600 000,- i brutto årslønn.

1 600 000,- i boliglån.

Sparer i overkant av 100 000,- årlig.

Lever godt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...