Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har den siste tiden gått fra å være festrøyker til å bli fastrøyker... Veldig mange av vennene mine røyker, og kjæresten min har også begynt. Jeg røyker ca 5 om dagen (litt mer når jeg drikker.. er russ).

Hvor mye vil 5 sigaretter om dager ha å si for kardiotreningen min? Jeg jogger og spinner som kardio. Jeg har ikke merket noe på formen egentlig, men tenker det vil ha noe å si "in the long run".

Jeg VIL jo ikke røyke, men det er så forbaska vanskelig å slutte når alle rundt meg koser seg med en røyk i friminuttene og kjæresten min røyker heeeeele tiden (han røyker mye mer enn meg).

Jeg har prøvd å motivere kjæresten min til å slutte med meg, men han virker enda mindre motivert enn meg.. så jeg tror jeg må slutte først, og så kommer han etter.

Jeg er ikke motivert til å slutte, så jeg trenger et spark bak. Jeg blir ikke motivert av at jeg kan bli syk (jeg tror hjernen min bare ikke skjønner at jeg kan bli veldig syk, jeg har aldri vært alvorlig syk før og vet ikke hvordan det er), jeg har råd til det og ingen rundt meg syns røyk er ekkelt...

Så: Hvor skadelig er det for kondisjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det virker som at du har en masse unnskyldninger / forklaringer hvorfor du kan fortsette å røyke, så det er nok ikke enkelt å motivere deg.

Det de fleste ser på som gode grunner virker liksom ikke på deg. Ikke helsen, ikke prisen, ikke andres blikk og ikke lukta. Da vet jeg ikke..

Jeg synes at det er en lavmål å røyke med all kunnskapen vi har om skaden den påfører oss.

Jeg pleier å se det slik : Betaler du virkelig gledelig for å : lukte hest, ødelegge lungene dine og å bli sett på som en taper ?

Kanskje ungdomsmiljøet du vanker i synes det er kult, men de er de eneste om å tenke slikt.

Mener ikke å såre deg for æ been there down that... Jeg sluttet når jeg ble gravid , men det er ikke beste motivasjon i din alder.

Kondisjonen ja.. Etter hvert kommer mindre og mindre del av lungene dine som funker og vil derfor ikke kunne bruke like mye O2 som før. Derfor blir du andpusten av mindre bevegelse.

Fort gjort at du får KOLS som er uhelbredelig og langsomt kveles av slim i lungene.

Kan måtte begynne å bruke forstøver-apparat og diverse inhalatorer for å ha pust .

Jeg jobber innen helse og har sett flere gå ivei av KOLS . Selv folk som var passive røykere som hatt ektefelle som røyket innedørs.

De hev etter pusten , og det gjør de i grunn i flere år allerede før de går i vei. :sjenert:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du aner ikke hva du gjør mot deg selv. Og begynne å røyke i VOKSEN alder!? Det er jo noe av det mest lavmåls som finnes. Kondisen din kommer til å bli knust i fillebiter med tiden, mest sannsynlig. Og du kommer til å røyke mer etterhvert også. Jeg har vært røykfri en måned nå, og forskjellen er som dag og natt. Før klarte jeg nesten ikke å jogge 5 min, nå klarer jeg 40 min. Sier litt eller?

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som at du har en masse unnskyldninger / forklaringer hvorfor du kan fortsette å røyke, så det er nok ikke enkelt å motivere deg.

Det de fleste ser på som gode grunner virker liksom ikke på deg. Ikke helsen, ikke prisen, ikke andres blikk og ikke lukta. Da vet jeg ikke..

Jeg synes at det er en lavmål å røyke med all kunnskapen vi har om skaden den påfører oss.

Jeg pleier å se det slik : Betaler du virkelig gledelig for å : lukte hest, ødelegge lungene dine og å bli sett på som en taper ?

Kanskje ungdomsmiljøet du vanker i synes det er kult, men de er de eneste om å tenke slikt.

