Gå til innhold

Helt i startfasen... det er så mye jeg lurer på. Hjelp!:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei flotte kvinner:) Jeg og min kjære sambo ble forlovet i vinter og tenker å gifte oss til neste sommer. og lenger har vi ikke kommet med planleggingen, hehe. jeg har en del spørsmål rundt den store dagen, som jeg håper dere kan hjelpe meg med. Først av alt: Hvordan går jeg frem for å booke dato hos kirken? ringe kirkekontoret kanskje.. hehe. er det mye papirer man skal fylle ut? og må forlover være bestemt allerede nå?... skal disse navnene fylles inn på noen skjema? Når det gjelder forlover er jeg veldig i tvil. det står mellom min beste venninne (men vi har egentlig sklidd litt fra hverandre i det siste) og min søster. men min søster er mye yngre enn oss og kjenner ikke så godt min vennegjeng. dette er kanskje litt dumt i forhold til utdrikningslag o.l? Også lurer jeg på hvor vanlig det er å ha festen langt unna der vi bor/vielsen finner sted. her er det ingen fine festlokaler som vi kunne tenke oss. nærmeste er et hotell som ligger en time og et kvarter unna... blir dette dumt ovenfor gjestene? Og det siste jeg lurer på som jeg kommer på i farten: jeg har ei bekjent som er utrolig flink til å synge... og jeg har så lyst til å spørre om hun vil synge i kirken. hvis hun takker ja, noe jeg tror hun gjør... er det frekt og ikke invitere henne i bryllupet? vi kjenner henne ikke så godt liksom... men føler jo jeg burde tilby henne noe. forslag til en liten oppmersomhet? Sier tusen takk for svar og tar hjertelig imot andre tips&råd i forbindelse med planleggingen:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom på en ting til: Noen som kommer på noe negativt med å gifte seg i starten/midten av August? Sikkert en del som har ferie... men hvis vi prøver å være litt tidlig ute med invitasjonene så burde det vel gå bra? Si ifra hvis mai/juni/juli høres bedre ut?:) sikkert mange dumme spørsmål og unødvendige bekymringer jeg slenger ut her nå... men jeg er seriøst helt blank. har aldri vært i et bryllup selv, så det gjør det hele med ett mer forvirrende.

Skrevet

Akkurat det med å booke tid i kirker tror jeg kan gjøres uten å a vielses attest ( noen kirker har jo flere års venteliste, men det varierer jo fra kirke til kirke).

Forloverene på skrive under på noen papirer ja, husker ikke hvilke, men det står mer om foleregisteret sine sider.

Vi sendte ut invitasjoner til Bryllupet vårt som er 11.august i forrige uke og ingen har meldt avbud enda. De fleste har jo blitt gjort oppmerksom på at det mest sannsynlig ble den datoen lenge i forveien da.

Min forlover er min eldste venn og jeg har ikke hatt veldig mye kontakt med han de siste årene og han kjenner ikke så mange av de jeg henger med nå. Jeg tenker at jeg bare gir han en liste over de jeg vil invitere, værre er det ikke.

Om jeg hadde blitt spurt av noen jeg kjenner om å bidra med noe til en vielse og jeg deretter ikke hadde blitt invitert, så hadde jeg nok blitt bittelitt skuffa, men ikke noe mer. Men du burde gi henne noe lite som takk for hjelpen. Leser ofte her inne om folk som har blitt bedt om å bidra med alt fra potet skrelling til barnepass uten å få så mye som "takk" og det er utrolig frekt.

Om det ikke finnes fine fest lokaler der man bor, så må man jo kjøre litt. Jeg var i en komfirmasjon hvor vi måtte kjøre i 2 timer til en nedlagt skole og det var helt greit.

Gjest Solstråla88
Skrevet

Kirke kan dere booke nå om dere vil, dere trenger ikke skrive under på noen papirer når dere bestiller. 4 mnder før dere skal gifte dere lønner det seg og sende inn papirene, slik at disse blir godkjent. Disse papirene finner du enkelt ved og google "Prøving av ekteskap". Nå disse sendes inn må forlovere være klare.

Ang valg av forlover så har du god tid, ikke stress hvis ingen av de utmerker seg veldig.

Ang månde og gifte seg i er jo veldig individuelt når folk velger og dra på ferie. Vi gifter oss 23 juni, og hos oss har 4 meldt avbud pga ferie. Sånn bli det bare. Men jeg synes jo egentlig mai er en fin månde også jeg da.

Skrevet

Tusen takk for svar:) Tar gjerne imot flere:) Et nytt spørsmål jeg har grublet på: hvor vanlig er det å be barn til bryllupsfesten... hva synes dere om det? er snakk om 10stk i alderen 2-13.

Skrevet

Tusen takk for svar:) Tar gjerne imot flere:) Et nytt spørsmål jeg har grublet på: hvor vanlig er det å be barn til bryllupsfesten... hva synes dere om det? er snakk om 10stk i alderen 2-13.

I min familie er det så få unger, så vi bestemte oss for å ikke invitere dem. De fleste av mine fettere og kusiner har passert 18 så de er invitert.

Om dere bestemmer dere for å ha unger med, så har jeg sett noen steder at man har lagt papir duker og kjøpt fargestifter og slikt sånn at de ikke kjeder seg under talene.

AnonymBruker
Skrevet

noen velger å invitere barna noen ikke..det er helt opp til dere.

venninna mi feks hun ville ikke ha barn i bryllupet noe som er helt greit. hun ville ikke ha gråting i kirka og at det skulle være en voksen fest.

Skrevet

Jeg har ikke tenkt til å ha barn i mitt bryllup, men det er opp til hver enkelt. I min familie synes de fleste foreldrene at det er deilig å ha en voksenfest.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...