AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #1 Skrevet 16. mai 2012 hei! jeg har et lite problem.. eller er det egentlig et problem? Jeg har leid ein sokkelleilighet i over 2 år nå. Skal flytte om 2 uker og skal da også få mitt depositum utbetalt når nøkkelen er levert. blir truet av husleier om at hvis jeg ikke vasker godt nok får jeg ikke utbetalt dette.. og at det er to små hull i veggen som kommer fra to bilder, som hun skal trekke meg for i depositum med over 1000 kr. Hun har også sagt at hun ikke betaler skatt av at jeg bor der, så jeg måtte ikke si til skatteetaten at jeg hadde bodd der..!?!? Hun bor i samme hus, og betaler altså 0 kr i skatt for å leie ut halvparten av boligen.dette tror jeg ikke er lov!? trodde man måtte betale skatt av leieinntektene eller noe.. er livredd for å ikke få det utbetalt, da jeg har alt på min side. selvfølgelig skal jeg vaske ut leiligheten før jeg drar.. men liker ikke truinga!
Solbærsaft Skrevet 16. mai 2012 #2 Skrevet 16. mai 2012 hei! jeg har et lite problem.. eller er det egentlig et problem? Jeg har leid ein sokkelleilighet i over 2 år nå. Skal flytte om 2 uker og skal da også få mitt depositum utbetalt når nøkkelen er levert. blir truet av husleier om at hvis jeg ikke vasker godt nok får jeg ikke utbetalt dette.. og at det er to små hull i veggen som kommer fra to bilder, som hun skal trekke meg for i depositum med over 1000 kr. Hun har også sagt at hun ikke betaler skatt av at jeg bor der, så jeg måtte ikke si til skatteetaten at jeg hadde bodd der..!?!? Hun bor i samme hus, og betaler altså 0 kr i skatt for å leie ut halvparten av boligen.dette tror jeg ikke er lov!? trodde man måtte betale skatt av leieinntektene eller noe.. er livredd for å ikke få det utbetalt, da jeg har alt på min side. selvfølgelig skal jeg vaske ut leiligheten før jeg drar.. men liker ikke truinga! Jeg håper depositumet står på en depositumskonto? 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #3 Skrevet 16. mai 2012 hei! jeg har et lite problem.. eller er det egentlig et problem? Jeg har leid ein sokkelleilighet i over 2 år nå. Skal flytte om 2 uker og skal da også få mitt depositum utbetalt når nøkkelen er levert. blir truet av husleier om at hvis jeg ikke vasker godt nok får jeg ikke utbetalt dette.. og at det er to små hull i veggen som kommer fra to bilder, som hun skal trekke meg for i depositum med over 1000 kr. Hun har også sagt at hun ikke betaler skatt av at jeg bor der, så jeg måtte ikke si til skatteetaten at jeg hadde bodd der..!?!? Hun bor i samme hus, og betaler altså 0 kr i skatt for å leie ut halvparten av boligen.dette tror jeg ikke er lov!? trodde man måtte betale skatt av leieinntektene eller noe.. er livredd for å ikke få det utbetalt, da jeg har alt på min side. selvfølgelig skal jeg vaske ut leiligheten før jeg drar.. men liker ikke truinga! Be hun ta sats å hopp langt avgårde. Hun kan ikke trekke deg 1000 kr. Bestrid kravet. Eventuelt true henne med skatteetaten 8
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #4 Skrevet 16. mai 2012 Sett skapet på plass for dette frekke kvinnemennesket, hun er en skattesvindler som fortjener å høre det. Det virker fullstendig urimelig å kreve OVER 1000 kr for to små hull i veggen, det regnes som normal slitasje husier må regner med. Du har loven på din side, ikke la henne lure deg! 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #5 Skrevet 16. mai 2012 Hun har lov til å leie ut uten å skatte av det dersom utleieboligen har en utleieverdi mindre enn hovedleiligheten. De hullene i veggen må du jo bare orden. sparkle og male over. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #6 Skrevet 16. mai 2012 Sett skapet på plass for dette frekke kvinnemennesket, hun er en skattesvindler som fortjener å høre det. Det virker fullstendig urimelig å kreve OVER 1000 kr for to små hull i veggen, det regnes som normal slitasje husier må regner med. Du har loven på din side, ikke la henne lure deg! Hull i veggen regnes ikke som normal slitasje.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #7 Skrevet 16. mai 2012 Hull i veggen regnes ikke som normal slitasje. Husleieloven § 10.2. " Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør være ryddet, rengjort og i samme stand som ved overtakelsen, bortsett fra den forringelse som skyldes alminnelig slit og elde, og de mangler som utleieren selv plikter å utbedre. Utleieren kan ikke uten særlig avtale kreve at leieren setter husrommet tilbake til opprinnelig stand så langt det gjelder endringer som leieren hadde rett til å utføre. Utleieren kan ikke i noe tilfelle kreve husrommet satt tilbake til opprinnelig stand dersom dette ville medføre uforholdsmessige omkostninger eller urimelig verditap, men utleieren kan kreve erstattet den verdireduksjon endringene har medført, hvis det gjelder endringer leieren ikke hadde rett til å utføre. " http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-010.html#10-2 OG "depositum /skader? Når mann leier, og henger opp ting på veggene, og sånne ting, da kan han som vi leier av ikke trekke det av på depositumme ? Innsendt av: lille maria Om dere ikke har avtalt noe konkret i forhold til hull i veggene, vil huseier måtte tåle det som vil følge av vanlig bruk og slitasje. Det må regnes som normalt at leietaker henger opp bilder etc. Om bruken har ført til omfattende skader, eller forandrer husrommet jf § 5-4 2.ledd, vil utleier imidlertid kunne holde tilbake depositum for å dekke sine utgifter til retting. Om du har en konkret tvist, kan du ringe oss for en mer konkret vurdering. 55 58 96 00. Mvh. Jussformidlingen" http://www.dagbladet.no/dinside/2006/08/23/474707.html Stå på, TS! 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #8 Skrevet 16. mai 2012 Hun har lov til å leie ut uten å skatte av det dersom utleieboligen har en utleieverdi mindre enn hovedleiligheten. De hullene i veggen må du jo bare orden. sparkle og male over. TS sier huseier leier ut halvparten av boligen. 2
Gjest barista Skrevet 16. mai 2012 #9 Skrevet 16. mai 2012 (endret) Hvis det er utleie på over 49 % av boligen, må det skattes. Dersom depositummet står på en depositumskonto kan hun ikke ta pengene uten ditt samtykke. Nekter hun å la deg ta depositummet, kan du legge en bejæring om dette til banken. banken sender så beskjed om dette til henne, og hun vil ha 3 uker på seg til å vise til at hun har gått til sak mot deg. Dersom hun ikke gjør noe. Får du pengene. Litt klatt, og endel venting.. Endret 16. mai 2012 av barista 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2012 #10 Skrevet 17. mai 2012 Hvis det er utleie på over 49 % av boligen, må det skattes. Det er utleieverdien som teller. Ikke areal. http://www.skatteetaten.no/no/Brosjyrer-og-boker/Skatt-ved-utleie-av-bolig/?chapter=7298#kapitteltekst
Solbærsaft Skrevet 17. mai 2012 #11 Skrevet 17. mai 2012 Det er utleieverdien som teller. Ikke areal. http://www.skatteetaten.no/no/Brosjyrer-og-boker/Skatt-ved-utleie-av-bolig/?chapter=7298#kapitteltekst Der står det at arealet teller. Hvis utleier eier minst halvparten av arealet = skattefritt. I utgangspunktet skal alt annet beskattes. Unntaket er hvis arealet leies ut for inntil 20.000 i inntektsåret. Dvs: Det er skattefritt hvis man betaler under 1660,-/mnd ELLER enheten leies ut bare en del av året og inntekten for utleieperioden innenfor året er maks 20.000 kroner.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2012 #12 Skrevet 17. mai 2012 Bare lurer.. hvordan anmelder man slik til skatteetaten? holder det med at man ringer og sier.. hei, hr hansen leier ut boligen for kr xxxx . eller bør man ha faktiske bevis?
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2012 #13 Skrevet 17. mai 2012 Bare lurer.. hvordan anmelder man slik til skatteetaten? holder det med at man ringer og sier.. hei, hr hansen leier ut boligen for kr xxxx . eller bør man ha faktiske bevis? Nei, det holder det. De foretar sine egne undersøkelser.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #14 Skrevet 18. mai 2012 Der står det at arealet teller. Hvorfor sier du det, det er jo ingenting der som er i nærheten av å kunne tolkes slik? Det som står er "Er utleieinntektene skattefrie eller skattepliktige? Er utleieverdien for den delen som eieren bruker selv, høyere enn eller lik utleieverdien på den delen som er leid ut, er utleieinntektene skattefrie. Er utleieverdien for den delen som eieren bruker selv, lavere enn utleieverdien på den delen som er leid ut, er utleieinntektene i utgangspunktet skattepliktige."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå