Portvinpiken Skrevet 16. mai 2012 #1 Skrevet 16. mai 2012 Vi gifter oss i en europeisk storby i desember og jeg er en smule bekymret for at det blir litt lang dødtid mellom vielse og middag? Vi vier oss kl 14 og vielse og mottakelse er ferdig kl 15.30. Jeg tenkte vi skulle møtes til en liten aperetif kl 18.00 og middagen kl 18.30. Så får vi servert en 3 retters middag, og kl 20.30 kommer det live musikk som skal spille (i samme rommet) til kaffe og kaker. De spiller til kl 23.00 og da er middag og "festen" over. Vi blir tilsammen 17 personer og tilbringer hele helgen sammen (felles middag fredag, og felles sightseeing aktiviteter søndag). Selv tenker jeg at hvis jeg hadde vært gjest, så hadde jeg ikke synes det var så ille med et par timer på hotellet, eller mulighet for å gå hver til sitt å ta en kaffe eller noe, før middagen, men samtidig lurer jeg jo på om det kanskje er litt for mye dødtid? Ville dere som gjester ha satt pris på det, eller ville det blitt litt langt og kjedelig avbrekk hvor dere ikke vet hva dere skulle funnet på? Man har jo på seg pene klær og dress så det å vasse rundt i byen er kanskje ikke noe særlig det heller. Skulle man lagt inn en felles aktivitet eller er det ok med ca 2 timers "pause" fra folk som man ellers tilbringer helgen med. Få av gjestene kjenner hverandre fra før, men de er alle par og regner med at de blir uansett litt kjent før vielsen lørdagen. Èn ting til; er 2 timer nok til å spise en 3 retters middag med et par taler før musikken begynner? Det blir kanskje 3 - 4 små taler inkl min og brudgommens sin tale. Jeg synes i utgangspunktet kl 23 var tidlig å avslutte et bryllup, men har funnet ut at det ikke er så "ille", siden det uansett blir en lang dag med opplevelser, og at vi i tillegg alle sammen gjør mye sammen i 3 dager den helgen. Vi og våre gjester er i 40-årene så værste "disco-faktene" er uansett over ;-). Noen innspill?
Wednesday Skrevet 16. mai 2012 #2 Skrevet 16. mai 2012 jeg hadde satt pris på den pausen mellom vielsen og middagen! Da kan gjestene gjøre litt som de vil, noen har kanskje behov for å slappe av litt osv.. høres ut som en godt planlagt dag!
Portvinpiken Skrevet 16. mai 2012 Forfatter #3 Skrevet 16. mai 2012 jeg hadde satt pris på den pausen mellom vielsen og middagen! Da kan gjestene gjøre litt som de vil, noen har kanskje behov for å slappe av litt osv.. høres ut som en godt planlagt dag! Takk :-)
Gjest Annaires Skrevet 16. mai 2012 #4 Skrevet 16. mai 2012 Jeg hadde syntes at det var for lang pause. Jeg hadde jo vært ferdig pyntet, å det frister ikke å "reke rundt" i finstasen i mange timer før middag.
