Gå til innhold

Vinner  

3 stemmer

1. 1. hvem heier du på?

• Søsteren din
      0
    • Deg Selvsagt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg har nå inngått ett veddemål med min søster om å løpet en full maraton neste år, og eg har aldrig trent før... hvordan trener eg meg opp til dette og hva bør jeg være obs på....

Jeg trenger gode råd og tips hilsen en utrent 30åring.... røyker gjør eg og, men fra og med august slutter jeg med den.... HJELP :rope:

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet

Jeg kunne aldri funnet på det selv, så om det er verdens beste tips tør jeg ikke love, men her er forslag til nybegynnerprogram og program for å trene seg opp til maraton i løpet av et år.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kunne aldri funnet på det selv, så om det er verdens beste tips tør jeg ikke love, men her er forslag til nybegynnerprogram og program for å trene seg opp til maraton i løpet av et år.

den der virker meget fornuftig.... takker :jepp:

Gjest Spinell
Skrevet

Lykke til! Heier på deg :)

Uansett hvordan det går kommer du sikkert ut av veddemålet med den gevinsten at den fysiske formen er blitt bedre! Bruk skikkelige sko og pass på så du ikke pådrar deg belastningsskader.

Skrevet (endret)

Lykke til! Heier på deg :)

Uansett hvordan det går kommer du sikkert ut av veddemålet med den gevinsten at den fysiske formen er blitt bedre! Bruk skikkelige sko og pass på så du ikke pådrar deg belastningsskader.

hmmm det var det da, sko? hva sko er skikkelige da? har med en mann å gjøre som ikke :skratte: liker shopping noe særlig.... er vel bare sånn vi menn er?

Endret av Tøffelhelt
Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Gå på en skikkelig sportsforretning som har peiling, forklar hva du trener til og hvordan du trener, hvilket underlag du løper på osv. Vet du selv noe om steget ditt (tåløper, hælløper, over-/underpronasjon osv) så forteller du om det. Be om hjelp til å finne rett sko til deg. Regn med å bruke +/- 1500 kroner.

(Jeg sier f.eks at jeg har brede føtter, underpronerer og er en hælløper. I tillegg er jeg tung. Trenger derfor sko som har svært god demping, ikke ekstra støtte på innsiden av foten, og ikke for smal modell.)

Det du bør unngå, er å gå på en kjøpesentersportsbutikk på lørdager. Da er faren stor for at du utsettes for en lørdagshjelp som ikke har hatt like stor mulighet til å sette seg inn i sakene.

Oslo Sportslager, Løplabbet og Milsluker'n er eksempler på butikker som er litt mer spesialisert enn de vanlige kjedebutikkene. Men for all del: det finnes absolutt folk med god peiling i kjedebutikkene også :)

Endret av Spinell
Skrevet (endret)

Ja, sko er første prioritet. Gå til en bra sportsforretning, type løplabbet, der du kan få vite om du over- eller underpronerer, eller om du har et nøytralt steg. Da får du sko som passer til måten du jogger på, så er det mindre risiko for skader. Et par skikkelig fine, nye sko kan faktisk også hjelpe litt på motivasjonen...

Hvis du er kjempeutrent kan du begynne med couch to 5k-programmet, som fins som app, podcast osv. Bare søk etter c25k. Da går du fra null til å jogge 30 min i strekk på 9 uker. Da får du opp formen litt :)

Ups, Spinell kom meg i forkjøpet med å forklare om sko, og hun gjorde det bedre i tillegg :)

Endret av Dragonfly84
Skrevet

Ja, sko er første prioritet. Gå til en bra sportsforretning, type løplabbet, der du kan få vite om du over- eller underpronerer, eller om du har et nøytralt steg. Da får du sko som passer til måten du jogger på, så er det mindre risiko for skader. Et par skikkelig fine, nye sko kan faktisk også hjelpe litt på motivasjonen...

Hvis du er kjempeutrent kan du begynne med couch to 5k-programmet, som fins som app, podcast osv. Bare søk etter c25k. Da går du fra null til å jogge 30 min i strekk på 9 uker. Da får du opp formen litt :)

Ups, Spinell kom meg i forkjøpet med å forklare om sko, og hun gjorde det bedre i tillegg :)

så bra, går inn og søker etter den der appen med en gang jeg da.... sånn at jeg er klar til eg setter igang.... håper dere heier på meg... hehe

AnonymBruker
Skrevet

Haha, jeg inngikk det samme veddemål for noen måneder siden, og skal nå løpe maraton den 6. november! :D

Jeg har ikke så mange tips utover de du allerede har fått; gode sko, apps.. Og husk, det mentale er vel så viktig som den fysiske form. Finn ut hvordan du holder din motivasjon oppe, med belønninger osv. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...