Mener ikke å såre deg for æ been there down that... Jeg sluttet når jeg ble gravid , men det er ikke beste motivasjon i din alder.

Kondisjonen ja.. Etter hvert kommer mindre og mindre del av lungene dine som funker og vil derfor ikke kunne bruke like mye O2 som før. Derfor blir du andpusten av mindre bevegelse.

Fort gjort at du får KOLS som er uhelbredelig og langsomt kveles av slim i lungene.

Kan måtte begynne å bruke forstøver-apparat og diverse inhalatorer for å ha pust .

Jeg jobber innen helse og har sett flere gå ivei av KOLS . Selv folk som var passive røykere som hatt ektefelle som røyket innedørs.

De hev etter pusten , og det gjør de i grunn i flere år allerede før de går i vei. :sjenert:

Jeg prøvde ikke å lage unskyldninger, jeg prøvde bare å forklare hvordan jeg begynte å røyke :-) Jeg trenger som sagt et kick bak! Jeg tror det hadde vært enklere om f.eks. kjæresten min syns det var ekkelt eller at foreldrene mine ble sure, så da har det liksom ikke gjort så mye.. og her står jeg og klarer ikke slutte av meg selv :kjefte: Man tror jo alltid at "jeg kan slutte om jeg vil", men det stemte ikke gitt!

Takk for videoen og informasjon om KOLS, for en grusom sykdom :-(

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gidder ikke å gi deg mange argumenter for å slutte for du kommer nok ikke til å bli motivert av det likevel. Men jeg tenkte jeg kan gi deg et par stikkord:

- Tette blodårer

- Hjerte/lungeproblemer

- Kondis? Hvilken kondis???

- Kreft: Hals, lunger, lepper.

- Slag

- Selv om du ikke kjenner det selv så stinker det røyk av deg lang vei

- Grå og ekkel hud

I korte trekk er røyking et veldig langdratt selvmord.

AnonymBruker
Skrevet

:skratte: unnskyld meg, lukte hest? Sigaretter lukter drit og helvete, jeg brekker meg nesten når jeg kommer for nær noen som har gammal røyklukt i hår og klær, men jeg har stallen full av hester og det lukter ikke så ille som gammel avbrent tobakk.

Og ja, røyking påvirker kondisen hardt.

• Liker 3
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

jeg sluttet å røyke for fem mnd siden og hest lukter fioler i forhold til en som røyker. INNSIDEN av en hest lukter bedre enn en røyker. Jeg burde egentlig gått rundt og sagt unnskyld til alle ikke-røykerne jeg var i nærheten av de 15 årene jeg røyket. Stakkars mennesker.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

jeg sluttet å røyke for fem mnd siden og hest lukter fioler i forhold til en som røyker. INNSIDEN av en hest lukter bedre enn en røyker. Jeg burde egentlig gått rundt og sagt unnskyld til alle ikke-røykerne jeg var i nærheten av de 15 årene jeg røyket. Stakkars mennesker.

Slik tenker jeg også, sluttet å røyke for 3 år siden. Jeg var en stund sammen med en røyker, og jeg så seriøst den røykingen som en hard dealbreaker. Han røyka, også strøk han de tobakkluktbefengte fingrene over ansiktet og håret mitt, det var rett før jeg ble grønn i ansiktet. Og så fikk jeg dårlig, dårlig samvittighet for alle gangene jeg røyka tett i trynet på mine ikke-røyker venner, og alle de uskyldige jeg stinka ned i de årene jeg røyket. Huff, stakkars folk ja.

• Liker 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg røykte ca like mye/lite som deg, over en femårsperiode tror jeg.

Når jeg slutta merka jeg ENORM forskjell på kardiotreninga mi. Kunne løpe lengre, raskere. Fikk ikke vondt i brystet. Ble ikke svimmel.

Kroppen tok med andre ord opp mer oksygen.

Så ja, røyking dreper lungene dine, og det dreper kardiotreninga di. Trening er gøyere som ikkerøyker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...