Wednesday Skrevet 16. mai 2012 #5 Skrevet 16. mai 2012 det er jo faktisk ikke snakk om mange timene heller, 2,5 .... høres behagelig ut. Mye bedre enn hvis hele dagen gikk slag-i-slag
Surriball Skrevet 16. mai 2012 #6 Skrevet 16. mai 2012 Jeg synes to timer uten program hadde vært kjedelig. Jeg har jo satt av hele dagen til bryllupet, og da blir det litt dumt å suse rundt i finstasen på egenhånd et par timer. 2
Portvinpiken Skrevet 16. mai 2012 Forfatter #7 Skrevet 16. mai 2012 (endret) Jeg må få oppklare et par ting; man må ikke "suse rundt i finstasen" heldigvis :-). Vielsen og mottakelsen er et annet sted i byen, og innen mottakelsen er ferdig og gjestene kommer seg tilbake til evt hotellet er kl blitt 16. Det er derfor i realiteten 2 timer dødtid. Middagen foregår på hotellet, og her er det både bar og cafè i tillegg til restaurant. Vi bor alle på samme hotellet. Noen få hundre meter fra hotellet er et gedigent julemarked som man evt kunne vært på - men der er utfordringen at man kanskje ikke har lyst å gå rundt i finstasen der da. Samtidig er det vinter og man har på seg kåpe/frakk så hvis jeg selv var gjest så kunne jeg uten problemer ha skiftet til støvletter og gått rundt og kost meg litt på dette julemarkedet. En annen ting er at gjestene er ikke oppstaset i smoking, men mørk dress og coctailkjole for damene. De har derfor ikke lange kjoler. De som ønsker det kan da være på hotellet og evt skifte til middag for de som vil det, og andre kan kanskje gå på dette julemarkedet og ta en varm gløgg? Andre igjen vil kanskje bare slappe av på rommet, mens noen kanskje møtes i baren eller på en cafè på hotellet eller ved siden av, og slapper litt av der. Egentlig så tror jeg at det er jeg som har det største problemet med å få tiden til å gå... Jeg har jo virkelig staset meg opp, og det er ikke aktuelt å bruke en halvtime på å komme meg ut og inn av kjolen igjen for å gå på julemarked :-) Men jeg hører hva dere sier; og antagelig er det som gjestene - ulike oppfatninger. Alle vil aldri bli helt fornøyde dessverre. Noen ville også synes det ble litt for mye og putte inn noe felles på de to timene. Målet mitt er at flest mulig skal bli fornøyde ihvertfall :-) Til mitt eget "forsvar" så har jeg selv vært i bryllup her hjemme hvor det er langt flere timer mellom vielsen i kirken på formiddagen og middagen på kvelden + at det uansett ofte er dødtid i bryllup fordi brudeparet skal avgårde å fotograferes. Endret 16. mai 2012 av Portvinpiken
Wednesday Skrevet 16. mai 2012 #8 Skrevet 16. mai 2012 De som ikke vil ha den pausen kan møtes og ta en kaffe et sted. På hotellet f eks ? Det kan du jo foreslå? 2
Gjest Swipper Skrevet 16. mai 2012 #9 Skrevet 16. mai 2012 Hadde ikke gjort noe for min del. Noen ganger er det deilig med en pause slik at det ikke blir fullt kjør hele dagen. Greit å få tid til litt egne ting i mellom tiden 4
Portvinpiken Skrevet 16. mai 2012 Forfatter #10 Skrevet 16. mai 2012 Hadde ikke gjort noe for min del. Noen ganger er det deilig med en pause slik at det ikke blir fullt kjør hele dagen. Greit å få tid til litt egne ting i mellom tiden Det er litt sånn jeg tenker også. For min egen del hvis jeg hadde vært gjest så hadde jeg satt pris på litt "fritid" mellom slagene - og særlig når man har med seg partneren sin så er man ihvertfall ikke helt alene om å "kjede" seg :-). Men jeg ser jo at jeg ikke alltid kan gå ut i fra meg selv, og får plutselig et behov for å fylle opp all tiden fordi jeg er litt redd gjestene skal kjede seg.
Portvinpiken Skrevet 16. mai 2012 Forfatter #11 Skrevet 16. mai 2012 Hva mener dere om 2 timer til middag og taler før musikken da? Er det for liten tid?
pressplay Skrevet 16. mai 2012 #12 Skrevet 16. mai 2012 Det er da helt vanlig at gjestene mingler i et par timer før brudeparet kommer til middag.Hvis gjestene ikke klarer å underholde hverandre i et par timer lurer jeg litt på hvor sosiale venner dere har. Til bords går det fort 2 timer med servering, taler i mellom rettene, do/røykepauser etc. Tipper dere ikke er i gang med kakene før klokken 21. Synes det er litt stusselig å avslutte klokken 23. Er man på fest så er man på fest. De gamle går hjem når det passer dem mens de som vil fester utover natten.
