Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lagt merke til alle bunad-diskusjonene og lurer på om dere opplever et bunadspress på dager som syttende mai, konfirmasjoner osv. For meg, som velger å ikke bruke bunaden min, begynner spørsmålene å hagle om hvorfor hele tiden. Den er ikke for liten, så hvorfor bruker jeg den ikke?

Sannheten er at jeg sparer hele greia til min datter. Hun kan overta den, så har hun en bunad når hun skal konfirmere seg. Men hvorfor tenker jeg i det hele tatt sånn? Burde jeg egentlig bry meg om hva hun eventuelt ønsker om 10 år - og utøver jeg et bunadspress jeg egentlig ikke er enig i selv?

Dere med bunad, skulle dere ønske dere slapp? Hva med dere som er uten?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så glad i og stolt av bunaden min at jeg bruker den så ofte jeg kan. Kjenner ikke noe press.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har per idag ikke bunad. Føler ikke noe press om å kjøpe eller bruke en nei. :gjeiper: Men vil jo ha en ny snart.

Skrevet

Ja, føler "presset", men har begynt å bare gi f i det. Misliker bunaden min sterkt, synes det er en av de styggeste vi har i landet og bunaden kler rett og slett ikke kroppsfasongen min. Derfor liker jeg ikke å gå i bunad, føler meg som et telt i den. Så når folk spør etter bunaden min, sier jeg det bare som det er:)

Gjest Jytte
Skrevet

Jeg sa nei til bunad da jeg ble konfirmert og etter at jeg ble voksen og tjener egne penger så er det vel det siste jeg hadde brukt pengene mine på.

Grunnen til at jeg ikke vil ha bunad er rett og slett at jeg ikke synes det er et fint plagg.

Da jeg stod konfirmasjon var det ikke så vanlig med bunad - faktisk så syntes vi synd på de av venninnene som "måtte" ha bunad.

Nå synes jeg det er et fint plagg på barn, men ikke på voksne.

• Liker 1
Gjest Tigress
Skrevet

Ja, absolutt, ikkje så mykje på 17. mai, for eg brukar ikkje å feire så veldig mykje ute mellom folk, men i konfirmasjonar og slikt er det ganske sterkt press. Ofte synest eg det er ståk, for eg har ofte lyst til å pynte meg i staden, men så er det jo ofte slik her i landet at det er dritkaldt, og da angrar eg sjeldan på ullstakken!

Skrevet

Ja, føler at folk forventer at jeg bruker den, men det ville ikke falle meg inn å ikke bruke den heller.

Skrevet

Etter at moren min hostet opp 25.000 for en bunad føler jeg et visst press for å bruke den én gang i året, ja. Har ikke brukt den på to år nå pga. utenlandsstudier, og jeg har litt dårlig samvittighet.

Skrevet

En smule press føler jeg nok. Hadde det ikke vært for "bunadluftinga" så hadde jeg neppe satt min fot utenfor døra i dag. Men jeg synes bunad er et flott festplagg og er veldig glad i min så når jeg en dag i året kan bruke den så er det bare å surre på seg stakken og komme seg ut :) .

Skrevet

Jeg fikk bunad til konfirmasjon, men er altfor tjukk til å få den på meg nå. Så det presset slipper jeg. Normalt sett så går jeg også i uniform på 17. mai, og jeg foretrekker en pen kjole når jeg skal i bryllup og andre større tilstelninger. Så det er helt greit at den bare støver ned i skapet, et par størrelser for liten...

Skrevet

Jeg hadde synes det var trist å gå ute på 17. mai uten bunad, er veldig glad i min:-)

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikkje. Eg har ein fin kjole som eg kjøpte for 50 kroner på H&M eg brukar i dag. Bunadspress - kor?

• Liker 2
Skrevet

Jeg eeelsker å gå i bunaden min, men jeg studerer utenlands, så dagen i dag blir bunadsløs på lesesalen. Fikk heldigvis brukt den i en konfirmasjon tidligere i år da, så helt forferdelig er det ikke. Men jeg føler meg så fin i bunad. Men så er bunaden min helt klart en av de fineste i Norge også da (syns jeg) ;)

Skrevet

Jeg har ikke bunad, men skal snart skaffe det og gleder meg VILT til den er ferdig. Nå er heldigvis familien min fra steder med penere bunader. :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, føler ltii press, men 1/365 dager i året er det veldig greit å kunne vise fram den fine bunaden min til 20.000. Er jo 364 andre dager man kan gå i joggebukse.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk bunad til konfirmasjon, men er altfor tjukk til å få den på meg nå. Så det presset slipper jeg. Normalt sett så går jeg også i uniform på 17. mai, og jeg foretrekker en pen kjole når jeg skal i bryllup og andre større tilstelninger. Så det er helt greit at den bare støver ned i skapet, et par størrelser for liten...

Hva slags uniform da? Korpsuniform? Speideruniform? Sporveisuniform? Politiuniform?

AnonymBruker
Skrevet

aldri følt det selv.aldri villet ha bunad eller noe. men lille jenta hun ville veldig gjerne ha det. men det er litt seint å si fra på selveste 17.mai hadde vært greit å vist på forhånd...men vis hun vil ha skal hun få det.

AnonymBruker
Skrevet

Bunad har definitivt blitt et statusplagg. Tror det blir vanskeligere og vanskeligere å være bunadsløs, ihvertfall i visse miljøer.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Nei, følte intet press.

Jeg tror nok årsaken til dette er at min bunad var altfor dyr til at jeg skulle få til konfirmasjonen (for 33 år siden).

Ingen spesielt rik familie, - på penger :)

Hadde alltid ønsket meg bunad, så da jeg hadde passerte 40 fant jeg ut at nå var det på tide :)

- og tok den store runden med lokalprodusert bunad (inkl. håndlaget sølv og håndsydde dufsesko).

Så lenge som jeg måtte vente så er enhver anledning en stor glede :)

Endret av Lille-pus
Skrevet

Nei jeg føler ingen press på meg til å bruke etter det jeg mener er et lite flatterende plagg.

Det blir på samme måten som uansett hvor populært det skulle bli med uggs så kommer ikke jeg til å anskaffe meg det.

Jeg har følt det på samme måten siden jeg fikk bunaden min i 99 og til nå, at 1000 vis av andre mennesker synes det er flott med bunad kommer ikke til å gjøre at jeg synes det er fint. Etter min mening er det flust av land som har mye flottere folkedrakter enn oss og jeg føler rett å slett ikke noe for å gå i et plagg jeg føler meg u vell i, men nå kommer ikke jeg verken fra en familie eller vennekrets så er så opptatt av bunader. Og det meste av ”presset” for å si det slik har jeg vel sitt på kg den siste måneden.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...