Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal på grilling i kveld og jeg vet at verten ofte lager hamburgere med øl innblandet i kjøttet og annet kjøtt marinert i øl.

Det kan hende jeg er gravid (ikm til uka) og har derfor ikke veldig lyst til å få i meg alkohol. Hadde dere tatt sjansen på at alkoholen forsvant under varmebehandling? Har hørt at alkohol fordamper saktere enn mange tror.

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Så hvis det er en teskje øl i burgeren din, og sporstoffer av den ikke er fordampet, så er det et problem?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så hvis det er en teskje øl i burgeren din, og sporstoffer av den ikke er fordampet, så er det et problem?

Det er kanskje ikke det? Jeg vet ikke hvor my øl det er i burgeren, men smaken av øl er vanligvis merkbar.

Dette er en ny situasjon for meg, og jeg er redd for å gjøre noe galt, vil derfor gjerne høre hva andre mener.

Skrevet

Du skal vel steke kjøttet ditt? Da vil jo all alkohol fordampe fra kjøttet, og det vil antagelig være mer alkohol i vanlig yoghurt enn i kjøttet ditt.

• Liker 1
Skrevet

Tja, hvor mye alkohol kan det være snakk om i to-tre burgere? (Jeg antar at du ikke spiser stort mer enn det i tillegg til diverse tilbehør.) Jeg kan ikke helt se for meg at alkoholprosenten i dette kjøttet vil overstige 0,5 %. Sannsynligvis er det mye mindre. Et par-tre kjøttbiter med dette alkoholinnholdet hadde jeg spist med god samvittighet. Det kommer i kategorien alkoholfritt ;)

Gjest Spinell
Skrevet

Det er svært begrenset hvor mye alkohol man klarer å klemme inn i en burger.

La oss for moro skyld regne med en 100g hamburger:

Av de 100 grammene rører man neppe inn mer enn 20 gram væske (= 0,2 dl).

Hvis hele denne væskemengden er øl, med 4,75 vol% alkohol får man inn 0,95 gram alkohol.

I grillprosessen må man regne med at en hel del forsvinner, men om så halvparten skulle bli igjen er det likevel ikke mer enn 0,475 gram alkohol du får i deg.

En alkoholenhet (ca 1 glass vin, 1 pils osv) inneholder for øvrig 12,8 gram ren alkohol. Burgeren inneholder m.a.o. forsvinnende lite.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk alle sammen!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal på grilling i kveld og jeg vet at verten ofte lager hamburgere med øl innblandet i kjøttet og annet kjøtt marinert i øl.

Det kan hende jeg er gravid (ikm til uka) og har derfor ikke veldig lyst til å få i meg alkohol. Hadde dere tatt sjansen på at alkoholen forsvant under varmebehandling? Har hørt at alkohol fordamper saktere enn mange tror.

Alkoholen DØR i varmen. Tror du får mere gift i deg ved deodoranten du har på deg

AnonymBruker
Skrevet

Alkoholen DØR i varmen. Tror du får mere gift i deg ved deodoranten du har på deg

Alkoholen dør ikke, den fordamper. Det er heller ikke slik at all alkoholen fordamper med en gang kjøttet blir varmt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...