Amens Skrevet 16. mai 2012 #13 Skrevet 16. mai 2012 Det blir ett par timer med død-tid mellom vår vielse og middag og vi legger nok opp til at de sopm vil kan dra innom en kafe for litt mat og drikke, også kan de som heller vil hjem eller slappe av på hotellet gjøre det. Om dette var i ett varmt land og det ikke var for langt til hotellet så hadde jeg nok satt pris på en pause til å kjøle meg ned under en air-condition;) 2 timer for 3 retter og taler høres litt knapt ut for meg, men om talene er korte og serveringen effektiv så skal det nok gå bra. Det høres forøvrig ut som at dere vil få en fantatisk dag^_^ 2
Gjest Annaires Skrevet 16. mai 2012 #14 Skrevet 16. mai 2012 Hva mener dere om 2 timer til middag og taler før musikken da? Er det for liten tid? For liten tid. Mener JEG da. Jeg syns fortsatt to timer dødtid mellom vielse og selskapet også er for mye. Uavhengig av kafé eller julemarked. 1
Portvinpiken Skrevet 16. mai 2012 Forfatter #15 Skrevet 16. mai 2012 (endret) Det er ikke et varmt land nei :-). Det er i Wien, så i desember snør det ofte som her (evt slaps hvis man er riktig uheldig). Så behovet er nok større for å gå inn å varme seg :-). Det er også derfor det er litt vanskelgi å finnne på noe smart å gjøre siden det ikke akkurat er en behagelig utetemperatur, så man måtte evt finne på noe inne et sted. Men julemarkedene er fantastiske da - og der kan man varme seg på god gløgg eller en øl og noe snacks å spise. For å svare på et annet spørsmål lenger oppe, så kan vi selvfølgelig dra ut festen lenger, men i utgangspunket har vi middagsrommet til kl 23.00 og tenker derfor at det for holde. Alternativt ville vært å ha fest og musikk et par timer lengere, men med 15 gjester i 40 - 50 årene er som sagt de værste "discofaktene" over og behovet for en lang fest er ikke nødvendigvis der. Så godt kjenner vi våre gjester. Vi er heller opptatt av å ha en hyggelig dag og middag med kaffe og kaker (+ avec naturligvis) sammen. De som spiller er klassisk musikk og heller ikke noe "hæla i taket" opplegg . Så akkurat dette er jeg ikke så veldig bekymret for. Vi skal dessuten ut å spise alle sammen fredagen og regner med at det også blir en hyggelig (og evt lang) kveld. Ang de 2 timene til middag så tenker jeg nå at det jo vel ikke er noe i veien for at musikken uansett begynner når vi spiser desserten. De er bestilt fra kl 20.30 til 23.00, så alternativet er å starte middagen tidligere, og det kan vi jo kanskje gjøre :-). Kanskje jeg skulle si at apretiffen er kl 17.30 og middagen kl 18.00 for da er man sikre på at det er tid nok, og i tillegg blir det bare 1,5 timer dødtid. Tror kanskje jeg går får den...:-) Endret 16. mai 2012 av Portvinpiken
Gjest Swipper Skrevet 16. mai 2012 #16 Skrevet 16. mai 2012 Ja og som du sier så er dere jo sammen fredagen også, så jeg tror nok dette blir kjempe bra! Håper dere får en fin dag og lykke til videre 1
Portvinpiken Skrevet 16. mai 2012 Forfatter #17 Skrevet 16. mai 2012 Ja og som du sier så er dere jo sammen fredagen også, så jeg tror nok dette blir kjempe bra! Håper dere får en fin dag og lykke til videre Det håper og tror jeg også. Tusen takk :-)
karele Skrevet 16. mai 2012 #18 Skrevet 16. mai 2012 2 timer til middagen kan nok bli litt knapt. Vi greide det akkurat på 2 timer med 4 rettet men ingen taler eller dødtid.
Portvinpiken Skrevet 16. mai 2012 Forfatter #19 Skrevet 16. mai 2012 2 timer til middagen kan nok bli litt knapt. Vi greide det akkurat på 2 timer med 4 rettet men ingen taler eller dødtid. Hvor mange var dere?
eva-80 Skrevet 16. mai 2012 #20 Skrevet 16. mai 2012 Jeg synes dette høres veldig bra ut Jeg vile likt å fått et slikt program på en helgebryllup. pausen er sikkert godt å ha for å lade seg litt opp, titte rundt... 2 timer til mat er mere enn nok... jeg er "bare " 32 men å slutte kl 23 etter en heldag er passe. da er jeg sikkert sliten spesielt hvis det er program neste dag og vil ikke våkne med ringer under øynene Masse lykke til med festen og ønsker dere et godt og langt ekteskap 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå